וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוף טמרין קיסרי: יש חיה כזאת בספארי רמת גן

12.12.2011 / 0:10

שני טמרינים קיסריים הגיעו לאחרונה לספארי רמת גן. כשהם יצאו לראשונה לחצר החדשה שלהם, כולם התלהבו. ההתלהבות קשורה לעובדה שהקופים האלו לא נראים כמו שום דבר שאי פעם ראיתם

יח"צ - חד פעמי

שני טמרינים קיסריים הגיעו לאחרונה לספארי רמת גן. כשהם יצאו לראשונה לחצר החדשה שלהם, התלהבות גדולה אחזה בכולם. ההתלהבות קשורה לעובדה שהקופים האלו לא נראים כמו שום דבר שאי פעם ראיתם.

הטמרינים לא גדולים, אך מעל שפתם העליונה משתרבב שפם ארוך ומרשים. השפם המרשים הביא את החוקרים להעניק לקוף הזה את שמו "טמרין קיסרי" על שמו של קיסר גרמניה וילהלם השני. בספארי החליטו לקרוא לשני הקופים התאומים דוד ואלכס על שמם של שני עובדי הספארי, תאומים, שאחד מהם מתפאר בשפם ארוך בדומה לשפמם של הטמרינים.

טמרין קיסרי.
שפם ארוך ומרשים. טמרין קיסרי

הטמרינים הקיסריים חיים בקבוצות של שניים-שמונה פרטים (עד 15 פרטים). בקבוצה חיים מספר פרטים שהם בוגרים מינית, במיוחד שני זכרים. הפרטים בקבוצה מדורגים על פי מין וגיל כאשר הנקבה המבוגרת ביותר היא במעמד הגבוה ביותר. שני הזכרים מסייעים בהמלטה ועוזרים לגדל את הצאצאים, שאר הפרטים הצעירים יותר עוזרים בסחיבת הגורים. הטמרין מפגין צורך בפינוקים, ובגני חיות ישמח ל"גרומינג", הכוונה לליטוף שאנשים מפרשים כפליית כינים. קופים רבים אוהבים לעשות זאת זה לזה מתוך רצון לחיזוק הקשר (כמו לעשות "נעים בגב"), ואפילו ישכב על הגב כדי לקבל עוד ליטופים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
נקרא כך על שם קיסר גרמניה, וילהלם השני/מערכת וואלה, צילום מסך

ההריון של הטמרינים נמשך כשלושה חודשים וחצי. במהלך ההריון מעלה הנקבה 20% ממשקל גופה, והזכר מוסיף למשקלו כ-10%. יש שיאמרו כי מדובר בהזדהות קיצונית של הזכר למצב ההורמונלי של הנקבה, אולם יש להניח שהסיבה האמיתית לכך קשורה בעובדה שעל הזכר מוטלת משימת סחיבת הגור לאחר ההמלטה והוא נדרש לכוח רב יותר. הנקבה מיניקה את הגורים, ובסיום מלאכת ההנקה מוציאה את לשונה הארוכה ומשרבבת אותה החוצה ובכך מסמנת לזכר כי הגיעה העת לקחת ממנה את ילדיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לאחר שהנקבה מסיימת להיניק, היא משרבבת את לשונה החוצה, ומסמנת לזכר לקחת ממנה את הגורים/מערכת וואלה, צילום מסך

הטמירינים חיים ביערות טרופיים בדרום מזרח פרו, צפון מערב בוליביה, וצפון מערב ברזיל. הם אוכלים בעיקר פירות, בעלי חיים קטנים, שרף עצים (גומי). כמו כן הם ניזונים מפירות, פרחים וצוף של מיני עצים שונים. משקלם הנמוך מאפשר להם להגיע גם לקצות ענפים דקים שקופים אחרים לא יכולים להגיע אליהם. את החלבון הם משיגים מאכילת חסרי חוליות כמו חגבים, חיפושיות, פרפרים, עכבישים ונמלים. הם אוכלים שרף ומוהל עצים מפציעות על עצים שיוצרים בעלי חיים אחרים. זהו מקור לפחמימות ולמינרלים אחרים. הם גם אוכלים בעלי חוליות קטנים כמו לטאות, אילניות וביצי ציפורים. בגני חיות משלימים את התזונה שלהם עם ג'לי מיוחד שמגיע כאבקה ומהווה תחליף לשרף העצים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
חיים ביערות טרופיים בדרום מזרח פרו. טמרין קיסרי/מערכת וואלה, צילום מסך

בשנת 2006 דווח על 242 פרטים בכל גני החיות המחזיקים אותם בעולם (לא בטבע). גידול הטמרין הקיסרי הוא חלק מתוכנית הרבייה האירופאית- EEP, המנהל אוכלוסיה של כ-120 פרטים המצויים בכ-30 גני חיות אירופאיים.

דוד ואלכס שהגיעו מצ'כיה, מגן חיות בשם אולומוק, מסתגלים כעת לחצר החדשה הפתוחה והיפה שלהם. מקובל בגני חיות להחזיק שני זכרים, ויתכן כי בעתיד תובא לספארי גם נקבה כדי שיוכלו להתרבות.

צילומים: טיבור יגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully