וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאמה-הכהן: אסור ש'תספורות' דלק נדל"ן יבוצעו חינם

פנחס וולף

30.11.2011 / 11:49

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת נחשף דו"ח שהכינה רשות ניירות ערך החושף כי בכירי החברה שבבעלות איש העסקים יצחק תשובה קיבלו משכורות עתק. נציגו בדיון: "עושים לו עוול נוראי"

בעוד יצחק תשובה מבקש לעשות "תספורת" על החובות של "דלק נדל"ן", מתבררים הבוקר (רביעי) סכומי העתק ששולמו לראשי החברה בשנים האחרונות. דו"ח שרשות ניירות ערך העבירה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) מלמד כי למרות הנתונים הבעייתיים של "דלק נדל"ן", המשכורות הרקיעו שחקים. על פי הדו"ח, בשנת 2010, המנכ"ל ערן מיטל קיבל משכורת של למעלה ממיליון ו- 600 אלף שקלים. הסמנכ"ל שלו ודירקטור בחברה בת, יוסי פרידמן, קיבל מיליון שקל יותר ממנו באותה שנה, אך זה לא הסוף: פרידמן קיבל באותה שנה גם 153 אלף שקלים על שווי אופציות והטבות. מנכ"ל ודירקטור בחברה בת זרה, סימון טורל, קיבל רק מעט פחות.

הנתונים עוד נמוכים לעומת שנת 2009 – אז המנכ"ל לשעבר, איליק רוז'נסקי קיבל כמעט שלושה מיליון שקלים ועוד 4.5 מיליון על שווי אופציות והטבות אחרות. יוסי פרידמן קיבל אז סכום דומה ועוד חצי מיליון שקלים על שווי אופציות והטבות. בשנים שקדמו לכך, הסכומים היו גבוהים עוד יותר בצורה ניכרת.

בדו"ח נכתבו גם תשלומים רבים שניתנו לחתנו של תשובה, רמי נאור, בגין שירותי ייעוץ. מנכ"ל "דלק נדל"ן", ערן מיטל, הסביר את הנתונים ואמר כי "לא ידוע לי אופציות או דמי ניהול ששולמו לבעל השליטה, יצחק תשובה, ב- 2010 וב- 2009. ייתכן שכוונת המשורר לעבודה שבוצעה על ידי חתנו. אכן שולמו כספים לחתן של יצחק תשובה, אבל בטח לא ליצחק תשובה. הנתונים שאתם מציגים לא מלאים". "בגין מה החתן קיבל?", הוא הוסיף, "חלק מהתוכנית של דלק נדל"ן הייתה מכירת נכסים של שני מיליארד ש"ח. לאחר שראינו שהתמורה שהוא מקבל נמוכה מהמקובל בשוק, בעלי המניות אישרו את העלאת התשלום לפי מה שמקובל בשוק – אחוז עד שניים מהעסקה. אי אפשר להעצים כאילו יש כאן איזו חגיגה. דלק נדל"ן לא גייסה בשנתיים האחרונות. יצחק תשובה הכניס שלושה מיליארד שקלים לחברה".

איש העסקים יצחק תשובה בהלוויתו של סמי עופר, מאי 2011. שי אוקנין
ניצח על הפקרות או שנעשה לו עוול? יצחק תשובה/שי אוקנין

"אם התגובה של חברת דלק נדל"ן היא נכונה ומדויקת, והכל נעשה בשקיפות על פי כל דין ובכל זאת הגענו למה שהגענו, הדאגה כפולה ומכופלת. אם מישהו מפר חוק יודעים להתמודד אתו, אבל אם בהליכה בדרך המלך ובנורמה מגיעים למצב שמיליארד שקלים מתפוגגים כפי שהתפוגגו בדלק נדל"ן, צריכה להידלק נורה אדומה", אמר בתגובה לדברים יו"ר הוועדה, שאמה הכהן. "פנסיה זה לא רק כסף – זה העתיד שלנו, של ההורים שלנו. לא סתם המדינה חייבה אנשים להזרים כסף לאפיק הזה. הנתונים של הרשות לניירות ערך מציגים תמונה מזעזעת. זה חורג מהדיון הפיננסי של הפקרות בכספי ציבור - שכר של עשרות מיליוני שקלים לנושאי משרה. לא יכול להיות שהתספורות יבוצעו חינם. יש הבדל בין חברה שהתנהלה בצורה כושלת לבין חברה שהתנהלה כחברה משפחתית, ואסור לנו לתת לזה יד. יש באוצר מי שאומר: 'אתה רוצה להבריח אותם ממדינת ישראל?' אך אלה איומי סרק".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) סיפרה בדיון על ההפסדים שלה, כאדם פרטי, מקרן הפנסיה וקרן ההשתלמות שלה, ועל כך שאף על פי כן שילמה דמי ניהול – כדוגמה לדרך ההתנהלות הבעייתית שבמסגרתה האזרח משלם על ההפסדים של החברות במקום בעליהן, כמו תשובה, לדבריה, במקרה זה. "בשנה זאת הפסדתי 37 אלף שקלים בפנסיה שלי ולמרות זאת שילמתי 1,900 שקל בדמי ניהול. אני לא יודעת תוך כמה זמן הפנסיה תתקן את עצמה. בקרן השתלמות הפסדתי 22 אלף שקל וגבו ממני למעלה מ-2,000 שקל דמי ניהול", סיפרה. "מי באמת נושא באחריות על ההפסדים? ואם את זה רק אתמול גיליתי אני, המתעסקת בתחומים האלה, מה קורה עם הציבור שמקבל את הנייר ולא מבין מה קורה?".

נציגו של תשובה, עידן רלס, זעם על חברי הכנסת ואמר כי "עושים כאן עוול נוראי ליצחק תשובה". לדבריו, "יצחק תשובה, בניגוד למה שמנסים לתאר, לא קיבל שכר בדלק נדל"ן ולא אופציות ולא בונוסים ולא דמי ניהול. יצחק תשובה כבעל מניות בחברה שמחזיק 51 אחוז בחברה, קיבל דיווידנדים. אבל כמה הוא קיבל? ברמה שדלק נדל"ן חילקה לכלל בעלי המניות. בשלוש השנים האחרונות הוא הזרים לחברה קרוב ל- 300 מיליון שקל מכיסו הפרטי, כדי לסייע לה לעלות על נתיב אחר. גם במתווה שמדברים עליו עכשיו הוא נכון להזרים רבע מיליארד שקלים מכיסו הפרטי. להציג את הדברים כאילו זה מחטף זו ביקורת לא הוגנת, לא מוצדקת ולא נכונה".

עוד בנושא
רווח נקי של 140 מיליון שקל לקבוצת דלק
תביעה ייצוגית בסך 720 מיליון שקל נגד תשובה
נדחתה הצעת תשובה: "ההנהלות - לא חותמת גומי"
ועדת הכלכלה: "לחשוף נתוני התנהלות דלק נדל"ן"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully