וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק השתקת המסגדים" מעורר זעם: "ליברמן מאפיונר"

פנחס וולף

8.12.2011 / 18:12

בישראל ביתנו מציעים להגביל את קריאות המואזינים מהמסגדים ביישובים הערביים ש"גורמות סבל יומיומי לאזרחים". ההצעה התקבלה בהלם: "עולים חדשים ומאפיונרים שלא מבינים מהי דמוקרטיה"

הצעת חוק שמציעה לאסור את השימוש במערכות כריזה על מנת לקרוא למתפללים, ובכך למעשה להגביל את הרעש מהמסגדים, מעוררת זעם הן במגזר הערבי והן בקרב יהודים הגרים ביישובים ערביים. חברי כנסת משלל סיעות טוענים כי המגבלות נועדו לסלול דרך לחקיקה גזענית נוספת, וכי הצעת החוק מנוסחת בלשון סגי נהור, וגוזרת גזירות שהציבור לא יוכל לעמוד בהן.

"בכל יום, אנחנו מתעוררים לבוקר חדש ולשיא חדש של גזענות", אמר ח"כ טאלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) בשיחה עם וואלה! חדשות. הוא הגדיר את הצעת החוק, האוסרת בין היתר גם על מואזינים להפעיל רמקולים בימי ראשון בשבוע, כצעד נוסף ההופך את ישראל "למדינה המצורעת בעולם". א-סנע תיאר כיצד "חוק הנכבה נועד לשלול מהאזרחים אפשרות להעלות על נס את הסבל הטראומתי שלהם, אחר כך חוק ועדות הקבלה - ואחר כך הדרישה מהערבים להכיר בשוליות שלהם על ידי הכרה בישראל כמדינה יהודית".

א-סנע קרא ליוזמת הצעה החוק, ח"כ אנסטסיה מיכאלי, ולחברי סיעתה מישראל ביתנו - ה"ליברמנים", כלשונו, לגנוז את ההצעה. "הם אנשים תלושים, שמחפשים שייכות למדינה. הם עולים חדשים, ולא יודעים מאיפה הם באים. הדרך הקלה ביותר עבורם היא לתקוף את המיעוט הערבי. לליברמן אין שום הבנה למהות הדמוקרטיה. הוא מביא ערכי מאפיה במקום ערכים דמוקרטיים".

מסגד חסן בק ביפו. יסמין סויפר
עד כמה הרעש מטריד את הרוחצים? מסגד חסן בק, מול הטיילת של תל אביב/יסמין סויפר

בדברי ההסבר להצעת החוק, שתעלה לדיון בוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון, נכתב כי מאות אלפי אזרחים באזורי הגליל, בנגב, בירושלים ובמקומות אחדים במרכז הארץ "סובלים באופן שגרתי ויומיומי מרעש שנגרם כתוצאה מקריאות המואזין במסגדים". לטענת ח"כ מיכאלי, הרעש מהרמקולים המשדרים לקהל את קריאות המואזין "מטריד את מנוחת האזרחים מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות". עוד נכתב כי "החוק המוצע מביא תפיסת עולם, לפיה חופש הדת לא צריך להוות גורם בפגיעה באיכות החיים", וכי "בבתי תפילה יאסר שימוש במערכות כריזה על מנת לקרוא למתפללים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים".

"האם היו מפסיקים את פעמוני הכנסיה בלונדון או בפריז?"

גם במגזר היהודי לא מתלהבים, בלשון המעטה, מהצעת החוק. "זה חוק מטופש ומסוכן ולא ניתן יהיה לאכוף אותו", אומר רב קיבוץ לביא, יהודה גלעד. "אף אחד לא יכבד את החוק הזה. כמו שלא כופים את דעתנו על דת אחרת, לא נרשה התערבות בעניינים פנימיים שלנו", הוא קובע. "זה חוק רע ועצוב. אין בעיה ליישב סכסוכים במקומות שבהם יש בעיה, אבל חוק גורף הוא רע, ואני מתבייש בו כיהודי".

הרב גלעד הוסיף, כי "האם אנחנו אומרים לחזן בבית הכנסת מה לעשות? מי שבא לגור בישוב ערבי, צריך לקבל אותו כמו שהוא. המואזינים נוהגים באחריות, ובצורה שלא תפריע. אני גר בלקייה, והמואזין לא מפריע לאף אחד. להיפך, זה חלק מקווי התרבות האופיניים לערבים, כמו שביישובים נוצרים יש את פעמוני הכנסיות". לדבריו, "האם מישהו יגיד להפסיק את פעמוני הכנסיה בלונדון או בפריז, רק כי זה מפריע ליהודים?".

יו"ר סיעת העבודה, איתן כבל, אמר כי ח"כ מיכאלי "הייתה יכולה להתאמץ כדי להציע חוק נכון יותר". לדבריו, הצעת החוק מעליבה את האינטליגנציה היהודית, ואינה מייצגת אותה. "אני גר ליד מואזינים, ואפשר להתמודד עם זה בצורה מכובדת. זה לא יסתיים שם - זה עלול להגיע לכנסיות וגם לבתי כנסת", הוא הזהיר. גם ח"כ אחמד טיבי הגדיר את ההצעה כ"עוד הצעה הצעה הזויה ומגוחכת מבית מדרשה של אנסטסיה".

לדברי טיבי, "אם מדברים על גיחוך, אז גם לערבים יש דברים שמאוד מפריעים למנוחתם - תקיעת השופר, ההכרזות על כניסת ויציאת השבת. והמפגע הבריאותי הקשה מכולם: קומזיצים ביום העצמאות, שגורמים לפגיעה במערכת הנשימה של הערבים, ואני אומר זאת גם כרופא וגם כערבי".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully