וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד מגבש אמנה חדשה; בריטניה והונגריה בחוץ

סיון פיינגולד, סוכנויות הידיעות

9.12.2011 / 14:09

מרקל נשברה: המגזר הפרטי לא ישתתף בגלגול החובות. קמרון דרש פטור מרגולציות עבור הסיטי של לונדון, ויישאר בחוץ. במסגרת האמנה החדשה יוטלו סנקציות על מדינות שחרגו מהתקציב

היום השני של פסגת מנהיגי האיחוד האירופי נפתח היום בבוקר לאחר שהדיונים אמש הסתיימו רק ב-5 בבוקר (שעון בריסל).

בדיונים הבוקר מנהיגי האיחוד האירופי חזרו בהם מהדרישה כי המשקיעים יחלקו בנטל החילוצים הפיננסים בגוש היורו. "בנוגע למעורבות המגזר הפרטי, ביצענו שינוי מהותי בדוקטרינה שלנו: מעתה נדבוק בהסכמים המקובלים בקרן המטבע הבינלאומית", אמר נשיא האיחוד האירופי הרמן ואן רומפוי בפגישה עם עיתונאים. "אם להיות יותר ישיר, נסוגנו מהגישה הראשונית שהיתה לנו למשקיעים הפרטיים – דבר שהשפיע באופן שלילי על השווקים הפיננסים".

הצהרתו של ואן רומפוי מסמלת תבוסה לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שרצתה לשתף את מחזיקי האג"ח בנטל גלגול החובות אותו נושאת ברובו גרמניה. דחיפתה לעבר שיתוף הבנקים והמשקיעים הפרטיים שהחלה בשנה שעברה גררה ביקורת רבה מהבנק המרכזי של אירופה שחשש שהמשקיעים יזניקו את תשואות האג"ח בתגובה, דבר שאכן קרה ובעקבותיו ביקשו פורטוגל ואירלנד סיוע.

חוסר ההסכמה עם מרקל העלה חששות בנוגע להשלמת קרן החילוץ האירופית, כך אמרו בחודש שעבר גורמים מקורבים לנושא לבולמברג. צרפת, ספרד פורטוגל ואירלנד היו בין אלו שהתנגדו לגרמניה.

הרמן ון רומפוי. רויטרס
הצהרתו - תבוסה לקנצלרית מרקל. ואן רומפוי/רויטרס

ביום הראשון של הדיונים בבריסל החלטות מרחיקות לכת עוד לא הוחלטו, אך נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, הודיע כי מדינות גוש היורו ילוו 200 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית.

נשיא הנציבות האירופית, ז'וזה מנואל בארוסו אמר אמש: "העולם צופה בנו ומצפה לפתרונות אירופים". היום בבוקר החלו דיוני היום השני שצפויים להסתיים אחר הצהריים, אך לפי ניסיון העבר ייתכן כי ייארכו עד שעות הלילה המאוחרות.

גורמים רשמיים מהפסגה בבריסל דיווחו כי המאמצים לשינוי אמנת האיחוד האירופי ננטשו ועתה מתמקדים הבכירים באמנה נפרדת למדינות גוש היורו - אליה סביר שיצטרפו בסופו של דבר גם 8 מתוך 10 המדינות הנוספות שאינן חברות בגוש.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בכינוס מנהיגי אירופה בבריסל, לאחר קבלת ההחלטה להרחיב את קרן החילוץ האירופאית, אוקטובר 2011. רויטרס
עמדתה לא התקבלה. הקנצלרית מרקל/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, שלל את האפשרות לשינוי אמנות האיחוד האירופי. הונגריה שחתה אף היא השתתפות באמנה החדשה. שוודיה וצ'כיה הודיעו כי הן רוצות לדון בנושא עם חברי הפרלמנט במדינותיהן.

מנהיגי 27 מדינות האיחוד בילו את חמשת השעות הראשונות של הדיונים אתמול באפשרויות להחזרת היציבות לגוש היורו כאשר גרמניה מתעקשת כי שינוי האמנות הינו חיוני להצגת חוקים חדשים ונוקשים על חברות גוש היורו שטובעות בחובותיהן.

השיחות על האמנה החדשה הגיעו לשיאן ב-1 לפנות בוקר (זמן בריסל) והסתיימו ב-5 בבוקר בקריאה למאמץ כי כל 27 המדינות יישארו מאוחדות בנושא. ייתכן כי כתוצאה מההחלטות, בריטניה תמצא עצמה מחוץ להחלטות הפיננסיות החשובות בעתיד - צעד שעלול להשפיע על הסיטי של לונדון - המהווה את המרכז הפיננסי של בריטניה.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, יצא אמש מהשיחות באומרו כי קמרון הביע דרישות לא מקובלות להיות פטור מרגולציות פיננסיות בתמורה להצטרפותו לאמנה.

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי במסיבת עיתונאים בפריז. רויטרס
"עמדת קמרון לא מקובלת". סרקוזי/רויטרס

נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, אישר אתמול (ה') לאחר יום הדיונים בבריסל דיווחים קודמים ואמר כי מדינות גוש היורו צפויות להסכים על הלוואה של 150 מיליארד יורו (200 מיליארד דולר) לקרן המטבע הבינלאומית (IMF).

מקורות שדיווח בנושא עוד קודם אמרו כי בנוסף נדחתה ההצעה לתת למנגנון היציבות האירופי (ESM), קרן החילוץ הקבועה של גוש היורו, רישיון בנקאות - רעיון אשר היה מקנה לה גישה לכספי הבנק המרכזי של אירופה ומגביר את כוחה.

לדברי המקורות, גרמניה התנגדה לרעיון, שהועלה על ידי נשיא המועצה האירופית, הרמן ון רומפוי, ונתמך על ידי צרפת. ההלוואות, שיגיעו מהבנקים המרכזיים של מדינות גוש היורו, הוצעו כדרך להגדיל את יכולתה של הקרן לתת הלוואות למדינות גוש היורו שנמצאות במצוקה. בכך יעקפו המדינות את הבנק המרכזי של אירופה, אשר אין ביכולתו לממן גירעונות באופן ישיר.

הנקודות העיקריות בהסכם שגובש בפסגת בריסל

* מדינות גוש היורו צריכות לשמור על תקציבים מאוזנים או בעודף . אם יהיה גרעון הוא לא יגיע ליותר מ-0.5% מהתמ"ג.

* חוק דומה יוצג בפני מערכות החוק בכל מדינה ואלו חייבות לדווח מראש על כל הנפקת חוב מראש.

* ברגע שמדינה חורגת ומגיעה לגרעון של מעל תקרת חוב של 3% - היא תספוג תוצאות אוטומטיות, בינהן סנקציות, אלא אם ישנה התנגדות ממדינות אחרות בגוש.

* ארגון היציבות האירופי (ESM) ייכנס לפעילות ביולי 2012; קרן החילוץ האירופית (EFSF) תשאל בפעילות עד אמצע 2013. הדיון בתקרת התקציב של הגופים הללו שתגיע ל-500 מיליארד יורו ייתקיים במארס 2012.

* מדינות גוש היורו וחברות אחרות באיחוד האירופי יודיעו בתוך 10 ימים על העברת עד 200 מיליארד יורו בצורת הלוואות ישירות להתמודדות מיידית עם המשבר.

* זכויות ההצבעה בארגון היציבות האירופי ישונה כדי לאפשר העברת החלטות באישור 85% מהקולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully