וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולני שלי: איך הפכה הכומתה החומה למבוקשת בצה"ל

26.11.2011 / 15:47

גולני שברה השבוע את שיא כל הזמנים כחטיבה הכי מבוקשת בצה"ל, לאחר שהביקוש אליה עלה ב-1.5% בגיוס המקביל אשתקד. ניתוח של החטיבה מנסה לחשוף את סוד הפופולריות שמאחורי הכומתה החומה

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, נכנס השבוע לשרשרת החיול בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר, נפגש עם המתגייסים הטריים לחטיבת גולני והתעניין מדוע בחרו בחטיבה. האחד השיב, כי אחיו לא השאיר לו ברירה, השני סיפר על חבר המשפחה שהמליץ והשלישי שהלך בעקבות אביו. "אם אני נותן למישהו מכם לעבור לצנחנים כמה מכם עוברים?", שאל הרמטכ"ל את החיילים הטריים ואף אחד מהם לא הרים את היד. "אתם עושים צעד חכם. אני אומר לכם את זה כחובש כומתה אדומה. לא הייתה מלחמה שגולני לא עשתה. היא תמיד עשתה קרבות קשים ותמיד עמדה במשימות שלה ולא משנה כמה קשה היה. לכן, הבחירה שלכם לשרת בחטיבת גולני היא בחירה טובה. יהיה לכם קשה. פיזית. לפעמים נפשית. לפעמים יהיה משבר ציפיות. לפעמים זה יהיה מתסכל אבל בסופו של דבר, בראייה ארוכת טווח, המסלול נועד להכשיר אתכם לעמוד בכל משימה".

זמן קצר לאחר שהחל הביקור, הוצגו נתוני הקליטה של החטיבה החומה, שמספרה בצה"ל הוא אחת, והמצגת על הקיר העידה כי נשבר שיא כל הזמנים בביקוש לחטיבה על פני האחרות. במחזור גיוס חודש נובמבר הנוכחי, מכלל המועמדים לשירות בטחוני שביקשו להתגייס לחטיבות חי"ר, 42.9% ביקשו להתגייס לגולני, לעומת 41.4% במחזור הגיוס המקביל אשתקד. נתוני הביקוש לחטיבה הם החלום הרטוב של כל מפקד חטיבה בצה"ל ועדיין אין הסבר לנוסחה שהפכה אותה לכל כך נחשקת.

זו שאלה שכיחה והתשובה השגורה בפי המפקדים, מהמח"ט אל"מ אופק בוכריס ועד אחרון המכ"ים היא, "זר לא יבין זאת". כנראה שמי שלא חווה את המסלול המפרך, עם כל הקושי תחת האלונקה, לא יבין. אבל ניסיון לנתח את החטיבה אולי יסייע להשיב על השאלה מהו סודה.

"גולני זה עם ישראל"

גולני היא חטיבה שלקחה חלק בכל מלחמות ישראל וברוב המבצעים הרחבים בכל הגזרות. יש לחטיבה הזו מסורת עצומה. "בקוד הגנטי של החטיבה מבצעים משימה ולא משנה מה קורה באמת בשטח. נעשה את הכל כדי להניח את הדגל על ההר", מסביר קצין בכיר בגולני, "כולנו שווים. לא משנה מאיזו נקודה התחלנו. כולנו בני אדם, יש משהו מאוד אנושי בסגנון, באווירה. רק במחזור אוגוסט האחרון היו 5-6 מתמודדים על כל מקום בחטיבה".

העלייה המשמעותית בביקוש החלה עוד בתקופתו של תא"ל שמואל זכאי, כשהרמטכ"ל שאול מופז הכריז עליה כחטיבת החי"ר הכי טובה בצה"ל. הביקוש אינו התעלומה היחידה בחטיבה. מפקדיה הבכירים של החטיבה לא באמת יודעים האם את הסיסמה "גולני שלי", שמופיעה בהמנון החטיבה אותו שר יהורם גאון, המציאו לפני כתיבת השיר או במהלכו. הסיסמה, טוענים בחטיבה, מסמלת את המרקם האנושי שבה. בגיוס הנוכחי התגייסו זה לצד זה בני נוער עירוניים, קיבוצניקים, מושבניקים, דתיים, חילוניים, יהודים, בדואים, דרוזים וצ'רקסים.

"גולני זה עם ישראל. בעם ישראל יש את כולם ואני רוצה לקבל את כולם", הסביר קצין בכיר בחטיבת גולני כשהתבקש להסביר מדוע ביקשו מפקדי החטיבה החומה לדלל את האוכלוסיות המיוחדות, ביניהן - חיילים נשואים, עולים, חיילים בודדים ובעלי בעיות כלכליות. עד לפני כשנה בכל מחלקה בחטיבה שובצו 40%, שהוגדרו כאוכלוסיות מיוחדות ובשל כך העומס של טיפול הת"ש על כתפי המפקדים היה גדול. נוסף על כך, התגלו חיילים בעלי בעיות כלכליות שלא היו מוכרות על ידי הצבא והמפקדים נדרשו לסייע להם כלכלית. לאחר השינוי חלה ירידה בתמהיל האוכלוסיות המיוחדות ל-20% בכל מחלקה, מה שהביא לידי כך שהמפקדים לא נדרשו לפרוץ את תקציב תנאי השירות בשנת 2011.

גדוד 13 של חטיבת גולני בשת 1991, לפני הכניסה לדרום לבנון. ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
"גם אם יהיה קשה, הפק"ל יחתוך לך את הגב וכולך רטוב, תבין שככה בונים מנטאליות ורוח". חיילי חטיבת גולני/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

הסטריאוטיפ שנדבק בחטיבת גולני בעקבות סדרת אירועי מרד לפני שנים רבות, היה שלילי מאוד. היום המצב הפוך: החטיבה נאבקת על המקום הראשון, על בסיס נתוני המשטרה הצבאית, כחטיבה הממושמעת ביותר בצה"ל ומספר הדו"חות שקיבלו הלוחמים הוא הנמוך ביותר בקרב חטיבות החי"ר. אל"מ בוכריס מסביר למפקדי החטיבה שמקצועיות מביאה למשמעת. אם מפקד המחלקה מקצועי, אזי הלוחמים ילכו אחריו ויקשיבו לו תמיד. אולם אם הוא גורר רגליים, אינו מקצועי וחסר ביטחון, המשמעת של הלוחמים שלו תהיה בהתאם.

לשם כך, בחטיבת גולני מבצעים את המסע הארוך ביותר בצה"ל שאורכו הוא 75 קילומטרים. כששאלו מפקדים בחטיבה מדוע הם צריכים ללכת מרחק רב כל כך עם ציוד על הגב, הסביר להם מפקד החטיבה את הסיבה: כדי שכל חייל יידע שגם אחרי 70 קילומטרים הוא עדיין מסוגל ללכת קדימה - "גם אם יהיה קשה, הפק"ל יחתוך לך את הגב וכולך רטוב, תבין שככה בונים מנטאליות ורוח". לא בכדי כל מי שלא עובר את בוחן המסלול המייגע בחטיבת גולני לא הופך להיות לוחם. הוא יעשה זאת שוב ושוב עד שיצליח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

חטיבה של נמרים

חטיבת גולני נבחרה בשל הייעוד שלה ומקצועיותה הגבוהה לחטיבת "הנמר" של צה"ל. הנמר - הנגמ"ש שנחשב לאחד מהמתקדמים בעולם - נמסר נכון לעכשיו רק לגולני והוא מבדיל אותה משאר החטיבות. "הנמר", שמחליף את "האכזרית" המיושנת, מאפשר למפקדי גולני להביא כוח רענן של לוחמים בצורה הממוגנת והטובה ביותר לשטח ההכרעה.

ביקור הרמטכ"ל בני גנץ בתרגיל גדוד "ברק" של חטיבת גולני. דובר צה"ל
תרגיל גדוד "ברק" של חטיבת גולני מחודש מרץ האחרון/דובר צה"ל

משפחה אחת גדולה

קצינים בחטיבה מספרים שהמח"ט הנוכחי שופע במטאפורות, כשהוא רוצה להמחיש את שדה הקרב. "פעם היו אומרים בתקשורת 'חילופי אש'. מה אני מעביר אש מסיגריה לסיגריה? אני יורה והאויב יורה ומישהו מאתנו עלול למות". על מצב הכוחות בשטח, הוא מסביר בשיחות מפקדים, "לא פוקדים על מפקד תכבוש את ההר במינימום נפגעים. הדרישה שלו לאפס נפגעים תבוא רק באימונים. הגישה מאוד ממוקדת. תחתור למגע, תגיע לאויב, תכריע. אם תתעכב מאחור, תחטוף ויהיו לך יותר נפגעים".

אל"מ בוכריס היה מג"ד במבצע חומת מגן. הוא הסתער עם דחפורים על מבנים בסמטאות בהם התבצרו מחבלים וכל התקדמות של עשרה מטרים בשכונות הפלסטיניות הייתה מלחמה בפני עצמה. באחד הקרבות הוא נפגע מארבעה קליעים ובניגוד לכל ההערכות, השתקם וחזר לפקד על לוחמים. במהלך המבצע נהרגו אחדים מלוחמיו. אחד מהם הוא סמ"ר מתניה ראבינסאן ז"ל. הרל"שית הקפדנית של אל"מ בוכריס היא ירדנה, אחותו של מתניה. "זה הקשר המשפחתי המובהק של גולני, שזוכרת ולא שוכחת אף פעם כדי ללמוד מהעבר ולהתבונן טוב יותר לעתיד", הסביר קצין בכיר בחטיבה שביקש לא לתלות את הביקוש לחטיבה בדמותו של המח"ט, אלא במסורת שנשמרת בחטיבה לאורך השנים. כפי שעד היום לא הצליחו לחשוף את הנוסחה של משקה קוקה קולה כל מה שנותר לנו הוא רק לנחש.

גולני - כותרות נוספות:
נפצע אנוש בעופרת יצוקה - ויפקד על חטיבת החרמון
ניהל קרב קשה בלבנון - ומונה למפקד חטיבת גולני
תחקיר הפיגוע בדרום: חייל גולני נהרג מאש כוחותינו

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully