וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזה של פעם בשבע שנים - ליקוי ירח מלא בשבת

לי בן שי

8.12.2011 / 10:39

ליקוי הירח שייתרחש במוצאי שבת ייראה מצוין מכל מקום בארץ. באופן נדיר נוכל לראות את הירח ואת השמש משני צדי השמים, כשכדור הארץ ביניהם. אשליה אופטית תגרום לירח להיראות גדול יותר

הצד האפל של הירח – לקראת מוצאי יום שבת הקרוב צפוי להיראות בישראל ליקוי ירח מלא. הליקוי ייראה בישראל במלואו ואין צורך בטלסקופ או במשקפיים מיוחדים – כדי לחזות בליקוי יש להביט לשמיים לכיוון צפון מזרח בשעה 16:31, אז הוא יהיה בשיאו. הליקוי המלא יסתיים ב-16:57 ואז נוכל לראות נקודה של אור בצדו העליון של הירח עד לסיומו של הליקוי ב-18:17. הליקוי ייראה מצוין מכל נקודה בארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
ליקוי הירח הקודם כפי שנצפה ביוני האחרון בעכו/מערכת וואלה, צילום מסך

אל תטעו לחשוב שהירח גדל במהלך הליקוי: בעת ליקוי הירח, הוא ייראה לנו גדול מאוד בגלל אשליה אופטית שנגרמת מפני שהעין מטעה אותנו באשר לגודלו הזוויתי של הירח כשהוא מצוי סמוך לאופק.

התופעה, שמתרחשת כל מספר שנים, מרגשת במיוחד משום שהפעם מדובר בליקוי של ירח מלא. ב-2015 צפוי ליקוי ירח נוסף, אולם אז נזכה לחזות רק בחצי ליקוי. הליקוי המלא הבא יקרה שוב רק בשנת 2018. ד"ר יגאל פתאל יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה ומנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים סיפר על התופעה: "בליקוי ירח מלא כדור הארץ נמצא בין הירח לבין השמש ומסתיר את הירח מאור השמש. הירח יזרח בארץ כשהוא בשיא הליקוי, שיהיה באור יום ומאד קצר". בעקבות מיקומה של השמש באותו הזמן נוכל לראות באופן נדיר את הירח ואת השמש משני צדי השמים, כאשר כדור הארץ מצוי ביניהם ולמעשה מטיל צל על הירח.

ד"ר פתאל הרחיב על ליקויי ירח באופן כללי: "אם הירח מצוי בשיא הגובה בליקוי שמתרחש בלילה הוא נצבע בצבע אדום או חום. זה קורה משום שחלק מהקרניים של השמש מצליחות להסתנן ולהישבר דרך האטמוספירה של כדור הארץ לתוך אזור הצל. הקרניים האלה, שהן הצבע האדום של השקיעה, צובעות את הירח בשיא הליקוי. ביום שבת הירח זורח כבר כשהוא לוקה ולכן הוא יראה טיפה אדמדם" הוא הוסיף שישנם שלושה גורמים שישפיעו על הצפייה בליקוי: הימצאותו בקו אופק, העובדה שמדובר בשעות האור ומיקומו בצד של השמש.

עוד בנושא:
ליקוי הירח הקודם: כך נראה הפלא דרך העיניים שלכם
צפו בליקוי הירח הקודם: כך זה נראה
פעם ב-400 שנה: ליקוי ירח שקרה ביום הקצר בשנה

  • עוד באותו נושא:
  • ליקוי ירח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully