וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצב בפנים: יום טוב לדמוקרטיה

מתי שמואלוף

8.12.2011 / 8:09

כניסתו של הנשיא לשעבר קצב לכלא היא אחד מרגעיה הדמוקרטיים הגדולים של ישראל. הנשיא לשעבר קצב ניסה בכל דרך להשתמש בכל כוחו למנוע את ההרשעה, אך הצדק יצא לאור. הדמוקרטיה בישראל הראתה לנשים שהן חלק מהותי בתוכה. זכויותיהן של הנשים יישמרו גם אם פקיד הציבור בדרגה הגבוהה ביותר יצטרך לעמוד למשפט ובסופו של דבר להיכנס לכלא.

הדמוקרטיה אינה מהות. הדמוקרטיה נקבעת לפי הפעולות של הזרועות השונות שלה: הזרוע המבצעת, המחוקקת והשופטת. ההצלחה להעמיד לדין את הנשיא לשעבר, לשפוט אותו ולהכניסו לכלא מראה לנו שהדמוקרטיה קיימת. לו קצב היה מצליח למנוע את כניסתו לכלא, היינו מרגישים שיש דמויות חסינות בפני החוק. ולא פחות חשוב: היינו מרגישים שהקורבנות נחותות בפני החוק. קצב שכר את טובי עורכי הדין בארץ כדי למנוע את הכניסה לכלא, אך דעת השופטים הכריעה - לא היוקרה או הממון.

קרובי המשפחה, חברים וידידים של הנשיא לשעבר קצב יכולים לטעון למשפט שקר. הם בהחלט יכולים לומר שיום אחד האמת תתגלה, ואם נמתין מספיק זמן, נשתכנע גם אנו. לא נשפוט את האנשים בצערם. אבל לא ניתן להוריד ממעמד בית המשפט העליון, המשטרה והפרקליטות. המוסדות שמדינת ישראל הקימה הוכיחו שהם משתנים לטובה עם השינויים בנסיבות. לא תמיד יכלו נשים לדבר על ההטרדה שהן עוברות במרחב הציבורי. אך כרגע, יותר מתמיד, הנשים יכולות לשמוח: השתנו הנסיבות והן יכולות לדבר ולהשמיע את קולן ולזכות בשוויון בפני החוק. החוק לא שייך לגברים. הוא שייך לערכים שהעם קובע באמצעות מוסדותיו ונציגיו.

המרחב הציבורי הוגדר מחדש

מדינות בעולם יכולות ללמוד מהשינוי שעברה ישראל ביחסה לנשים. הציונות אמנם החזיקה באתוס שוויוני ביחס למקומן של הנשים במדינה שתקום, אך בפועל נוצרו פערים בכל הרמות ותחומי החיים. היום המרחב הציבורי הוגדר מחדש. הוכח שאסור לגברים להשתמש בכוחם כדי לנצל ולפגוע בנשים.

הדרך ארוכה עד לשוויון מלא, אך הוכח שאפשר לייצר נורמות, ערכים ונטיות חדשות של יחסים בין גברים לנשים. אפשר לשנות את אופי המדינה באמצעות מאבק. אסור לנו לקבל כמובן מאליו את הדמוקרטיה. צריך לצאת לפעילות, להגיב, כדי להשפיע. הנשים שהעידו נגד קצב פעלו. הן הראו שאפשר להקשיב לעדויות על פשעים מיניים. אסור להשאיר את הקורבנות בתוך השתקה ולהעלים את קולן.

קשה לראות היסטוריה בהתהוות שלה. אך כולם מרגישים שזהו רגע היסטורי, גם אם הוא כואב - הוא חשוב. אל תתנו לרגשות הטבעיים שלכם לנוכח צפייה בנפילה של אדם חשוב כמו קצב לתוך הכלא להשפיע. חישבו לרגע על מדינת ישראל ועל היכולת שלה למצוא גבולות חדשים של יחסים בין נשים וגברים. גבולות ששומרים על מוסר, אתיקה וחוק הוגן וצודק. בתוך גבולות חדשים אלו אנו יכולים לראות חברה ישראלית שוויונית יותר. כזו שמכבדת את האישה ואת אמירותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully