וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה: מחסום מיוחד יקצר הדרך מקלנדיה לירושלים

יהושע בריינר

2.12.2011 / 11:00

בית המשפט העליון קבע כי במקום כביש בעלות של 45 מיליון שקלים, יוקם מחסום מיוחד לתושבי הכפר הסמוך לרמאללה, בעלי תעודת זהות כחולה. הפלסטינים מרוצים: "בית המשפט הבין את סבלנו"

בית המשפט העליון הפך אתמול (רביעי) החלטה לבנות כביש מיוחד לפלסטינים בעלות של 45 מיליון שקלים וקבע כי יוקם במקומו מחסום שיהיה מיועד לתושבי הכפר קלנדיה, בעלי תעודות זהות כחולות בלבד. בפסק הדין, שדן בעניינם של תושבי הכפר הסמוך לרמאללה שבשל בניית גדר ההפרדה מצאו עצמם נאלצים לנסוע קרוב לשעה על מנת להיכנס לירושלים, התחשבה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בהוצאות המדינה הכבדות שהושתו על מערכת הביטחון.

ועדת הערעור שדנה בעתירת תושבי קלנדיה קבעה, כי מערכת הביטחון תבנה "כביש שרוול", מצופה בטון, באורך של כמה מאות מטרים שיוביל את תושבי הכפר אל המעבר הסמוך, שם יוכלו להיכנס לירושלים לאחר שיעברו בדיקות במקום. אלא שעלות הקמת הכביש נאמדה, לטענת משרד הביטחון ב-45 מיליון שקלים, ובצעד חריג קבעה ביניש כי על בג"ץ להתחשב בעלויות של הקמת "השרוול" המיוחד ובמקום זאת יהיה על צה"ל להקים מחסום מיוחד שיהיה מיועד רק לתושבי קלנדיה בעלי תעודת זהות כחולה.

בעייתם של תושבי הכפר קלנדיה, שחלקו מצוי בשטח המוניציפלי של ירושלים, מוכרת היטב למערכת הביטחון. בשל התוואי המיועד של גדר ההפרדה, שאמור לחצות את היישוב, נוצר מצב בו חלק מתושבי הכפר, ובהם תלמידי בתי ספר, נאלצו להגיע לבירה בדרך עקיפה שאורכה כשעה, במקום לנסוע דרך כביש 443 ולהגיע לירושלים בתוך כ-15 דקות.

בהחלטתה הפכה, כאמור, ביניש את החלטת ועדת הערעור וקבעה כי צה"ל יקים מעבר מיוחד בקטע שנסגר לפני כחמש שנים מול אזור התעשייה "עטרות", שיהיה מיועד לתושבי הכפר בלבד. "הגנה על זכויות אדם מחייבת השקעת משאבים כספיים, אך גם אם נאיין את הפגיעה לחלוטין, לא ניתן לעשות כן בכל מחיר", קבעה ביניש, "הפתרון השקול עתיד לייקר את עלות הקמת הגדר באופן משמעותי". לדבריה, "בהעמידנו את התועלת הביטחונית הרבה הגלומה בגדר הביטחון ואת תרומתה לשמירת חייהם של תושבי ואזרחי ירושלים מזה, אל מול הפגיעה שצומצמה במרקם החיים ובנגישותם של תושבי הכפר קלנדיה לירושלים מזה, הגענו לכלל מסקנה כי תוואי הגדר – שבו יוקם השער כאמור בשתי הצעות הפשרה של המדינה – מקיים את מבחן המשנה השלישי של המידתיות".

הפלסטינים, שהציעו את המחסום כחלופה האחרונה, מרוצים מהחלטת בג"ץ. "פסק הדין מראה כי בית המשפט העליון הבין את הסבל שבו נתונים תושבי הכפר קלנדיה ואת הפגיעה שתיגרם לזכויות האדם של התושבים כתוצאה מתוואי הגדר", אמר עו"ד גיאת נאסר, שייצג את הכפר בעתירה, "אנו מרוצים שהצלחנו להעביר כיאות את תמונת המצב לבית המשפט. תושבי הכפר ממתינים בקוצר רוח להקמת המעבר ולפתיחת הכניסה לכפר, לאחר שזה היה סגור במשך חמש שנים ללא כל הצדקה".

עוד בנושא:
דיווח: שני פלסטינים נהרגו מירי של צה”ל בקלנדיה
מחסום קלנדיה: מג”ב ירה אמצעים לפיזור הפגנות
צפו: מסתערבים עוצרים מפגינים פלסטינים בקלנדיה

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully