וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש ממספר הדבורים בעולם נעלם: עתיד האנושות בסכנה

7.12.2011 / 12:08

עתיד האנושות תלוי בהישרדות דבורי הדבש, האחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם, כמו כן, הן מספקות חומרי גלם לתרופות רבות

חשש גדול בעולם לענף גידול הדבורים עם היעלמו של שליש ממספר הדבורים בעולם. עתיד האנושות תלוי בהישרדות דבורי הדבש. דבורי הדבש אחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם, כמו כן, הן מספקות חומרי גלם לתרופות רבות ובעלות תפקיד משמעותי בתעשיות הטקסטיל, הבשמים והקוסמטיקה העולמיות.

דבורים. ShutterStock
30% מאוכלוסיית דבורי הדבש העולמית מתה החל משנת 2008. כוורת דבורים/ShutterStock

הפיזיקאי זוכה פרס נובל אלברט אינשטיין עצמו הזהיר כבר לפני 60 שנה כי ארבע שנים בלבד לאחר היעלמות הדבורים, לא תישאר חקלאות ולא יהיה מזון בעולם. זאת מאחר והדבורים מאביקות את הפרחים בשתילי הירקות ובעצי הפרי. בישראל נערכת מועצת הדבש לקידום המודעות לצורך לשמירה על ענף גידול הדבורים. הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "מוזר, אך האדם המשוכלל, ששולח אנשים לחלל, ממציא מחשבים להעביר מידע במרחק של מיליוני מיילים, משיט ספינות ענק בים, לא הצליח לחקות את מלאכת ההאבקה של הצמחים, כך שאין תחליף להאבקת צמחים על ידי חרקים ודבורים. עובדה ההופכת את הדבורה לנכס חשוב ביותר לאדם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחסור במקורות תזונה איכותיים המחזקים את גוף הדבורה. דבורה בפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות התלות הרבה שיש למין האנושי בדבורת הדבש, 30% מאוכלוסיית דבורי הדבש העולמית מתה החל משנת 2008, והסיבות לפגיעה בבריאותן מגוונות. כיום הסביבה שבהן חיות הדבורים בעולם נגועה במספר איומים בריאותיים, ויש בה לרוב מחסור במקורות תזונה איכותיים המחזקים את גוף הדבורה. כדי להתגבר על כך, הדבוראים משתמשים בשיטות שונות ברמה יומיומית לשמירה על בריאות הדבורים העדינה.

היעלמות הדבורים הפכה לאיום אמיתי בשנים האחרונות עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן בעולם והצטמצמות האזורים החקלאיים. מומחים בעולם נערכים וחוקרים דרכים חלופיות וכן קמפיינים לעידוד נטיעות מזון צופניות בכדי שיהיה מספיק מזון לדבורים, כמשימות לאומיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גידול דבורים הפך למשימה לאומית חיונית. מכוורות/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק החודש פרסם "הגרדיאן" הבריטי מאמר על ניסוי חדש לניסיון לגידול דבורי דבש בערים הגדולות. המאמר מציג ניסיון ליצור מגמה חדשה לגידול דבורי הדבש בתחומי ערים גדולות כמו לונדון, ניו יורק, הונג קונג ופריס, כמשימות לאומיות חיוניות למען המשך קיום האנושות. על פי המאמר, הדבורים מסוגלות לגדול ולהתפתח בערים, בפסגות של גגות, בגנים עירוניים ואפילו במרפסות שיכולות להציע להן מקום מבטחים ויש לכך יתרונות רבים וחשובים. "במילים פשוטות", מתוך המאמר, "אנו חייבים לדבורי הדבש את הנוחות הבסיסית של שגרת חיינו, מהאוכל שאנחנו צורכים, לתרופות שאנחנו צריכים, מהבגדים שאנחנו לובשים וכל זאת בלי לצרוך פריטים יקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully