וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בנורבגיה: מאגרי החמאה יאזלו לפני חג המולד

10.12.2011 / 6:07

דיאטה פופולרית, דלת פחמימות, הביאה למחסור חמור בממרח השומני בשוקים ובמרכולים, ולסחר מחתרתי במוצר הנחשק באינטרנט - במחיר מופקע. האם נורבגיה תיאלץ למכור נפט תמורת חמאה?

גם בנורבגיה יש צרות: דיאטה דלת פחמימות סחפה את המדינה וגרמה למחסור חמור בחמאה. "המכירות של המוצר נסקו בהפתעה, ב-20 אחוזים באוקטובר, וב-30 אחוזים בנובמבר", סיפר לארס גאלטונג, דובר "טיין", יצרנית החמאה הגדולה ביותר במדינה. "הנורבגים לא מפחדים משומנים טבעיים. הם אוהבים את החמאה ואת השמנת שלהם".

נוסף על הדיאטה - הלא-מאוד דיאטטית - אליה התמכרו הנורבגים, גם הקיץ הגשום הוביל לירידה באיכות תזונתם של בעלי החיים, ומוסיף לבעייתיות בתחום. תפוקת ייצור החלב צנחה ב-25 מיליון ליטר, והמחסור הביא פרשנים רבים להציע שנורבגיה, יצואנית הנפט השמינית בגדולה בעולם, תסחור בנפט תמורת חמאה. נכון להיום, המצב עדיין אינו מחייב את הנורבגים לרדת למתחתרת לחלוטין: ניתן להשיג 250 גרם חמאה באתר המכירות הפומביות הגדול במדינה במחיר מציאה, הנאמד בכ-13 דולרים אמריקניים, פי ארבעה מהמחיר הרגיל.

כמה שבועות לפני חג המולד, בו מצפים הנורבגים לזלול שפע של עוגיות חמאה, התזמון שבו פוקד המחסור בחמאה את המדינה לא יכול להיות גרוע יותר. בנורבגיה, שאינה חברה באיחוד האירופי, גם לא יכולים לצפות לעזרה מהשכנה דנמרק, השופעת במוצרי חלב, שבה הוכרז "מס שומן" בחודש אוקטובר, ומסי נמל גבוהים מונעים ממצבורי החמאה הדנית המפורסמת להגיע ממנה. עם זאת, יש סיבה לאופטימיות: הבלגים נחלצים לסיוע, ומספקים משלוחי חמאה למדינה השרויה במצוקה. המשלוח הראשון הגיע בסוף השבוע, והוא צפוי להיות מופץ בין רשתות השיווק בימים הקרובים, אך אין לדעת אם הוא יספק את תשוקתם לשומן של כל מי שנאלצו להתנזר מהממרח החלקלק.

וכמו בישראל בתקופת המחסור הגדול בחמאה בשנה שעברה, גם בשבדיה, לצד ההיבט הכלכלי, התופעה מעודדת תופעות סאטיריות. מורגן דנמרק, מנחה תכנית בוקר בטלוויזיה השבדית, הציע לחלק "אלף חפיסות חמאה" כדי להקל על המצב הקשה במדינה.

עוד בנושא
דנמרק הטילה "מס שומן" - והתושבים אוגרים חמאה
גם בישראל, בשנה שעברה, החמאה נעלמה לזמן מה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully