וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבלבת - שם חמוד למחלה נוראית, שאפשר לרפא עם טיפול מתאים

ד"ר איל נחמיאס

20.12.2011 / 13:15

לאחרונה יש ריבוי של מקרי כלבלבת בארץ. המחלה פוגעת לרוב בכלבים צעירים לא מחוסנים, אך עלולה לתקוף גם כלבים מבוגרים ולגרום לנזק מוחי ולמוות מהיר. ועדיין, אפשר לטפל ולרפא

מחלת הכלבלבת (Canine Distemper) נגרמת על ידי וירוס מקבוצת הפאראמיקסו-וירידה, השייך למשפחת וירוסים, ביניהם זה הגורם לחצבת של בני אדם ווירוס ניוקאסל של עופות. אתרע מזלו של החתום מטה, והוא זכה להתרשם על בשרו ב"נפלאות" המחלה כחייל צעיר וחווה את החוויה הקשה, בדומה למה שמרגיש כלב החולה במחלה.

כלב פוקס טרייר בתמונת תקריב. ShutterStock
אחד מהסימפטומים של כלב חולה כלבלבת הוא הפרשות מהאף/ShutterStock

הידבקות במחלה מתרחשת בנשימה, בליעה ו/או מגע של הפרשות אף או הפרשות אחרות כמו שתן וצואה. בני אדם עלולים להידבק במגע או בנשימה של חלקיקים נגועים של מישהו שמתעטש למשל. עם זאת, חשוב לדעת כי וירוס הכלבלבת הנמצא אצל כלבים לא עובר לבני אדם ולהפך.

לאחר ההידבקות מופיעים אצל הכלב תסמינים שונים. תוך כחמישה ימים עד שבוע מיום ההידבקות הכלב יסבול מחום, נזלת, שיעול, הפרשות מהאף ומהעיניים, עיבוי של עור האף, בהמשך תיתכן דלקת מעיים ושלשול ו/או הקאות, התייבשות וחולשה כללית. בשלב מתקדם יותר יופיעו גם סימנים עצביים הכוללים "טיקים", הפרעות עצביות שמהותן כיווץ לא רצוני של שרירים מסוימים בצוואר או בשאר הגוף, חוסר שיווי משקל, חוסר קואורדינציה הקשורים למהות הפגיעה במוח הקטן (הצרבלום). דלקת ריאות היא תסמין לשלב מתקדם של המחלה ודלקת מוח לשלב הסופי של המחלה. ההידרדרות במצבו של הכלב היא מהירה, ומוות יופיע לאחר כשבועיים של מחלה, כאשר הכלב לא מטופל.

כלב חולה יושב על הרצפה ומחובר לצינור אינפוזיה בידו. ShutterStock
מחלה קשה, אך לא חייבת להסתיים במוות. כלב חולה בכלבלבת/ShutterStock

מה עושים?

ראשית, הימנעות מהכנסה של כלב בקבוצת סיכון כמו גור או כלב חלש לחברת כלבים אחרים עשויה למנוע את המחלה. גם כלבים בריאים עלולים לספוג נגיפים אך לא לחלות אם המערכת החיסונית שלהם מגינה עליהם.

יש גם חיסון מצוין שבהחלט מונע את המחלה בקרב כלבים צעירים, אך חשוב מאוד לחסן גם כלבים מבוגרים אחת לשנה או לפחות לבצע בדיקת דם לזיהוי רמת הנוגדנים בדם על ידי ערכה מיוחדת הנקראת Vacci Check.

שיטה נוספת, שפותחה בשנות ה-70 על ידי ד"ר סירס האמריקאי, לאחרונה צוברת תאוצה מחדש לטיפול בכלבים נגועים במחלה, אפילו באלו החולים בשלב העצבי, בעקבות הצלחה במקרים רבים והצלחות של וטרינרים אחרים שעשו שימוש בטכניקה שלו. אחד מהלקוחות, שכלבו ניצל, הקים אתר הסוקר את שיטות מניעת המחלה, וכן הטיפול במחלת הכלבלבת, לאחר שזו התפרצה.

השיטה משלבת שימוש מעניין בנגיף ניוקאסל התוקף עופות כחיסון לכלב בריא. לאחר 11-12 שעות אותו כלב מפתח כמות נכבדה של נוגדנים המסוגלים לחסל את נגיף הכלבלבת ולמנוע את המשך הנזק למוח ולרקמות האחרות, ולמעשה לבלום את המחלה ולסייע בהתאוששות של הכלב.

טיפול בכלב חולה בכלבלבת על ידי שילוב של אנטי סרום והזרקתו לנוזל חוט השדרה

פתרון נוסף ניתן דרך המזון. לאחרונה חברת פורינה פרו פלאן פיתחה מענה מעניין למניעת המחלה ולחיזוק המערכת החיסונית של גורים על ידי תוספת של קולוסטרום בקר (התוסף נקרא אופטיסטרט) למזון פרו פלאן גורים. קולוסטרום הוא החלב הראשון של הפרה, ובו יש שלל תרכובות יחודיות הבונות לעגל את המערכת החיסונית. עגל נולד ללא מערכת חיסונית ותלוי לחלוטין בספיגה של הנוגדנים האלו.

כווטרינר, כותב מאמר זה משתמש במקרים מסוימים בקולוסטרום לטיפול בגורים חולים ובחתולים במצב קשה על מנת לאושש את המערכת החיסונית שלהם. החברה בדקה את רמות החיסון של גורים שקיבלו את התוסף ושל כאלו שלא קיבלו, ונמצא כי הגורים שאכלו מזון עם תוסף היו בעלי מערכת חיסונית טובה במיוחד ועם רמות נוגדנים טובות מאוד נגד כלבלבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully