וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיכה חמה ממדינה קרה: איסלנד הכירה רשמית בפלסטין

30.11.2011 / 0:25

"אני מכריז רשמית על הכרה בפלסטין". כך הודיע בחגיגיות שר החוץ סקרפהדינסון אחרי שהפרלמנט בבירה רייקיוויק אישר את ההחלטה. פרשנים העריכו כי שלוש מדינות בלטיות ינקטו צעד דומה

חיזוק חיובי מלב האוקיינוס: הפרלמנט של איסלנד אישר אמש (שלישי) החלטה הממליצה להכיר ברשות הפלסטינית כחברה מלאה באומות המאוחדות, כמדינה שגבולותיה קווי 67'. בהחלטה תמכו 38 מתוך 63 צירים בפרלמנט של איסלנד. ההחלטה מסמיכה את שר החוץ של איסלנד להכיר בישות זרה כמדינה. ההצהרה הרשמית תהיה בטקס באמצע דצמבר.

שר החוץ האיסלנדי אמר כי ארצו היא המדינה הראשונה במערב-אירופה שנוקטת צעד מסוג זה. פרשנים אמרו לסוכנויות הידיעות כי ההחלטה סוללת את הדרך להכרזה דומה מצד שלוש מדינות נוספות: ליטא, לטביה ואסטוניה. עד כה, מדינות המערב נמנעו מלהכריז על הכרה מלאה ברשות הפלסטינית כמדינה, ולכל היותר שידרגו את משקיפי הרשות בשטחן לדרגה של נציג דיפלומטי בכיר בדרג שגריר. בימים האחרונים ביקר באירופה בכיר פתח, נביל שעת', אך ככל הידוע הוא ערך "מסע שכנועים" בדנמרק, בבלגיה ובשבדיה, ולא נמסרו פרטים על מגעים כלשהם או שיחות שהתנהלו בין איסלנד לרמאללה.

העיר רייקג'אוויק, איסלנד. ShutterStock
לא רק גייזרים והרי געש - מוקד מדיני קרוב-רחוק. רייקיוויק, בירת איסלנד/ShutterStock

אחרי ההצבעה, שוחח השר, וסור סקרפהדינסון, עם ערוץ הטלוויזיה הממלכתי RUV, והוסיף בחגיגיות: "כעת אני יכול להכריז, באופן רשמי, על הכרה רשמית של איסלנד בפלסטין".

שר החוץ הפלסטיני יבוא לביקור גומלין ברייקיוויק

בדברי הנימוק להחלטה שעברה בפרלמנט נכתב כי רייקיוויק מפצירה בישראלים ובפלסטינים לחתור להסכם שלום, המבוסס על החוק הבינלאומי ועל החלטות האומות המאוחדות, בהן הכרה הדדית במדינת ישראל - ובמדינת פלסטין. כמו כן, בנספח להכרה בפלסטין נכתב כי על שני הצדדים "לחדול מכל מעשי אלימות", וצוין בו כי איסלנד מזכירה, במעמד זה, את זכותם של הפליטים הפלסטינים לשוב לבתיהם, ומכירה באש"ף כגוף המייצג של העם הפלסטיני כולו.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, הודה לעמיתו האיסלנדי ובירך אותו על ההכרזה. הוא אמר כי יבוא לאיסלנד בקרוב ויבקר ברייקיוויק, והעריך שכעת, מניין המדינות שתומכות בהכרה במדינה פלסטינית בעצרת הכללית של הארגון עלה ל-130. עם זאת, ולמרות המעמד המרגש, ההכרזה שיצאה הערב מהאי הקטן והקפוא אל המזרח התיכון, לא צפויה לשאת משמעות ממשית של ממש, שכן איסלנד אינה חברה במועצה הביטחון של האו"ם.

(עדכון ראשון: 22:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully