וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דברי החנופ?ה: האם יועציו של נתניהו כשלו?

טל שלו

20.12.2011 / 19:16

יועצי תקשורת בעבר ובהווה מנתחים את התנהלות לשכת ראש הממשלה בעקבות דברי השבח לנתניהו בטקס חנוכת האנדרטה לנספים בכרמל. אירוע מביך ומיותר או הגזמה תקשורתית?

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק. עריכה: יותם בן-דוד)

"לפעמים האדם הוא האויב הכי גדול של עצמו", חוזרים ואומרים יועצי תקשורת בעבר ובהווה, בעקבות הסערה התקשורתית סביב דברי השבח אתמול לראש הממשלה בטקס חנוכת האנדרטה לזכרם של 44 הנספים בשריפה בכרמל. "מיותר, מביך, בוטה", הן רק חלק מהביקורות שמועלות כלפי לשכת ראש הממשלה, שערכה שינויים והתאמות בדברי הקישור לטקס, כך שנוספו דברי שבח לפועלו של נתניהו מאז השריפה. גם ההתנהלות של אנשי ראש הממשלה לאחר פרסום הדברים, זוכה לביקורת.

"נניח שהטעות נעשתה, במקום לנהל מאבק עם התקשורת במשך 24 שעות, ראש הממשלה פשוט צריך להתנצל", אומרת מירב פרסי-צדוק, יועצת אסטרטגית ששימשה בעבר יועצת התקשורת של אהוד ברק בזמן שכיהן כראש ממשלה. לדברי פרסי-צדוק, האירוע הוא "מעידה וכשל", והיא לא זוכרת מקרה אחד בו ביקשה לעבור על טקסטים של טקסים ממלכתיים. "זה אירוע מיותר ברמה התקשורתית. ראש הממשלה כל כך כמה לדבר עם הציבור, ובמידה רבה גם מעל התקשורת, אבל בטקס ממלכתי של שכול, שהוא גם ככה אירוע מורכב, זה פשוט מיותר. ההתנצלות הזו – שתביע צער על פגיעה אפשרית מהמשפטים או מהקונטקסט שבהם נאמרו – היא חלק מהדיאלוג של נתניהו עם הציבור".

עם זאת, יועץ תקשורת לשעבר לראש ממשלה דווקא מגבה את לשכת נתניהו, ומאשים את התקשורת בתגובה חסרת פרופורציות: "אם לשכת ראש הממשלה לא תשלוט בדברים הנאמרים בטקסים ממלכתיים היא תחטא לתפקידה", הוא אומר, ותוקף את ההתנהלות "המגוחכת" של התקשורת. "מקסימום היתה כאן התחלקות או טעות. במקום לתקוף את ראש הממשלה על שאלות חשובות באמת של מדיניות מנסים למצוא את הדברים הכי איזוטריים". לדבריו, "ראש הממשלה אכן עשה את כל הדברים שנאמרו עליו. יכול להיות שלא היה צריך להגיד את זה באופן בוטה כל כך, אבל לא צריך להיסחף, לצאת מפרופורציות, ולהפוך את זה לאירוע חמור כל כך. לא קרה שום דבר".

הבוקר (שלישי) התראיינו בכלי התקשורת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן וח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), שהגנו על ראש הממשלה ותקפו את העיסוק התקשורתי ושל חברי האופוזיציה בנושא. "העובדות הן עובדות", אמר ארדן בגלי צה"ל, "ראש הממשלה באמת עשה את הדברים האלה". "אנחנו בסך הכל מדברים על שניים שלושה משפטים של קריינות", אמר אקוניס לגלי צה"ל, "יש פה הגזמה פראית של השיח הציבורי". רונן משה, יועץ אסטרטגי ומומחה לניהול משברים שכיהן בעבר כיועץ התקשורת של ברק ושל פואד בן אליעזר, סבור שהתגובה של לשכת ראש הממשלה לאירועים מוטעית. "אין לי ספק שראש הממשלה לא היה מודע לכך, ושרצונם של יועצים לצרות גורם לפעמים לפעולה הפוכה", אומר משה. "משנאמרו הדברים – לא היה מקום לתגובות ומרואיינים מטעם לשכת ראש הממשלה. לפעמים עדיף לא להתייחס ולצמצם את נפח העיסוק התקשורתי".

"המתקפה משרתת את אנשי ראש הממשלה"

"הממשלה רשאית לומר בטקס כל דבר שתרצה", אומרת בהירה ברדוגו, יועצת אסטרטגית שייעצה בעבר לשר החוץ שמעון פרס. "אך יש בזה טעם לפגם. אין פה טקט, אין פה נועם הליכות כלפי חבריו האחרים בממשלה, ובמיוחד יש כאן ניסיון להעביר מסר למבקר המדינה שצפוי להגיש המלצותיו בדו"ח, ולהדגיש את הדברים הטובים שנתניהו עשה. בסך הכל יש כאן חוסר טקט ברמה העליונה. אין לזה הסבר, זה גם רע תקשורתית, גם רע תדמיתית וצריך ביטחון עצמי גדול להכניס דבר כזה".

"הרבה פעמים אנשי הלשכות מעדיפים להאדיר את הפוליטיקאי מאשר להתעמת איתם, ואז נוצרת בעיה", אומרים יועצים בעבר ובהווה. "גם מי שהגן על ראש הממשלה בראיונות הבוקר וגם אנשי הלשכה שלו מפוחדים", אמר יועץ תקשורת לשעבר שהעדיף שלא להזדהות. "המגמה היא שמי שלא מתיישר עם הקו של להלל ולשבח את ראש הממשלה על הישגיו, נתפס כבוגד". גם ראש הממשלה עצמו, הוסיף, היה יכול להעיר משהו על המחמאות שקיבל לאחר שעלה לבמה, אך הוא השלים עמן, "כי זה הקו שמתאים לו".

עם זאת, אומרת פרסי-צדוק, המתקפה התקשורתית רק משרתת את אנשי ראש הממשלה; "באמת יש כאן אירוע מצער בו נספו 44 אנשים, והתקשורת מטפלת בעיקר במעטפת שמסביב; זה משרת את אנשי ראש הממשלה ואת ההיגיון שלהם שאומר שצריך לרסן את התקשורת, וכך הם יכולים להאשים שהעיסוק הוא בתפל ולא בעיקר". גורם אחר אמר כי המתקפה התקשורתית מסייעת לנתניהו לעמוד מאחורי הטענה שהוא מנוגח על ידי התקשורת, אך בסופו של דבר, למרות הפופולאריות העצומה לה זוכה נתניהו בציבור, האנטגוניזם כן מחלחל לציבור. "זה בכלל לא קשור לפוליטיקה", אמר, "מדובר פה בטקס של קורבנות וחללים, וברמה האנושית זה מצטייר רע מאוד".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה, כי "אכן ראש הממשלה היה הראשון שזיהה את גודל האסון, הביא מטוסי כיבוי מ-18 מדינות זרות, ויזם הקמת טייסת כחול-לבן שכיבתה בשנה האחרונה 150 שריפות".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully