וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון היחיד: לצאת מרוב השטחים

יוסי ביילין

18.12.2011 / 8:55

לפעמים אדם שואל את עצמו כיצד יכולים אנשים להתנהג כפי שהם מתנהגים. מה עובר בראשם כשהם חורגים מהתנהגות נורמטיבית של אזרחים שומרי חוק, והופכים למשהו אחר, מרשים לעצמם להתפרע, לשבור, להרוס, לבזוז ואפילו לפגוע ולהרוג.

במקרה פרטי זו יכולה להיות אי שפיות זמנית. כשמדובר בקבוצה, קרוב לוודאי שאין זה איבוד קולקטיבי של הדעת, אלא משהו אחר: הם שכנעו את עצמם כי יעדי הפגיעה אינם באמת מה שהם נראים.

אם יהודים הם חולדות, ולא בני אדם, צריך להיפטר מהם בכל דרך ולטהר את המחנה. אם כל פלסטיני הוא מחבל, מותר לפגוע בכל פלסטיני. אם החיילים הם נאצים - חובה לפגוע בהם. אם הממשלה היא ממשלת המנדט - מותר להערים עליה ולסכל את מזימותיה.

מה שקרה זמן קצר לאחר הניצחון המדהים במלחמת ששת הימים הוא שקבוצות בציבור הישראלי שהשלימו - במשך 19 שנות עצמאות - עם גבולות שביתת הנשק, חזרו למלחמת השחרור, חשו שנעשה צדק היסטורי בכך שישראל כבשה את השטחים והתגייסו, מטעם עצמן, להבטיח שמדיניות ישראלית רופסת לא תוותר על ההישגים, כפי שקרה בעקבות מלחמת השחרור ומבצע סיני. היו אלה, בעיקר, הקבוצה הדתית-לאומית ואנשי "אחדות העבודה", שהאמינו ב"שלמות הארץ", ולא סלחו לבן-גוריון על מה שהגדיר כ"בכייה לדורות" - ויתורו על כיבוש הגדה המערבית מטעמים דמוגרפיים.

ההתיישבות בשטחים - ללא אישור ממשלתי

דרך הפעולה הייתה התיישבות מיידית בשטחים. היה מדובר במעשה "חלוצי", ללא אישור ממשלתי, מתוך תקווה - שהוכחה כמוצדקת - כי הממשלה תאשר בדיעבד את העובדות שנקבעו. כדי להצדיק, בעיני עצמם, את ההתנחלות ביוזמה העצמית, היה עליהם להאמין כי מדובר בחזרה של ממשלת המנדט, ומובן שבממשלה שכזו - מצווה להילחם. הרעיון היה להחזיר את ימי "חומה ומגדל", שבהם נעזרו החלוצים בהמצאתו של האדריכל שלמה גור והצליחו לבנות, בלילה, חומה, ובשטח המתוחם - גם מגדל, והעמידו את ממשלת המנדט בפני עובדה. לא מעט יישובים נבנו כך, ורבים מהיישובים בגדה המערבית הוקמו באותו היגיון.

העובדה שבינתיים הוקמה מדינה, שהוגשם חלום העצמאות היהודית, שהוקם צבא, שיש בתי משפט וכנסת ומבקר מדינה ויועץ משפטי - לא הפריעו להם, לחלקם לפחות, להאמין שמדובר בשלטון זר ומתנכל ולכן מותר לפגוע בו. רצח רבין הוא חלק מכך, תג מחיר הוא חלק מכך, הפגיעה בצה"ל היא חלק מכך.

העובדה שבינתיים הוקמה מדינה, שהוגשם חלום העצמאות היהודית, שהוקם צבא, שיש בתי משפט וכנסת ומבקר מדינה ויועץ משפטי - לא הפריעו להם, לחלקם לפחות, להאמין שמדובר בשלטון זר ומתנכל ולכן מותר לפגוע בו. רצח רבין הוא חלק מכך, תג מחיר הוא חלק מכך, הפגיעה בצה"ל היא חלק מכך.נוער הגבעות הוא דור שני, ואפילו שלישי, של הלוחמים האמיצים נגד ממשלת המנדט. מבחינה זו אין הבדל בעיניהם בין ממשלת שמאל לימין. אפשר לשים אותם במעצר מנהלי, לחלק צווי הרחקה, לעצרם במעצר בית ולהכריז עליהם כעל ארגון טרור.

אך רק דבר אחד ישים באמת קץ לתופעה: לצאת מהרוב הגדול של השטחים, לסיים את שנות המערב הפרוע, שבו כל דאלים גבר, ולקבוע גבולות קבע למדינה יהודית ודמוקרטית. הם ינסו להיאבק בכך, חלקם אולי יילחמו ממש, אך ישראל חזקה דייה לעמוד מולם ולהגשים את האינטרס הלאומי שלה. אחרי הכל, לא בממשלת המנדט מדובר כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully