וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אומר "משולש האחריות הלאומית" של נתניהו?

טל שלו, כתבתנו המדינית

29.11.2011 / 10:55

אין עוררין על כך שראש הממשלה הצליח שוב להסעיר את הרשת, עם פרסום גרסתו הגרפית לאתגרים העומדים לפתחנו. מסתבר, שמאחורי הציור הפשוט עומד הסבר ארוך ומפורט לביטוי האחריות הלאומית

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם אתמול (שני) את "משולש האחריות הלאומית" בעמוד הפייסבוק והטוויטר שלו, ובדומה לגרסתו ל"ביבי-גאמפ", שוב הצליח להסעיר את הרשת. את הציור הציג נתניהו בפני נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בפגישתם אתמול, וכן במהלך ישיבת סיעת הליכוד. "כך נראה משולש האתגרים העומד בפני ישראל", הציג נתניהו לגולשים את חזונו: במרכז המשולש, המטרה העליונה – שמירה על אחריות לאומית, מסביב - שלושת הקודקודים המחייבים איזון ושיקול דעת – הטלטלה הכלכלה העולמית, האיומים הביטחוניים נוכח אי היציבות במזרח התיכון, ולבסוף, זיכרון ההמונים שהציפו את הרחובות בקיץ 2011, או במילים אחרות - הצרכים החברתיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שלושת הקודקודים המחייבים איזון ושיקול דעת". משולש האחריות הלאומית של נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

משולש האתגרים של נתניהו, מסבירים בלשכתו, מייצג את הצורך שראש הממשלה רואה בחשיבה מחודשת על איזון בין הצרכים השונים, תוך כדי ציור מסגרת הפעולה האפשרית – שמירה על המסגרת התקציבית מבלי להגדיל את החוב הלאומי. "יש כאן דילמה של ממש", ציינו והסבירו כי "לכל אחד מהקודקודים עלויות כבדות מאוד, ואי אפשר להתעלם מאף אחד מהם". גם העימותים הצפויים בין האוצר למשרד הביטחון, באשר לקיצוץ תקציב הביטחון או דרישות לשקיפות והתייעלות המערכת, ייאלצו להסתיים בפשרות, אומרים בלשכת ראש הממשלה. "יש הבנה שאנחנו בנקודה רגישה", ציינו, "אבל אם יהיו עימותים – האיזון של האחריות הלאומית מקובל על כולם".

"המשולש הזה מבטא את גבולות האחריות הלאומית – שלא ניתנים לפריצה, והמשמעות שלו היא אי פריצת מסגרת התקציב", הסביר גורם בלשכת ראש הממשלה. "בקודקוד אחד – הטלטלה בכלכלה העולמית, החץ שצייר ראש הממשלה דוחף כלפי מטה, שדורש לא להגדיל את ההוצאה", המשיך הגורם, "אך בשני הקודקודים האחרים – האיומים הביטחוניים, נוכח הגל האיסלמיסטי השוטף את מדינות ערב, והצרכים החברתיים שגם להם צריך לתת מענה – החצים מופנים כלפי מעלה – ודורשים להגדיל את ההוצאה". האיזון בין הלחצים הללו, אומרים בסביבת ראש הממשלה, צריך להתבסס בראש ובראשונה על אחריות לאומית.

אחרי אירועי סוף השבוע באירופה, והורדת דירוג האשראי בארבע מדינות, הזדרזו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ להעמיד את הסוגיה הכלכלית בראש סדר היום. כבר עכשיו ישנה האטה מסוימת בהכנסות, אמר שר האוצר בישיבת סיעת הליכוד שלשום, כמו גם נתונים ראשוניים על האטה בצריכה בעקבות הקיץ החברתי של מדינת ישראל. משבר כלכלי ענק עשוי לפקוד אותנו, הצטרף ראש הממשלה, ותיאר את הגל המסוכן, שלטענתו קל לפספס אותו, עד שהוא לא מכה בחוף. "צריך להפסיק להשתולל כבר עכשיו", אמר שטייניץ, ויחד עם ראש הממשלה קרא "לזרוק הצעות חוק פופוליסטיות לאשפה". אתמול, בכנסת, המשיך ראש הממשלה להתייחס לנושא, ואף גיבש אותו לכדי דיאגרמה מסודרת.

"להיערך לא לחטוף בראש"

"המצב הכלכלי העולמי דרמטי", אומרים בלשכת ראש הממשלה וטוענים כי "זה לא ייגמר בזה", ולצד זאת מציינים את הורדת תחזית הצמיחה של ארגון ה-OECD, סימנים להאטה במשק וירידה במסחר ובהכנסות מנדל"ן. המחאה החברתית, כמו גם הייבוא מאירופה' שאינו עומד בתחזיות בשל המשבר הכלכלי, הביאו לירידה בצריכה החיצונית והפנימית. "לא ראינו פה את הקריסה של יוון, ספרד ואיטליה. אם לא היינו שומרים על אחריות לאומית – מצבנו היה רע מאוד", הסביר הגורם וציין כי בזכות הניהול האחראי והעמידה בלחצים הקוראים להגדיל את מסגרת התקציב לא אירע גם פה משבר דומה לזה שאירע באירופה. הקודקוד הכלכלי, המחייב שמירה על מסגרת תקציבית הדוקה ואי הגדלת החוב - "לוחץ מאוד", אומרים בלשכת ראש הממשלה, "וצריך להיערך שלא לחטוף בראש".

יחד עם זאת, האביב הערבי, שבירושלים אוהבים כבר להעביר לעונת החורף, ואי הוודאות האזורית, נוכח הגל האיסלמיסטי השוטף את המזרח התיכון ויציאתם הצפויה של כוחות צבא ארצות-הברית מעירק בחודש הבא, יוצרים צרכים ביטחוניים חדשים, וצורך בהיערכות לתרחישים שלא ניתן בהכרח לצפות מראש. "יש לכך השלכות על תקציב הביטחון", אמר אתמול ראש הממשלה בפגישתו עם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, "שיצטרכו לבוא בחשבון במסגרת מכלול השיקולים". אך יחד עם זאת, בשיחות סגורות בימים האחרונים הבהיר כי צרכי הביטחון של ישראל לא ייפגעו. גם סוגיית המסתננים והפליטים מגבול מצרים מעסיקה את ראש הממשלה, והוא מעונין להאיץ את תהליכי בניית הגדר והקמת מתקן שהייה, תכנית שעלותה הכוללת היא כ-7 מיליארד שקלים בעשר השנים הקרובות.

בקודקוד השלישי – נמצאים הצרכים החברתיים, והמשך קידום מסקנות ועדת טרכטנברג. עד כה אישרה הממשלה רק את פרק המסים של המלצות הוועדה, ובלשכת ראש הממשלה מדגישים כי בשבועות הקרובים יובאו חלקים נוספים בדו"ח לאישור הממשלה. עם זאת, שר האוצר נשמע אופטימי פחות השבוע: "מסקנות טרכטנברג תיושמנה ככל שיידרש על פי האחריות התקציבית", אמר.

עוד באותו נושא:
נתניהו: "שוקלים להשיב את כספי המסים לרשות"
פישר: "המצב במשק הישראלי טוב יחסית"
נתניהו: "לזרוק הצעות חוק פופוליסטיות לאשפה"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully