וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: עונשה של מרגלית צנעני היה מידתי

גלעד גרוסמן

28.11.2011 / 9:43

אחרי אישור הסדר הטיעון של הזמרת, שהורשעה בסחיטה באיומים, משפטנים רבים מגבים את החלטת הפרקליטות. "אם היא לא היתה מפורסמת - בכלל לא היינו שומעים על התיק", אומר אחד מהם

"התיק מסתיים באותו הווליום שבו הוא התחיל", כך אמר אתמול (ראשון) התובע במשפטה של מרגלית צנעני, עו"ד גיא גורן, זמן קצר לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע אותה בעבירה של סחיטה באיומים. במסגרת הסדר הטיעון, תבקש הפרקליטות לגזור עליה חצי שנה עבודות שירות. "מדובר בענישה פרופורציונלית", אמר גורן, "הפרקליטות לא חיה לפי אווירה אלא לפי העובדות בתיק".

הפרקליטות ספגה ביקורת על הסדר הטיעון, אולם משפטנים סבורים שמדובר בהסדר טיעון ראוי. "המעצר של מרגול היה חריג. משטרת ישראל העצימה את המעצר באופן שהיא ביקשה פעם אחר פעם את הארכת המעצר שלה, ואפילו מעצר עד תום ההליכים. זה יצר תחושה בציבור שהמעשים שלה חמורים ביותר, ובלתי ניתנים לכפרה. אבל בסופו של דבר, ההליך הסתיים באופן שמאפיין תיקים רבים מהסוג הזה", אומר הפרקליט הפלילי, אבי עמירם.

"מרגול הודתה - וחסכה זמן שיפוטי יקר"

גם פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס, סבור שמידת הפרסום של צנעני השפיעה, אולי, על התנהלות המשטרה והפרקליטות בתחילת התיק. אולם, לדבריו, הסדר הטיעון לא יוצא דופן. "אם היא לא היתה מפורסמת, בכלל לא היינו שומעים על התיק הזה", הוא אומר. "מדובר במקרה קל יחסית של סחיטה באיומים, ובנאשמת מבוגרת בלי עבר פלילי, שמעורבת בניסיון סחיטה מעורפל, שלא הצליח ולא היתה בו אלימות. חשוב להגיש כתבי אישום גם במקרים כאלה, במיוחד כשיש חשד שארגוני פשע מעורבים, אבל גם אם היה מדובר באלמונית, היו מגיעים בסוף לאותו הסדר טיעון".

לדברי ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט, במקרה זה העיקר הוא עצם ההרשעה, ולא הענישה. "למרות התמיהות שעסקת הטיעון עשויה לעורר בלב מי שאינו מצוי בנבכי ההליך הפלילי, לא מדובר במשהו חריג במיוחד. למרות העבירה החמורה שבה הודתה - סחיטה באיומים - מדובר בהסדר הגיוני נוכח הנסיבות הספציפיות של המקרה", הוא אומר. "מרגול הודתה והביעה חרטה על מעשיה וחסכה זמן שיפוטי יקר, שהיה מתבזבז אילו נוהל משפט בעניינה. גם היעדר עבר פלילי, גילה המתקדם ומצב בריאותה, שימשו שיקול חשוב בעסקה. המסר העיקרי הושג, ויש לקוות כי מכאן ואילך יימנעו אנשים מלעשות שימוש באנשי העולם התחתון לגביית חובות אזרחיים".

מרגול – מרגלית צנעני. אביב חופי
מאיגרא רמא לבירא עמיקתא - תשוב למעמדה הקודם?/אביב חופי

פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עו"ד רות דוד, שסיימה את תפקידה לפני שנחשפה הפרשה, מסבירה שלזהותו של נאשם יש משמעות, אולם זו נובעת מהפגיעה בו ולא בשל התחשבות במידת פרסומו. "כשבאים לדון בעונש של אדם, יש הרבה מאוד גורמים שמשפיעים על כך, בין השאר עברו הפלילי, הפגיעה בו כתוצאה מההרשעה בפלילים, חרטה, שכנוע שלא יחזור על מעשיו וכו'", היא אומרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אך מצד שני, לא עושים הקלות לחינם

"מאיגרא רמא לבירא עמיקתא הוא שיקול לגיטימי. גם בית המשפט שוקל תמיד מי האיש שעומד לפניו ומה מידת הפגיעה בו כתוצאה ממעשיו. אם מישהו חושב שהפרסום שלה שם אותה במקום רם מעלה, אז אין שאלה שהנפילה שלה קשה וכואבת, ושהנזק שנגרם לה כתוצאה מהמעורבות שלה בפלילים הוא גדול", אומרת עו"ד דוד. עם זאת, היא מבהירה שכשהפרקליטות חותמת על הסדרי טיעון, הדבר נעשה משיקולים ענייניים. "אני לא יודעת אם הקלו אתה מעבר לנדרש. אולי היו קשיים ראייתיים בתיק? לא נעשות הנחות סתם".

עוד בנושא:
בית המשפט הרשיע את מרגלית צנעני בסחיטה באיומים
סגרה עסקה: מרגלית צנעני תורשע אך לא תשב בכלא
אישום נגד מרגלית צנעני: "עירבה עבריינים בכוכב נולד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully