וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבר פרידה משני מנהיגים

אורי הייטנר

22.12.2011 / 8:32

השבוע, בתוך יממה, מתו שני מנהיגים המסמלים את שני קצותיה ההפוכים של אחת התופעות המרכזיות בעולם ב-100 השנים האחרונות - המהפכה הקומוניסטית. מהפכה זו, שפעלה בשם ערכים נעלים של שחרור האדם, שוויון, צדק ושלום, הקדיחה. המשטר שנועד לשחרר את האדם ואת מעמד הפועלים הביא לדיכוי האדם, לפשעים נגד האנושות, לרודנות קשה, לרצח מיליונים, למלחמות עתירות הרוגים, לשחיתות נוראה ולחורבן כלכלי. הסמל של הרודנות הקומוניסטית הפושעת הוא סטלין, אולי הפושע הגדול בתולדות האנושות זולת היטלר. אך אפשר לצרף לרשימה הבלתי מכובדת הזאת גם את מאו בסין, את הו צ'י מין בווייטנאם ואת פול פוט בקמבודיה.

צפון קוריאה לא ידעה השמדה המונית כמו בריה"מ, סין, וייטנאם וקמבודיה, אך תושביה סובלים יותר מיובל משלטון דיכוי ועריצות רצחני, מכלכלה מפגרת, מבידוד בינלאומי ומסבל רב. המשטר הצפון-קוריאני שיכלל והעצים את מורשת סטלין ומאו בתחום שטיפת המוח ופולחן האישיות. זהו המשטר הקומוניסטי היחיד שהנהיג שושלת כמו-מונרכית - קים איל סונג, אחריו בנו קים ג'ונג איל ועם מותו יירש אותו כנראה השלישי בשושלת, קים ג'ונג און.

צפון קוריאה תחת קים היא המדינה האחרונה שבה הרודנות הקומוניסטית מושלטת באופן אבסולוטי, מה שלא קורה אפילו בסין ובקובה. שושלת קים היא היום סמן הקצה של הדיקטטורה הקומוניסטית, לאחר נפילת הגוש הסובייטי.

גם האבל הוא סמל

ביום שבו מת קים ג'ונג איל מת נשיא צ'כיה לשעבר, המחזאי והסופר ואצלב האבל. גם האבל הוא סמל. הוא מסמל את היפוכו של קים - חירות האדם שאינו מוכן לקבל בהכנעה את הדיקטטורה ומוכן לסבול ולשבת שנים בכלא במאבק למען הדמוקרטיה. מול המהפכה האלימה של הקומוניזם בקוריאה, הנהיג האבל את מהפכת הקטיפה בצ'כוסלובקיה, מופת של מאבק בלתי אלים ומוצלח ללא הרוג אחד. כנשיא, הוא הוביל את הדמוקרטיזציה של צ'כוסלובקיה, ולאחר פילוגה (שלו התנגד אך לא הצליח למנוע אותו) היה מעצבה של צ'כיה הדמוקרטית הליברלית.

שלושה אישים הם הסמל של שחרור מזרח אירופה מן המשטר הקומוניסטי - גורבצ'וב בבריה"מ, לך ולנסה בפולין והאבל בצ'כוסלובקיה. גורבצ'וב הנהיג מהפכה מלמעלה, לאחר שעלה לשלטון, בתפקידיו כנשיא וכמזכיר המפלגה. ולנסה והאבל הנהיגו התנגדות עממית למשטר. האבל, יותר מאחרים, הצליח לייסד דמוקרטיה מערבית. ברוסיה, לאחר התפרקות בריה"מ, שררה אנרכיה תחת שלטון ילצין, ועל המדינה השתלטו אוליגרכים מושחתים. "הדמוקרטיה המכוונת" שהנהיג פוטין החזירה לרוסיה חוק וסדר, אך עם השנים היא הופכת לפחות דמוקרטיה וליותר מכוונת. האבל מסמל את ההצלחה הגדולה ביותר של המהפכה הפוסט-קומוניסטית.

נקודת השוואה נוספת בין קים ג'ונג איל לבין האבל היא היחס לישראל. האבל העריץ את ישראל, חידש איתה את היחסים והיה בעל ברית שלה. קים, לעומתו, עמד בראש אחד המשטרים העוינים ביותר לישראל והיה תומך עקבי ואקטיבי בערבים, בציר הרשע ובטרור. אין זה מקרה שסמל הרשע הוא שותפם המובהק של אויבי ישראל וסמל חירות האדם והדמוקרטיה הוא שותף מובהק וידיד גדול של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully