וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת והשואה הארמנית

יעקב אחימאיר

21.12.2011 / 8:38

צרפת, שהתעלתה לאחרונה לדרגת אחת משתי המדינות החשובות באירופה, לצד גרמניה, מאוימת כיום - מבחינה כלכלית ומדינית - על ידי טורקיה. כן, טורקיה, המדינה אשר מתדפקת (לשווא!) על שערי האיחוד האירופי, מאיימת על צרפת. מדוע? כי הסנאט הצרפתי אמור לדון, וגם לאשר, ביום חמישי חוק אשר יקבע כי הכחשת רצח העם הארמני תיחשב בצרפת לפשע פלילי. דינו של המכחיש יהיה שנת מאסר וקנס של 45 אלף יורו. החוק יהיה דומה לחוק הצרפתי הקובע עבירה וענישה על הכחשת השואה.

צרפת כבר הכירה ברצח העם הארמני, בימי מלחמת העולם הראשונה. וצרפת היא רק אחת מקרב עשרות מדינות דמוקרטיות שבתי המחוקקים שלהן הכירו, בנוסח זה או אחר, ברצח העם הארמני שבוצע בימי האימפריה העות'מאנית, לפני כינונה של טורקיה החדשה. לא פחות ממיליון ארמנים נטבחו. אך אף שחלפו קרוב למאה שנה מאז, רוחות הרפאים של הנטבחים הארמנים עדיין מרחפות ומשפיעות מאוד על היחסים הבינלאומיים גם היום. כי בעצם הימים האלה מאיימת טורקיה בחרם כלכלי על צרפת, בשיבוש היחסים המדיניים בין שתי המדינות, וכל זאת אם אכן יאשר הסנאט בפאריס את הצעת החוק הנ"ל, הנהנית מתמיכתו הנלהבת של הנשיא סרקוזי.

שר החוץ הטורקי, דבוטוגלו, הזעיק אליו בשבוע שעבר נציגים של עשרות גופים וחברות מצרפת. הוא הזהיר מפני העלול לקרות ליחסי הכלכלה בין שתי המדינות אם יאושר החוק. לעת עתה, צרפת אינה נרתעת. אך מה שיקרה ביחסי צרפת-טורקיה עקב ההכרה בג'נוסייד שבוצע לפני דורות, עלול לשחק לידיהם של אלה בישראל שמתנגדים, עקב כניעה ללחצי טורקיה, להכרה בג'נוסייד הארמני.

טורקיה אשמה

כניעה זו ללחצי טורקיה מתחוללת כאן זה שנים, עוד לפני שטורקיה החליטה לצנן את יחסיה עם ישראל. כן, זמן רב לפני פרשת ההשתלטות של חיל הים על הספינה מרמרה. טורקיה שינתה כיוון ביחסיה עם ישראל גם בלא שהכנסת הכריזה, כמו עשרות בתי מחוקקים בעולם, על הכרתה ברצח עם.

לא! סגן השר דני אילון אינו אחראי לשיבוש היחסים עם טורקיה, למרות הכורסה הנמוכה יותר שבה הושב מולו שגריר טורקיה. את האמת יש לומר: טורקיה החליטה על צינון יחסיה עם ישראל זמן רב לפני אותה תקרית. אבל כשתתכנס בשבוע הבא ועדת החינוך של הכנסת כדי לדון בהצעות לסדר היום שעניינן הכרת ישראל ברצח העם הארמני, ספק אם משרד החוץ יסכים לצעד זה. ייתכן מאוד שסגן שר החוץ אילון עצמו יתנגד לכך. הנימוק: אולי, אולי, עוד קיים זיק של תקווה לחימום היחסים עם טורקיה. וכך מדינת היהודים תתמיד גם הפעם הזו במסורת הארוכה, המבישה, של התכחשות לרצח עם אחר.

נבחרת חברי כנסת מכל קצות הקשת הפוליטית תתייצב בשבוע הבא בוועדת החינוך כדי לתמוך בהכרת ישראל ברצח העם הארמני: יו"ר הכנסת ריבלין (ליכוד), זהבה גלאון (מרצ), אריה אלדד (האיחוד הלאומי). שלושתם יקראו לא רק להכרה בג'נוסייד הארמני, אלא לקביעת יום זיכרון רשמי, ישראלי, לאותו ג'נוסייד. דומה כי במדינת היהודים יהא זה אך צעד מוסרי מן המעלה הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully