וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל אישה ערווה?

זהבה גלאון

7.12.2011 / 12:33

תופעת הדרת הנשים בצה"ל מאיימת על היותו של צה"ל צבא העם. התופעות הפסולות של שליחת חיילות למתחם נפרד באירוע רשמי, כמו גם היציאה ההפגנתית של חיילים דתיים בעת "שירת נשים", הופכות את הצבא מצבא העם ל"צבא השם". הן משקפות תפיסה פסולה, שלפיה אמור הצבא למלא אחר פסיקות הלכה מפוקפקות ושנויות במחלוקת במקום להגן על המדינה כמתחייב משמו.

הן גם משקפות העברה מסוכנת של הגה הפיקוד מהממשלה וממפקדי הצבא אל רבנים. לא לסתם רבנים, אלא לקיצוניים ביותר, אלה הקוראים תיגר על ריבונות המדינה.

במדינת ישראל נשים מגויסות לצבא על פי חוק. חוקי היסוד של מדינת ישראל אוסרים אפליה על רקע מגדרי, ולכן זוהי זכותן של נשים בצה"ל לקבל שוויון מלא ולמצות את יכולותיהן וכישוריהן. ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, אמרה כי היא מוטרדת מהשתמטות נשים. אבל לאיזה צבא היא בדיוק רוצה שנשים יתגייסו? לצבא המחיל עליהן סטיגמות והמתייחס אליהן בסקסיזם בוטה?

האם ניתן לדרוש מנשים צעירות לשעבד את עצמן לפסיקות של רבנים מסיתים, המפרשים את ההלכה בהתאם לתפיסות אנכרוניסטיות עבשות מלפני 3,000 שנה של "קול באישה ערווה"? ההגדרה של האישה כערווה מהלכת היא סקסיזם נבער.

ריח הסקסיזם הגיע עד לוושינגטון

מה שחמור הוא שגם ברבנות הצבאית היו שנתנו גיבוי לפסיקות אלו. ואם הרבנות הצבאית הופכת לכזו, כדאי להחזירה למימדיה הנכונים. היא אמורה לספק שירותי דת, להשגיח על הפרדת בשר וחלב ולנהל תפילה למי שמעוניין בכך. אבל עליה לחלץ את ידיה מהעיסוק בקביעת נורמות החיים ואופי הצבא כולו.

לא סתם הישוותה הילרי קלינטון את תופעת הדרת הנשים למתרחש באיראן. אפשר להניח שכאישה יש לה רגישות לסוגיה. ריח הסקסיזם הגיע עד לוושינגטון. פונדמנטליזם דתי הוא פונדמנטליזם דתי, ולא משנה אם מדובר באיסלאם, בנצרות או ביהדות. לא משנה אם מי שמדיר נשים עושה זאת בישראל או באיראן. לנשות ישראל אין כוונה להיכנע לנורמות של הדרת נשים הנהוגות בטהרן. נאבקנו כדי לפתוח תפקידים בפני נשים. ב-20 השנים האחרונות נשים משרתות כטייסות, קצינות מודיעין, מדריכות לחימה וחובלות. חסימתן כעת סותרת את פסיקתו של בג"ץ בפרשת אליס מילר.

החומניזציה של הצבא תפגע בביטחון המדינה, שכן היא הפוכה מהכיוון הרצוי שעליו המליצו הגורמים המקצועיים שבדקו את נושא השירות בצבא. דו"ח שגב, שבדק את סוגיית השירות, המליץ על מודל חדש לשירות נשים. כותבי הדו"ח חשבו שיש לפתוח כל תפקיד בפני נשים ולשבץ אנשים בתפקיד לפי כישוריהם ולא לפי מינם. הצבא הוא הזירה הראשונה שבה פועלים אזרחי המדינה כבוגרים. הפגיעה במעמד נשים בצה"ל נותנת לגיטימציה להדרתן גם בזירות אחרות: בקווי האוטובוס, בבתי הקברות, בכרזות ובשלטים. לכן, כששר הביטחון ביקש השבוע למנוע דיון שיזמתי בנושא בכנסת בטענה שהדבר "יפגע בצה"ל", חבריי ואני השבנו בשלילה. לא הדיון פוגע בצבא, הדרת נשים היא שפוגעת בו, ובכל אזרחי ואזרחיות המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully