וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המשפטים: "להגביל כוח בית המשפט לפסול חוקים"

פנחס וולף

7.12.2011 / 17:58

טרם חלפה הסערה הציבורית סביב החוקים לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים וכבר מאיים שר המשפטים יעקב נאמן לעורר סערה נוספת. והפעם - סמכות בית המשפט לפסול חוקים שחוקקה הכנסת

על רקע שורה ארוכה של הצעות חוק שנויות במחלוקת שהביאה לאחרונה הממשלה להצבעה בכנסת, קרא היום (רביעי) שר המשפטים, יעקב נאמן, לחוקק חוק נוסף שעשוי לעורר את הסערה הציבורית הבאה. בדברים שנשא בפני מליאת הכנסת קרא שר המשפטים להגביל את כוחם של בתי המשפט להגביל או לפסול חוקים שחוקקה הכנסת בטענה שאינם חוקתיים.

שר המשפטים יעקב נאמן בכנס לציון 15 שנה לסנגוריה הציבורית, נובמבר 2011. דרור עינב
הכנסת היא הגוף שצריך להגדיר את גבולות הסמכות שיש לכל רשות. שר המשפטים, אתמול/דרור עינב

בדבריו אמר נאמן כי "הנושא של בית המשפט העליון ובכלל בתי המשפט והכנסת, פסילת חוקים, דיון בחוקים - מקומו בכנסת והכנסת לצערי הרב אינה דנה בנושא", והוסיף כי "המחלוקת והוויכוח המתנהלים בין הרשויות לגבי גבולה של כל אחת מהרשויות עולה בעיקר כשבית המשפט העליון מחליט שחוק אינו חוקי. ח"כים רבים רואים בכך חריגה מסמכות בית המשפט, שכלל לא הוכשר להגביל חקיקה".

נאמן קרא לממשלה להסדיר את חלוקת הסמכות בין שתי הרשויות באומרו כי "הכנסת נמנעת במשך כל השנים מלקבוע חוק יסוד: חקיקה. לכן, אם יש לציבור טענות – זה לבית הזה". לטענת נאמן, חוק כזה, "יבטא איך הרשות המחוקקת רואה את הקשר בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת". כמו כן טען נאמן כי "אפשר לחלוק על הצעת החוק של הגוף הציבורי, אך אי אפשר לחלוק שהשארת הנושא בשטח הפקר מביאה לכך שנשמע עשרה ח"כים אומרים דעות שונות והדבר לא בא לידי פתרון".

"הגיעה העת להגיע להסכמה רחבה כדי שיהיה ברור ביותר מה קורה כאשר בית משפט פוסק שחוק איננו תקף. ישנן בנושא הזה הצעות מאוד ברורות ויש לפסוק". אמר נאמן והוסיף כי לדעתו הכנסת היא הגוף שצריך להגדיר את גבולות הסמכות שיש לכל אחת מהרשויות. "חובת הח"כים לחוקק את החוק הזה שיקבע את סדר הדברים. ברגע שיהיה חוק שהכנסת, כרשות המייצגת את העם, תקבע את סדר הדברים, אני חושב שהנושא הזה יכניס אותנו לאמות המידה הנכונות כדי שלמדינת ישראל יהיה הסדר ולא שטח הפקר", דברי נאמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully