וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחצית מהישראלים: לעולם לא יהיה שלום עם הפלסטינים

טל שלו, כתבתנו המדינית

1.12.2011 / 6:00

לפי סקר מכון סבן 49% מהציבור היהודי-ישראלי סבורים כי לעולם לא יהיה שלום עם הפלסטינים. שני שלישים חושבים שצריך לקדם הסדר על פי גבולות 67'. 90% מהישראלים חוששים מאירן

הציבור היהודי-ישראלי פסימי מאוד בכל הנוגע ליכולת של מדינת ישראל להגיע להסדר שלום עם הפלסטינים, כך עולה מתוצאות הסקר השנתי של מכון סבן, המתפרסם היום (חמישי). על רקע המהלכים החד-צדדיים של הפלסטינים בעולם והקיפאון בתהליך המדיני סבורים 49% מהמשיבים בסקר כי לעולם לא יהיה שלום עם הפלסטינים, בעוד 42% עדיין מאמינים בשלום, אולם לא צופים שיתרחש בחמש השנים הקרובות. עם זאת, ניכר גם באמונת הציבור היהודי שניתן להגיע להסדר עם הפלסטינים. כשני שליש מהמשיבים היהודים בסקר סבורים כי ישראל צריכה לעשות יותר כדי לקדם הסדר כולל המבוסס על גבולות 67' עם חילופי שטחים הדדיים, ו-43% תומכים בהסדר שכזה. 31% מתנגדים לנסיגה מהשטחים, גם אם כל מדינות ערב יקבלו ויכירו בישראל.

על רקע החששות הגוברים מאיסלמיזציה והשתלטות גורמים קיצוניים, 51% מהציבור היהודי חש כי מאורעות האביב הערבי השפיעו לרעה על מצבה של ישראל עד כה. באשר להתעוררות במזרח התיכון, סבורים 43% מהמשיבים כי מדובר בתוצר של שאיפות של אנשים רגילים לכבוד, חופש וחיים טובים יותר. עם זאת, 34% סבורים כי מאחורי האירועים עומדים גורמי אופוזיציה או פלגים דתיים המחפשים עוצמה, ו-12% סבורים שבעצם היו מעורבים כאן כוחות זרים שבחשו במזרח התיכון. הציבור הערבי אופטימי יותר; מהסקר שלו עולה כי לאור אירועי האביב הערבי, 50% חשים אופטימיים יותר לגבי עתיד העולם הערבי, ורוב מכריע, יותר מ-75%, מהמשיבים הביעו תמיכה בהתקוממויות בסוריה, בחריין ותימן.

הסקר, שנערך במרכז חיים סבן למזרח התיכון ובשיתוף אוניברסיטת מרילנד, יוצג ביום שישי בפורום סבן השמיני לדיאלוג אסטרטגי אמריקאי בוושינגטון, שייפתח בנאום של שר ההגנה האמריקאי, לאון פאנטה. בין היתר יופיעו בפני הפורום נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, השר לענייני מודיעין דן מרידור, יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, ראש עיריית שיקגו רם עמנואל ועוד רבים אחרים. הפורום נוסד על ידי איש העסקים הישראלי-אמריקאי חיים סבן, המרבה במעורבות בישראל וכן נחשב אחד התורמים הגדולים של המפלגה הדמוקרטית, חרף הבעת הביקורת החריפה על מדיניות ממשל אובמה כלפי ישראל בשנים האחרונות. תחת הכותרת "שינויים אסטרטגיים במזרח התיכון החדש", ידונו המשתתפים באתגרים השונים העומדים בפני ישראל וארצות הברית, בהם התהפוכות בעולם הערבי, הגרעין האירני, והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

רק 43% מהישראלים תומכים בתקיפה באירן

עוד עולה מתוצאות הסקר, המקיף 500 נשאלים בציבור היהודי ו-500 נשאלים בציבור הערבי-ישראלי (טעות דגימה של 4.4-4.5%), כי הציבור הישראלי חלוק עמוקות לגבי תקיפת מתקני הגרעין באירן. 43% מהציבור היהודי-ישראלי תומך בתקיפת מתקני הגרעין באירן, בעוד ש-41% מתנגד. עם זאת, בקרב הציבור הערבי, המהווה כמעט 20% מכלל האוכלוסייה, רק 4% תומכים בתקיפה ואילו 68% מהאזרחים הערבים השיבו בסקר כי הם מתנגדים לתקיפה.

האיום הגרעיני מבהיל את הישראלים, רוב מוחץ של הציבור היהודי-ישראלי, 90%, מאמין כי אין ספק שאירן תפתח בסופו של דבר נשק גרעיני. בהינתן בחירה בין שני תרחישים, 65% מהציבור היהודי מעדיף לפרז הן את אירן והן את ישראל מנשק גרעיני, ואילו רק 19% מעדיף תרחיש בו לשתי המדינות יש ארסנל גרעיני. עוד עולה מתוצאות הסקר כי רוב היהודים-ישראלים תומכים בהסכם לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני, הכולל מערכת בקרה אזורית של כל המתקנים הגרעיניים באזור.

בסקר שנערך בציבור הערבי התמונה מעורבת יותר. 53% מהמשיבים חושבים שזכותה של אירן לפתח את תכנית הגרעין שלה, ורק 32% תומכים בהפעלת לחץ על מנת להפסיק את הפיתוח. 38% מערביי ישראל חושבים שפרויקט הגרעין האירני מיועד לצרכי שלום, ו-17% סבורים שלאירן גרעינית תהיה השפעה חיובית על המזרח התיכון, לעומת 47% מהמשיבים המקבלים את עמדת הקהילייה הבינלאומית לפיה אירן מפתחת נשק גרעיני, ו-48% סבורים שלאירן גרעינית תהיה השפעה שלילית באזור.

המנהיגה הנערצת - אנגלה מרקל

שנת הבחירות הממשמשת ובאה בארצות הברית מהווה אף היא פרק נפרד בסקר. למרות הקשיים מול ממשל אובמה 39% מהמשיבים היהודים הביעו אכזבה ממדיניות ממשל הנשיא האמריקאי, לעומת 22% בלבד שהביעו שביעות רצון), ישנו שיפור בתפישתו הכללית של נשיא ארצות הברית בציבור הישראלי; 54% מיהודים-הישראלים מביעים כלפיו עמדה חיובית, לעומת 39% שמחזיקים בעמדות שלילות (לעומת 51% בשנה שעברה). יחד עם זאת, 29% מהיהודים בישראל סבורים שמדיניות ממשלת נתניהו השפיעה לרעה על יחסי ישראל-ארצות הברית, בעוד 23% חושבים שהשפיעה לטובה ו-45% סבורים שהיא לא השפיעה לכאן או לכאן. בסך הכל, רוב מוחץ של הציבור הישראלי, 80%, מחזיק בעמדה חיובית כלפי המעצמה האמריקאית.

לידיעת הגולש אובמה, בשאלה פתוחה בה נתבקשו המשיבים לדרג את המנהיג הנערץ בעולם, זכתה דווקא אנגלה מרקל למקום הראשון, 12%, ולאחריה אחד מקודמיו של אובמה, ביל קלינטון, 10%. בתואר המנהיג השנוא ביותר זכה נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד - 36% מהנשאלים.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully