וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בשמאל על הגבלת המימון: "נתניהו דיקטטור"

פנחס וולף

30.11.2011 / 22:32

על פי הצעת החוק החדשה, על ארגונים הקוראים לסרבנות או תומכים בחרם ייאסר לקבל תרומות כליל. ארגונים אחרים דוגמת "שלום עכשיו" ייאלצו לעבור שימוע כהתנייה לפטור ממס של 45%

ארגוני זכויות האדם בישראל הגיבו הערב (רביעי) בזעם על הצעת החוק החדשה להגבלת מימון עמותות השמאל שנרקמת בין הליכוד לישראל ביתנו שמשמעותה, התניית פטור ממס עבור ארגונים בעלי זיקה פוליטית בשימוע בפני ועדת הכספים של הכנסת. בתנועת "שלום עכשיו" אמרו כי ההצעה לקוחה ממדינה שבה שולטת משטרת מחשבות: "אתמול ביקשה הקואליציה לקרוא לנשיאת בית המשפט העליון לשימוע, היום זה אנחנו ומחר זאת דפני ליף. נתניהו מתגלה כלא פחות מדיקטטור, שמנסה בחוק להשתיק את התקשורת, את מערכת המשפט ואת החברה האזרחית", נמסר מהתנועה.

על פי הנוסח החדש, יחולקו העמותות לשלוש קטגוריות: ארגונים אשר עונים על אחד הקריטריונים של קריאה לסרבנות שירות בצה"ל, תמיכה בחרם עליה, או מספר קריטריונים אחרים המוזכרים בחוק (דוגמת "יש גבול" – פ.ו.) – תיאסר עליהם היכולת לקבל תרומות כליל. ארגונים אחרים, עליהם מבקש החוק להגן, כמו כאלה שאינם פוליטיים, או מתוקצבים על ידי המדינה – לא תוטל עליהם שום הגבלה (דוגמת מגן דוד אדום), ואולם התיקון האמתי – עיקרו ביצירת קטגוריה "שלישית": עמותות וארגונים פוליטים שלא עונים על אחד מהקריטריונים המגבילים את התרומות (דוגמת "שלום עכשיו"), עליהם יוטל מס בגובה 45% - אלא אם יגישו בקשה לשר האוצר, ושבהסכמתו ייאותו גם להגיע לשימוע בפני ועדת הכספים של הכנסת.

ההצעה החדשה היא כאמור הכלאה בין שתי הצעות החוק הקודמות - אחת ביקשה להגביל את התרומות לארגונים לסכום מקסימלי של 20 אלף שקלים, ואילו השנייה קראה להטיל מס בגובה 40% עליהם. יצוין כי החוק עשוי לעורר ביקורת רבה מההצעה המקורית, בשל העובדה שהיא מבחינה באופן חד-עוד-יותר את המגבלות שיוטלו בחוק על ארגונים שונים בהתאם למצעם ולעקרונותיהם, כך שהיא יוצרת קריטריונים ספציפיים לארגונים. בנוסף, פירושו של דבר כי אם ארגונים שאינם מנוגדים לכל קריטריון בעייתי, ייאלצו להגיע לשימוע בכנסת רק מתוקף היותם פוליטיים, ולהציג את משנתם. עם זאת, החוק המתוקן עשוי, למעשה, "להגן" על ארגונים "לגיטימיים" בעיני מגישי ההצעה, דוגמת "שלום עכשיו" או "בצלם", בכך שבניגוד להצעה המקורית של ח"כ קירשנבאום – הגבלת התרומות לא תוחל עליהם.

"משטרת המחשבות של ביבי-ליברמן"

חברת הכנסת זהבה גלאון ממרצ הגדירה את המהלך כ"ציד מכשפות נמשך", והוסיפה כי ההצעה, המשלבת בין הצעות החוק הקודמות של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) וחבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) גרועה מההצעות הקודמות שכן היא מרשיעה ומענישה ארגונים המבקרים את השלטון ללא משפט. "אני קוראת לראש הממשלה להכניס גם את ההצעה הזו למקפיא, ולהפסיק לבייש את ישראל עם החוקים ההזויים של מפלגתו, מבית היוצר של ליברמן", אמרה גלאון.

בארגון עדאלה, שעל פי ההצעה החדשה יאסר עליו לקבל תרומות ממדינות זרות הגדירו את הצעת החוק כ"דרקונית" והוסיפו כי "אין לה מקום באף מדינה מערבית ומטרתו היחידה היא חיסול והשתקה של גורמים שלא מסכימים עם משטרת המחשבות של ממשלת ביבי-ליברמן". עוד נמסר מהארגון כי "ראוי גם לציין כי עדאלה אינו עוסק בקריאה לחרם, בשיפוט אוניברסלי או בעידוד סרבנות ומכיר ובכל מקרה לא נכלל בקריטריונים המחמירים שהוזכרו בהצעת החוק ועל כן איסור קבלת התרומות לא יחול עליו".

עוד נמסר מעדאלה כי "בניגוד להשמצות של גופי ימין קיצוני, עדאלה הוא גוף משפטי מקצועי ומוערך שפועל בכלים לגיטימיים וחוקיים במסגרת מערכת המשפט הישראלית בלבד. כל ניסיון להציגו אחרת הוא חלק מקמפיין שמטרתו פגיעה בזכויות המיעוט הערבי וחיסול הגורמים שפועלים למען זכויות אלה". בארגון "רופאים לזכויות אדם", שבדומה לשלום עכשיו, צפויים לעבור את השימוע, אמרו כי ההצעה מלמדת על חוסר הבנה בסיסי "לגבי מהותה ותפקידה של חברה אזרחית אמיצה, חופשית ופעילה".

עוד על הגבלת עמותות השמאל:
חוק העמותות המתוקן: ארגוני שמאל - לשימוע בכנסת
חוק העמותות הוקפא, נתניהו מותקף מימין ומשמאל
נתניהו תומך בחוק שיפגע במימון תרומות לשמאל


לפניות לכתב:
pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully