וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט: להתנגד לכל חקיקה אישית

יוסי ביילין

27.11.2011 / 9:31

החוק שיזם שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, הלוחם הקודם נגד בית המשפט העליון, אשר חייב את המועמד לנשיאות בית המשפט העליון להיות מי שלפניו לפחות שלוש שנים עד ליציאה לגמלאות, היה חוק מיותר לחלוטין, שלא שירת שום מטרה משפטית ראויה, ומוטב היה אלמלא בא לעולם. ביטול החוק במטרה שאשר גרוניס ייבחר לנשיא בית המשפט העליון אינו ראוי עוד יותר. את החוק אכן צריך לשנות, אבל אסור לעשות זאת בשל מינוי אישי. זהו כלל ותיק בחקיקה, והוא תמיד הוכיח את עצמו: שינוי חוק לצורך אדם מסוים מעוות את מערכת החקיקה, ולא פעם הופך בומרנג למחוקקיו.

העובדה שמוצע חוק הנועד להבטיח כי נץ יעמוד בראש בית המשפט העליון, גורמת עוול של ממש לשופט בית המשפט העליון גרוניס. איני מכיר את האיש, ואין לי שום מושג אם הוא אכן בעל תפיסות מדיניות מוצקות ונמצא בצד הימני קיצוני של המפה, אולם ברגע שבו טרח מישהו, הרוצה לכאורה בטובתו, לצבוע אותו בצבע כזה, נוצר נזק שקשה לתקנו. הרי אם ייבחר גרוניס, הוא ייאלץ להוכיח במשך שלוש השנים הבאות עד כמה איננו מה שמחוקקי החוק רצו שיהיה. שום קביעה שלו בנושאים הנושקים לבעיות פוליטיות לא תתקבל כפשוטה. הוא ייקלע למצב בלתי אפשרי, כמי שעומד בראש מערכת המשפט.

ודרך אגב, היו יונים בתפקיד הזה והיו ניצים בתפקיד, אבל ידענו על עמדותיהם רק לאחר שסיימו את תפקידם. כך, למשל, לגבי נשיא בית המשפט העליון לשעבר משה לנדאו, שהתגלה בגמלאות כנץ קיצוני ביותר, ואשר אי אפשר היה לעמוד על כך מפסיקתו השקולה והאובייקטיבית במהלך שנותיו הארוכות בבית המשפט. אני רק מנסה לדמיין מה היה קורה אילו מישהו היה מעלה על דעתו לבחור בו לתפקיד בגלל עמדותיו המדיניות, וכיצד היה הדבר מטיל צל על התנהגותו בתפקיד הבכיר ביותר במערכת המשפטית.

איני יודע אם אפשר למנוע את חקיקת החוק שבא לבטל את מגבלת הזמן, אך גם אם יעבור החוק בכנסת, יהיה נכון אם השופט גרוניס עצמו יודיע כי אין בכוונתו לנצל את החוק ששונה לכבודו, וכי אינו רואה עצמו מועמד לנשיא בית המשפט העליון. הוועדה למינוי שופטים - המכונה בחוק "ועדה לבחירת שופטים", שלא בצדק - רשאית לבחור את מי שתרצה. היא אינה חייבת לבחור דווקא את השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון, אף שהשופטת הוותיקה ביותר, מרים נאור, היא אכן מועמדת ראויה מאוד לתפקיד, אבל מן הראוי שהשופט גרוניס ישחרר אותה מהמבוכה שבמינויו לאחר שגורם פוליטי מובהק כל כך שינה למענו את החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully