וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על עגבניות השרי המסכנות את ישראל

יוסי ביילין

6.12.2011 / 9:51

אתה מנסה לשכנע את עצמך שאולי אתה השוטה, ומישהו שם למעלה יודע מה הוא עושה. אבל לפעמים זה קשה. למשל: בעניין המדיניות הישראלית לגבי עגבניות השרי.

מהו האינטרס האמיתי שלנו? להקטין את מניע האלימות הפלשתיני ככל האפשר, בלי שהדבר יעלה, מבחינתנו, במחיר בלתי נסבל. גם ממשלה אשר אינה מוכנה לשלם את המחיר המדיני עבור שלום עם הפלשתינים מבינה שיציבות כלכלית בצד השני היא אחד המפתחות לרגיעה, ולו זמנית. נתניהו מדבר על השלום הכלכלי, ולפחות בראשית כהונתו עשה כמה מהלכים שהקלו את הכלכלה הפלשתינית בגדה המערבית.

אבל מה מתרחש בעזה? האם הענשת הרצועה על חטיפת גלעד שליט הסתיימה? האם קיימת ענישה קולקטיבית בשל ירי קסאמים? ובשל ההצבעה עבור חמאס ב-2006? האם אנחנו עדיין פוגעים בכלכלה העזתית כדי שהתושבים יבינו שכאשר מתנהגים יפה, כמו בגדה המערבית, אז גם הכלכלה מוצלחת?

מעבר כרם שלום. רויטרס
"ראו את הפוטנציאל: אפשר לייצא מרצועת עזה 2,300 טונות תותים, ובעונה האחרונה יוצאו רק 389 טונות". סחורות מרצועת עזה/רויטרס

איש אינו יודע. עניין הייצוא החקלאי מרצועת עזה מתאר את המצב באופן ציורי ביותר. עמותת "גישה" מספרת לנו כי עד 2007 קלטו ישראל והגדה המערבית 85 אחוזים מן הייצוא החקלאי מעזה - פלפלים וירקות אחרים, פרחים, תותים ופרי הדר. מאז אין שום ייצוא לשני יעדים אלה. אם נפתחת הדלת - מתאפשר ייצוא בהיקף צנוע לאירופה בלבד. משמעות הדבר היא שעגבניות השרי ושאר הירקות והפירות נמכרים ברצועה עצמה לצריכה מקומית במחירים נמוכים, וחלק גדול מן הסחורה מתקלקל ומתבזבז. מסיבה זו מייצרים פחות.

השלכות המדיניות הבלתי מוסברת הזו מרחיקות לכת. האבטלה ממשיכה לעלות, ומגיעה כיום ל-42 אחוזים בקרב גילי 24-20, ול-28 אחוזים בממוצע כללי. זה בדיוק מה שהיה צריך למנוע. יש ביקוש לפירות ולירקות בישראל ובגדה המערבית. אירופה מוכנה לקלוט הרבה יותר מוצרים חקלאיים משהיא מייבאת כיום. יכולת הייצור בעזה משמעותית ביותר, ואפשר להיענות, באמצעותה, על הצרכים.

ראו את הפוטנציאל: אפשר לייצא מרצועת עזה 2,300 טונות תותים, ובעונה האחרונה יוצאו רק 389 טונות. אפשר לייצא 55 מיליון פרחי ציפורן, ובעונה האחרונה יוצאו רק 11 מיליון. אפשר לייצא יותר מ-900 טונות עגבניות שרי, ובעונה האחרונה יוצאו 6.7 טונות. החלטה שלנו מונעת את הייצוא מעזה והיא המאפשרת את שיעורי האבטלה הגבוהים. צעירים שאינם עובדים עלולים למצוא עצמם בנסיבות הפחות רצויות לנו, בעיקר כאשר ישראל, בעניין זה, אינה שעיר לעזאזל, אלא כתובת אמיתית לטענותיהם.

לפחות שמישהו יאמר למה זה קורה. שמישהו יסביר מהי אותה "מדיניות בידול" שמערכת הביטחון מדברת עליה ואינה מפרטת. לפחות שמישהו יאמר לפלשתינים ברצועה מה עליהם לעשות כדי לתקן את דרכיהם ולזכות בכך שנאפשר להם לייצא לישראל ודרכה. שמישהו יקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully