וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר הראשון למצרים החדשה

יוסי ביילין

14.12.2011 / 9:45

יעקב אמיתי הוא דיפלומט בכיר ומוערך במשרד החוץ, שקיבל על עצמו את התפקיד הקשה ביותר במקום העבודה שלו - עמידה בראש שגרירותנו בקהיר. זה היה תפקיד קשה מאז ימיו של השגריר הראשון, ד"ר אליהו בן-אלישר, אך נעשה קשה במיוחד בעשור האחרון, כשאין תהליך מדיני רציני וכשנגישותו של השגריר אל מקבלי ההחלטות, אפילו בדרגי הביניים, הופכת נדירה. לא נעים להיות שגריר במצרים. האבטחה הופכת כל תנועה למסורבלת עד בלתי אפשרית, והתחושה היא שאתה אינך רצוי וכי נוכחותך נסבלת, במקרה הטוב.

מה יעשה שגריר ישראלי בקהיר בימים אלה? יומו יהיה עמוס בוודאי בנושאים שוטפים: צינור הגז, שייפגע כנראה עוד פעמים רבות, בעיות אסירים, תיאום ביקורים חשאיים ומעקב אחר העיתונות המצרית. אם יוסיף לכך את המפגשים עם השגרירים הבכירים האחרים - יתמלא יומו בלי מאמץ גדול, שלא לדבר על ניהול שוטף של שגרירות ללא אכסניה. אבל היעד החשוב יותר המצפה לאמיתי, דווקא כמי שבילה שנים לא מעטות במרכז למחקר מדיני של משרד החוץ, הוא מאמץ להכיר את מצרים החדשה. זהו תפקיד שלא הוטל על קודמיו, ואשר הופך להיות קריטי מבחינתה של ישראל. הוא יהיה חייב לעשות זאת בפרופיל נמוך, ובשל אופיו לא יהיה זה קשה לו.

אמיתי יצטרך לפנות לאנשים במפלגות השונות, ובכללן גם המפלגות המוסלמיות, שיסכימו להידבר איתו באופן לא פורמלי. יהיה עליו ליצור יחסי אמון ולתהות על קנקנם, להציג בפני בני שיחו את האינטרסים האסטרטגיים המשותפים לישראל ולמצרים, ולספר להם על תולדות הקשרים, על חשיבותם ועל הפוטנציאל הרב הגלום בהידוקם.

ישראל יכולה לסייע

אין ספק, הוא ישמע כי בלי שלום בין ישראל לפלשתינים לא תוכל להיות שום התקדמות של ממש וכי השלום, גם אם לא יופר, יישאר קר מאוד, אבל הוא יוכל להשיב כי לא כל דבר חייב להיות מלווה בדגלים ובטקסים. ישראל יכולה לסייע למצרים לא מעט בשיקום כלכלתה המידרדרת ובאתגרים העצומים שיעמדו בפני כל מי שישלוט בה בשנים הקרובות.

הקשרים שפותחו במצרים מאז ביקורו של הנשיא סאדאת בישראל ב-1977 היו, מטבע הדברים, עם השלטון: עם השרים, עם הפקידות הבכירה ועם בני משפחתו של מובארק. כיום מדובר בהכרח לאומי ישראלי לבנות מערכת קשרים עם אנשים בלתי מוכרים לנו לחלוטין. לא כל מי ששגרירות ישראל תפנה אליו יהיה מוכן למגע איתה, אבל אני מניח שיהיו לא מעטים, ואפילו מפתיעים, שישמחו על הפנייה. הוא ימצא כי בכל תנועה פוליטית קיימים גוונים, שבכל ארגון פועלים אנשים מתונים יותר והגיוניים יותר, וכי הפער בין העמדות הנשמעות בחדר לבין ההכרזות הפומביות אינו קטן. זהו האתגר הקשה, הגדול והחשוב העומד בפני יעקב אמיתי - השגריר הראשון למצרים החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully