וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטחון או חברה: איך למזג בין השניים

אוריאל לין

4.12.2011 / 9:58

מצד אחד, מציע משרד האוצר לקצץ 2 עד 3 מיליארד שקלים בתקציב הביטחון, בטענה שמערכת הביטחון צברה שומנים שאפשר להשתמש בהם למטרות חברתיות. מצד שני, שר הביטחון טוען כי אין לקצץ בתקציב הביטחון, אלא להעלותו. במקום זאת הוא מציע, בתקופה זו של ירידה צפויה בהכנסות המדינה ולנוכח ההתמודדות עם בעיות הכלכלה הגלובלית, להגדיל את תקציב המדינה ב-35 מיליארד שקלים, ובכך לחזק גם את המערך החברתי וגם את המערך הביטחוני. שתי הגישות שגויות.

דומני שבתחום אחד לא יכול להיות ויכוח. הסביבה הגיאופוליטית של ישראל בלתי יציבה. איש לא יכול לחזות במדויק מה תהיינה ההתפתחויות ועד כמה האנרגיה המשתוללת ברחובות קהיר עלולה להיות מתורגמת לאיום ביטחוני נוסף. אין ספק כי השקעה בצה"ל תחסוך בעתיד חיי אדם.

אם אכן יש שומנים במערכת הביטחון, וסביר שזהו המצב, למה לקצץ במערכת ולא לתעל את העודפים לשיפור כוח המיגון וההרתעה של ישראל, שאנו בוודאי זקוקים להם? הרי קיצוץ רוחבי במערכת הביטחון לא בהכרח מבטיח שיקוצץ דווקא השומן, מה גם שייתכן שמסיבות של נוחות פנים-ארגונית, דווקא פרויקטים חיוניים ייפגעו. במקום לקצץ באופן רוחבי בתקציב מערכת הביטחון, עדיף לשפר את יכולתה במסגרת המשאבים הקיימים.

נחוצה עבודת מטה רצינית ומעמיקה

ואולם אם כך ננהג, מהיכן יבואו המשאבים לביסוס הצרכים החברתיים המצויים במסגרת ועדת טרכטנברג ומחוצה לה? התשובה היא שהם יכולים להילקח מהטבת מס מופלגת, בלתי עניינית ובלתי צודקת בהיקף של לא פחות מ-6 מיליארד שקלים, הניתנת למפעלי התעשייה הכי מבוססים ועשירים בישראל תחת הכותרת המטעה של "החוק לעידוד השקעות הון".

הטבה זו אינה ניתנת כנגד השקעה חדשה. כל מפעל תעשייתי המייצא 25% מתוצרתו נהנה מהפחתת מס חברות מופלגת שאין לה תקדים בעולם כולו: רק 6% מס אם המפעל מצוי באזור פיתוח ו-12% אם הוא מצוי במרכז הארץ. כל זאת לעומת 25% מס חברות לכלל המגזר העסקי. כ-73% מהטבה זו זורמים דווקא למפעלים החזקים במרכז המדינה, אלה הנסחרים בבורסה, אלה שמרוויחים מיליארדים ואלה שאין להם בעיה לגייס הון בשוקי העולם. זוהי בדיוק אותה הטבת מס שצריך להציב היום במרכז הוויכוח הציבורי לפני שרוצים לפגוע במערכת הביטחון ולפני שרוצים לקבל החלטות בנושאים חברתיים אחרים. הטבה בהיקף של 6 מיליארד שקלים ניתן לקצץ, ללא כל קושי, בחצי - ולתרום 3 מיליארד שקלים לתקציב המדינה.

אנו לא זקוקים היום לא לקיצוץ במערכת הביטחון ולא להגדלת תקציב המדינה בעוד 35 מיליארד שקלים, אלא לעבודת מטה רצינית ומעמיקה שתייעל את מערכת הביטחון ותקצץ בהטבת מס מאוד יקרה ולא נחוצה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully