וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה קצב יתקשה להשיג דיון נוסף

פרופ' אריאל בנדור

24.11.2011 / 15:45

במקרה של הנשיא לשעבר, קצב מבקש דיון נוסף בעיקר לגבי שאלות עובדתיות - וכבר הוכח שהוא ביצע את העבירות שיוחסו לו. פרופ' בנדור מסביר שהפעם, הסיכוי לקבל דיון נוסף אינו גדול

פסק-דין של בית-המשפט העליון בערעור פלילי מהווה כמעט תמיד הכרעה סופית בעניין. רק במקרים חריגים קיימת אפשרות לחרוג מעקרון הסופיות של הכרעת בית-המשפט העליון בערעור, ולקיים דיון נוסף בפסק-הדין בפני הרכב שופטים מורחב.

בקשה לדיון נוסף ניתן להגיש תוך 15 ימים מיום מתן פסק-הדין של בית-המשפט העליון בערעור. הארכה של מועד זה אינה ניתנת בקלות, ויש לבסס אותה על טעם מיוחד שיצדיק את האיחור בהגשת הבקשה.

למרות שלבית-המשפט העליון מוגשות בקשות רבות לקיום דיון נוסף, הרי שבקשות כאלה מתקבלות במקרים בודדים. לפי החוק, ניתן לקבל בקשה כזאת אם ההלכה שנפסקה בבית המשפט העליון עומדת בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון, או שמפאת חשיבותה, קשיותה או חידושה של הלכה שנפסקה בעניין יש מקום לדיון נוסף. מכאן, ששאלה עובדתית כשלעצמה, אינה יכולה להצדיק דיון נוסף, שיוכל להתקיים רק בשאלה משפטית. גם אם מדובר בשאלה משפטית חשובה, עדיין יש לנשיאת בית-המשפט העליון, או לשופט אחר שתמנה להחליט בכך, שיקול-דעת רחב אם לאשר דיון נוסף, ובפועל יש מקרים רבים שבהם בקשה לדיון נוסף לא מאושרת, גם אם היא מעלה שאלה משפטית חשובה.

בית המשפט האמין למתלוננות

בדרך-כלל הבקשה תאושר אם נשיאת בית-המשפט העליון משתכנעת כי לגוף העניין יש בסיס רציני לטענות. אם הבקשה מתקבלת, הדיון הנוסף נערך בפני הרכב מורחב של שופטים – לפחות חמישה, אך בדרך-כלל שבעה שופטים או יותר.

במקרה של משה קצב, פסק הדין של בית-המשפט העליון מתייחס בעיקר לשאלות עובדתיות, שבהן לא ניתן דיון נוסף. גם בשאלה המשפטית העקרונית, אם ניתן ל?זכות נאשם על-פי טענות עובדתיות העולות מחומר הראיות - אך המנוגדות לגרסת הנאשם - בית-המשפט העליון לא קבע עמדה נחרצת, משום שסבר שמכלול הראיות, ובעיקר העדויות של המתלוננות, שלהן בית-המשפט האמין, מוכיח כי קצב ביצע את העבירות שיוחסו לו. את אשמת קצב. בנסיבות אלה הסיכוי לקבלת הבקשה של קצב לדיון נוסף אינו גדול.

*פרופ' אריאל בנדור, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully