וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר אטיאס תקף את הנגיד פישר: "פועל ממניעים צרים"

רנית נחום-הלוי

30.11.2011 / 14:08

בכנס באשקלון ביקר שר השיכון בחריפות את נגיד בנק ישראל סטנלי פישר וטען כי הוא אינו רואה את התמונה כולה. "הוא דואג למערכת הבנקאית, ואם בדרך נפגעים ענפים אחרים זה פחות חשוב לו"

החיכוכים הצורמים בין נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס נשמעו בהדרגה בשבועות האחרונים על רקע החלטות שקיבל הנגיד שיש בהן כדי להשפיע על שוק הנדל"ן. בכנס אשקלון שעסק בנושא העיר כמנוע לצמיחה כלכלית המתקיים היום אמר השר אטיאס כי נגיד בנק ישראל פועל ממניעים צרים מבלי לראות את התמונה כולה.

"נגיד בנק ישראל עושה את תפקידו כמי שדואג למערכת הבנקאים וליציבות הבנקים. כל מה שבדרך, גם אם זה פוגע בענפים אחרים פחות חשוב לו", אמר השר אטיאס, "אני חולק על הגישה הזו".

את הדברים אמר אטיאס בתגובה לעמדת נגיד בנק ישראל שלא להגדיל את האשראי הבנקאי לבנייה למגורים. לפני כשבועיים קיים שר הבינוי והשיכון פגישה עם נגיד בנק ישראל. במרכז הפגישה עמדו שני נושאים: האשראי הבנקאי לבנייה למגורים והיקף הבנייה במשק ב-2012.

בנושא האשראי התלונן אטיאס כי מגבלות האשראי עשויות לייצור מחנק אשראי לבנייה למגורים, בעיקר לקבלנים בינוניים וקטנים, ולכן ביקש להגדיל את גג האשראי לבנייה. נושא נוסף שעלה בפגישה הוא עמדת הנגיד לצמצם את קצב שיווק הקרקעות על ידי המינהל ואת קצב בניית הדירות החדשות.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במסיבת עיתונאים לאחר קבלת ההמלצות של הועדה לבחינת ריכוזיות במשק, ספטמבר 20111. עומר מירון
"פועל ממניעים צרים מבלי לראות את התמונה כולה". נגיד בנק ישראל סטנלי פישר/עומר מירון

"התפקיד שלי זה להתסכל על זוגות צעירים בראש ובראשונה", אמר אטיאס בתגובה להחלטות, "האם אני חושש שהנגיד יגביל את הבנקים? בוודאי. אבל על מה בעצם מדובר? מתוך 100% אשראי של הבנקים, רק 20% הולך לענף הנדל"ן, מתוכם 8% מהאשראי הוא בתחום התשתיות, ואנחנו לא בתוך הסיכון הזה.

"המשמעות היא שהמדינה מזמינה כביש ממע"צ, בנק ישראל סופר את האשראי הזה כאשראי לשוק הנדל"ן. אני ביקשתי מהנגיד לנטרל את השקעות המדינה לתשתיות מהנדל"ן, כי זה חונק את החמצן של הענף, למרות שהוא לא בדרגת סיכון. הנגיד מעוניין לעשות הגנות לבנקים, אבל הסכנה על הבנקים היא לא המגורים בישראל אלא המשבר באירופה, אבל מבחינתו, מאיפה שהוא יכול לספק הגנה הוא מספק. אנחנו נמשיך להגדיל את היצע הקרקעות, אחרת מהר מאד מחירי הדיור יעלו. אנחנו רוצים שהמחירים ירדו בהדרגה, וכך נפעל".

אטיאס התייחס גם להורדת הריבית לחודש דצמבר ברבע אחוז לרמה של 2.75% ואמר בתגובה, "ריבית נמוכה מושכת משקיעים וזה מובהק. ככל שהריבית תמשיך לרדת היא תחזיר משקיעים לשוק וגם עשויה לגרום לזוגות צעירים שרוצים לקנות דירה לחשוב שהם יכולים לקנות דירה יקרה יותר ממה שתיכננו בתחילה. ניתן לצמצם את הריבית, אבל במקביל להמשיך לטפל בנדל"ן להגביר את ההיצע, כפי שאנחנו עושים כיום".

לשאלה האם המנהל יעמוד ביעדי השיווק שתוכננו לו השיב אטיאס נחרצות, "המנהל עוד יכול להפתיע ולעבור את יעדי השיווק שנקבעו באחוזים לא מבוטלים. יש לנו תקלה עם מספר תוכניות שעשויות לגרוע אלפי דירות, אבל אין לכך משמעות אמיתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully