וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים וחתולים: הכלבה בחרדה מנסיעה ברכב ולחתולות יש פטרת

ד"ר איל נחמיאס

8.12.2011 / 0:00

ד"ר איל נחמיאס מסביר איך מרגיעים כלבה שמשתגעת ברגע שהמכונית מתחילה לנסוע, איך נותנים טיפות אוזניים לכלב שלא מסכים בשום אופן ואיך מטפלים בכלב זקן שכל הזמן מתגרד?

כלבים במכוניות. ShutterStock
סבבה לשבת במכונית כל עוד היא לא נוסעת/ShutterStock

יש לנו רועה בלגית מעורבת אהובה ומקסימה. יש לה פחד מנסיעה בכלי רכב. היא נוסעת איתי לעבודה בכל יום, כולה התרגשות ושמחה ברגע שאני לוקחת את מפתחות הרכב, ותוך שתי שניות היא קופצת עליו. השמחה נגמרת כשאני מתחילה לנסוע. הכלבה נכנסת לחרדה גדולה, בכי, יללות, נביחות

תשובה: אכן הכלבה סובלת מחרדה. לדעתי אפשר ורצוי לנסות להביא אותה למצבים פשוטים יותר, בהם היא שוהה זמן ממושך ברכב ללא נסיעה, ומקבלת כל הזמן פרסים וחיזוקים. לאחר מספר תרגולים סעי לאט מאוד ברכב, עצרי, וחזרי לפרסים כשהיא לא מתנהגת בצורה חרדתית. מטרת תרגילים של כניסה ויציאה לרכב היא ליצור הקהייה של הגירוי המפחיד, ולמעשה להפוך אותו למשהו כיפי שהיא אוהבת. אפשר לשחק סביב הרכב, ומדי פעם להיכנס ולצאת ממנו או לשים לה חטיפים על המושבים וכו'.

אני ממליץ ליצור קשר עם מאלף הבקיא בשיטות טיפול חיוביות המבוססות על פרסים וקליקרים כחלק מהתהליך. לעתים הסברים בכתב לא מספיקים, וטעות קטנה במתן פרס עלולה ליצור יותר נזק מתועלת.

אימצנו שתי חתולות בנות חודשיים. לדברי הווטרינר יש להן פטרת חתולים, ונדבקנו גם. הן (ואנחנו) מטופלות מעל חודש באמבטיות ניזורל פעמיים בשבוע. מתי יודעים שהן כבר לא מדבקות?

אילוסטרציה. ShutterStock
עוד פעם אמבטיה?/ShutterStock

תשובה: חשוב לדאוג להן גם למזון איכותי ועשיר בחלבון כחלק מהתאוששות והחלמה. למעשה המערכת החיסונית שלהן תתחזק ותמנע המשך נגיעות חוזרת ויכולת להדביק. המערכת החיסונית של החתול דורשת כמות גדולה של חלבון על מנת לפתח את כל המרכיבים הנחוצים, כמו תאי דם לבנים נוגדנים וכו'. פרו פלאן עשיר מאד בחלבון (מעל 40%) ומכיל גם תוספת של קולוסטרום המשפר את יעילות מערכת החיסון. לרוב ההדבקה חולפת כעבור פרק זמן של חודש טיפול. בכל מקרה ניתן לבדוק את העניין על ידי נטילת תרבית פטריות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הכלב שלי זקוק לטיפות אוזניים, ולא מאפשר לי לתת אותן. מה עושים? לא ניתן לטשטש אותו כל שני וחמישי. האם חייבים להפעיל כוח?

כלב פוקס טרייר. Vasiliy Khimenko, ShutterStock
לא רוצה טיפות!/ShutterStock, Vasiliy Khimenko

שימוש בכוח אינו פתרון יעיל, ולמעשה רק יחמיר את הבעיה של התנגדות הכלב לטיפול. התנהגות זו עלולה להיות משהו שיחריף ככל שתנסו יותר. רצוי לנסות לתת חיזוקים חיוביים ולא עונשים. אפשר להחזיק אותו טוב ותוך כדי מריחת מזון לח על האף לנסות בעזרת אדם שני לשים לו את הטיפות.

בכל מקרה נסו לבדוק אם דלקת האוזניים החוזרת ונשנה אינה כתוצאה מבעיה של בלוטת התריס של הכלב. לעתים תכופות תת פעילות של הבלוטה עלול להוביל לדלקת אוזניים חוזרת בכלבים. ההתמודדות עם בעיה זו היא במתן כדור יומי על בסיס קבוע ומעקב אחר בדיקות דם.

לפני חמש שנים אימצתי את שוקי, כלב רחוב מפוחד וזקן במצב בריאותי טוב. שוקי סובל שנים מגירוד מתמיד, ולמרות טיפולים יקרים, הבעיה נמשכת ומחריפה בחורף. לאחרונה ברור לנו כי הוא מאוד סובל מקור. ניסיתי לשנות לו את סוג האוכל, קניתי לו בגדי חורף חמים ומיטה מפוך, אך

אילוסטרציה. ShutterStock
הוא תמיד רעב/ShutterStock

לגבי הגירוד של שוקי, יתכן והוא סובל מאלרגיה: לפרעושים, אבקני צמחים מסוימים, מרכיבי מזון, סוגי דשא, אקריות הבית, קרדיות אבק ועוד. אפשר לנסות לאבחן על ידי בדיקות אלרגיה ובדיקה כללית של הכלב ולקיחת הסטוריה רפואית מדוקדקת.
לרוב אלרגיות ניתנות לטיפול על ידי שימוש במזון רפואי היפו אלרגני, למשל HA, כי גם כשלא מדובר באלרגיה למזון, המזון הוא חלק חשוב מהפתרון.

אלרגיות לפרעושים קלות לטיפול על ידי הדברה טובה ושימוש בתכשירים נגד פרעושים, כמו תרסיס או טיפות. יש היום גם כדורים נגד פרעושים הניתנים דרך הפה אחת לשבוע או שבועיים לפי הצורך על מנת לקטול את הפרעושים.

אני ממליץ בחום לעבור לניסיון של חודשיים למזון HA ולתת לו רק את המזון הזה ללא חטיפים או מזון אחר. נסו לרחוץ עם שמפו היפו אלרגני. אם אין תוצאה, גשת לווטרינר לבדיקה מסודרת. לעתים תכופות הגירוד הוא כלל לא בעיית אלרגיה אלא בעיית התנהגות הניתנת לאבחון וטיפול.

החתול שלנו סובל מאבצס אנלי חוזר (3 פעמים, פעם בצד אחד ופעמיים בצד השני), כל 5-6 חודשים. האם יש טיפול מניעתי כל שהוא שאינו ניתוח?

חתול ג'ינג'י על מכונת כביסה. ShutterStock
יש טיפול שאינו ניתוח?/ShutterStock

תשובה: אם מדובר בפציעה על ידי חתול אחר זה ניתן לפתרון התנהגותי, אך אם מדובר בבעיה רפואית תיתכן בעיה כרונית של השקים האנליים או גידול כלשהו. נסו לברר את מצב הצואה שלו ולבצע צילום בטן כדי לברר את מצב המעי הגס. אולי הוא סובל מעצירות כרונית, וזקוק למזון רפואי עתיר סיבים כמו למשל PVD DM המיועד לכך.

להערכתי במידה והטיפול הרפואי כושל שוב ושוב, בהחלט רצוי לשקול הסרה כירורגית. הניתוח לא מסוכן, ואם יבוצע כהלכה, יקל עליו מאד ויחסוך את המשך הופעת הבעיות. בניתוח למעשה מקלפים את כל רקמת השקים, המפרישה וגורמת לחתול שוב ושוב למצב בו הוא מרגיש לחץ וכאב במקום. לאחר החלמה של 10-14 יום, מסירים תפרים והחתול חוזר לשגרה.

צילומים: ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully