וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יכול לבוא בטענות רק לעצמו

13.12.2011 / 21:53

הפרעות בבסיס צה"ל הפתיעו את נתניהו, שהבטיח לנקוט נגדן יד קשה. אמנון הררי חושב שדווקא רה"מ הוא שאחראי, בכך שלא עצר את המפולת בזמן, ולא הדיר מעצמו את נבחרי הימין ואת יוזמותיהם

חדירתם של פעילי הימין אמש לבסיס צה"ל בשומרון, והפגיעה במפקד חטיבת אפרים, ובסגנו, זכו לתגובה נזעמת מראש הממשלה נתניהו, שהבטיח לנקוט "יד קשה" כלפי המתפרעים. אך קשה לומר שנתניהו הופתע, או שיש לו יסוד להיות מופתע. מדובר בצעד נוסף, ולא בהכרח החריף שבצעדים, שנוקט הימין הקיצוני נגד צה"ל, ויעיד על תא"ל ניצן אלון, לשעבר מפקד אוגדת יהודה ושומרון הקודם. קל לפסול את הפעולות החמורות האלה, כמו שקל להקל בפשעי שנאה שזכו לכינוי מכובס, "תג מחיר", משל התלוו להערכת שמאי, ולומר שמדובר באספסוף, בקומץ.

גם פעיל הימין הצעיר, איתמר בן-גביר, התקבל בביטול, אחרי שגנב את סמל הקדילאק של רבין, ואיים שגם יגיע אל ראש הממשלה עצמו, ימים ספורים לפני שנרצח. היום, כולנו משלמים את המשכורת של אותו פעיל ימין, שבגר והפך יועץ לחבר כנסת. אספסוף?

פעילי הימין שומעים את התבטאויות השטנה של נבחריהם, ופועלים בהתאם. אלא שלא מדובר רק בהתבטאויות. נציגיהם בשלטון מקפידים להבהיר כי אין עוד פרות קדושות ואין עוד דברים שאסור לגעת בהם. מותר להגביל את מערכת המשפט ואת שופטיה, (שהרי "נשלחו על ידי כנופיה שמאלנית"). גם נשים מותר להפלות, ולמנוע מהן מקום ישיבה באוטובוס, או לאסור עליהן לשיר או לעבוד. חופש הביטוי, גם הוא כבר לא אתרוג. ואם כל אלה כבר אינם ערכים קדושים, מה נותר מצה"ל.

יובהר: חברי הכנסת האלה אינם אספסוף קיצוני. המפלגה הגדולה שמקדמת את האג'נדה שלהם נמצאת בשלטון. ממנה, היה ניתן לצפות לעצור את הסחף ולקבל את החלטה השפויה, ולצפות שגם אם במחנה "קומץ" של מהרסים ומחריבים, העומד בראשו ידע לעצור את המפולת בדרך לאובדן הדמוקרטיה והשלטון החוק, וינהג כמבוגר האחראי.

אחראי? מבוגר? התרגיל האחרון של ראש הממשלה - שהצליח להקדים את הפריימריז בליכוד, ולבטל כל אפשרות בתוך המפלגה להתמודד מולו - נתפס אולי כגדול הישגיו הפוליטיים בקדנציה הנוכחית. אך לכך נתניהו מנצל את מוחו הפוליטי המבריק? להתבצר בשלטונו, המבוטן ממילא, במפלגתו?

הולך לישון עם כלבים

נדמה שהמהלך ממחיש יותר מכל שראש הממשלה נותר כשהיה: מונע מדחפי רדיפה, מפחד מהצל של עצמו. לתרגילים שכאלה, מנצל נתניהו את כישוריו, אך לא, חלילה, כדי להגות תכנית מדינית סדורה, או לפחות לקדמה, או כדי להיענות לקריאות הציבור לשינוי סדר העדיפויות התקציבי אחרי המחאה בקיץ. כרגיל, הוא מונע מפחדים – בעיקר ליציבות הקואליציה שלו. קפוא במקום.

לא סביר שנתניהו באמת תומך ביוזמות החקיקה שהסריחו את משכן הכנסת באחרונה. לא סביר שנתניהו, משכיל ומפוכח, באמת מוצא היגיון בהגבלת חופש הביטוי או בהצרת צעדי בית המשפט העליון, שני יסודות שאבותיו האידיאולוגיים נלחמו עבורם בחירוף נפש. אלא שכמו במקרים האחרים, הוא כנראה מפחד לדפוק על השולחן, ומפחד לתדמיתו בתוך מפלגתו, בתוך הקואליציה, בתוך המחנה הלאומי, או מפחד משר החוץ שלו. אחראי? מבוגר? ואם הוא מפחד מהצל של עצמו, איך יגן על "ילדיו"?

וכמו באירועים החמורים אמש, כמו בפשעי "תג מחיר", כמו ביוזמות החקיקה החשוכות, נתניהו יכול לבוא בטענות אך ורק לעצמו; הוא האחראי להקצנה המסוכנת, בכך שלא עמד כבר מהיום הראשון (ולא מאתמול) נגד הדרת הנשים מהחברה, בכך שלא חיסל כבר בלידתם את החוקים המזוויעים שעברו בכנסת באחרונה, ובכך שלא פעל ביד קשה – כבר שלשום – נגד פורעי החוק ביהודה ושומרון, ולא נשמע לקריאות הקצינים הבכירים שהתריעו מפני הכאוס בהתהוותו.

הוא יכול לבוא בטענות רק לעצמו, בכך שלא פעל להדרת האספסוף, הקומץ, בטרם הפך למפלצת שמאיימת על כולנו. נתניהו הביא על עצמו, ועל כולנו, את הכאוס, ובעיקר – איבד את הזכות למצוא עצמו מופתע. זה לא אספסוף, זה לא קומץ, ולא גידולי פרא. הם לא רק ביהודה ושומרון, הם גם בתוך המשכן, וגם בתוך הקואליציה. אם הלכת לישון עם כלבים, אל תתפלא שקמת עם פרעושים.

  • עוד באותו נושא:
  • תג מחיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully