וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הורדוס ובית המקדש

ליאור אלפרוביץ'

24.11.2011 / 10:00

"המפעל הקדוש והיפה ביותר מכל מה שנעשה בימינו", במילים אלה תיאר ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס) בספרו "קדמוניות היהודים" את בניית המקדש בירושלים על ידי הורדוס, שמלך על ממלכת יהודה במאה הראשונה לפני הספירה. במקום אחר הוסיף יוספוס כי הורדוס היה סבור שבניין המקדש יהיה המפעל המהולל ביותר שעשה, "והוא יספיק (להיות לו) לזכר עולם".

אך לא יוספוס ולא הורדוס שיערו כי אלפיים שנים מאוחר יותר שני ארכיאולוגים ישראלים, פרופ' רוני רייך ואלי שוקרון, יגלו באקראי 17 מטבעות ברונזה, שעל ארבעה מתוכם מוטבע סימן המבהיר כי הם שייכים לימיו של הנציב הרומי ולריוס גרטוס, שמשל 20 שנים לאחר מותו של הורדוס.

וכך, בזכות ארבע פיסות מתכת אלה, התברר כי אף שהחל בבנייתו, לא זכה הורדוס לראות את המקדש בתפארתו. מה שאומר כי הכותל המערבי, שהיה חלק מהחומה המערבית שהקיפה את הבית, לא נבנה בימיו של הורדוס. וכך מאבד הורדוס אבן יסוד משמעותית בחומת התהילה שביקש לבנות סביב דמותו.

ויש בכך לא מעט צדק פואטי. זאת משום שהמחקר ההיסטורי מלמד כי דווקא שיגעון הגדלות שאפף את המלך בעל הנטיות ההלניסטיות - סבו מצד אביו היה גר אדומי ומוצא משפחת אמו היה ערבי - הוא שהביא אותו לבנות את המקדש בירושלים, ולא הרצון לפאר את בית המקדש של היהודים. הורדוס רצה שהמקדש יעטר אותו בעטרה שנמנעה מאויביו, המלכים לבית חשמונאי. והנה מתברר, כאמור, כי הוא לא שהיה אחראי בפועל לבניין השריד היחיד שנותר מפאר יצירתו.

שני נרטיבים עוינים?

הורדוס, כך מתברר מהעדויות החדשות כאמור, לא בנה את הכותל. אך חוץ מהפרט ההיסטורי-ארכיאולוגי המעניין הזה, עולה השאלה אם יש לכך משמעות מעבר לסיפוק סקרנותם של ארכיאולוגים. ובכלל, מי לבד מהם מוצא עניין בתגלית שבסך הכל תעביר את הקרדיט לבנייה מאותו הורדוס למישהו אחר, שספק אם ייוודע שמו אי פעם?

ובכן, זהו פרט חשוב מאוד, ובמיוחד לתושבי הארץ בעת הזו. לתגליות מהסוג הזה יש חשיבות במיוחד בימים שבהם מנסים גורמים פלשתיניים להכחיש את עובדת הזיקה ההיסטורית בין עם ישראל לארץ ישראל בכלל, ובין עם ישראל לירושלים ולהר הבית בפרט.

בעניין זה כדאי לציין את "מחקרו" של המשורר אל-מותווכל טה, שבעבר כיהן כיו"ר אגודת הכותבים הפלשתינים, ולפיו הכותל המערבי אינו אלא הגדר המערבית של מסגד אל-אקצא.

יש שיאמרו שזהו שיח עקר של שני נרטיבים העוינים זה את זה, ולכן יש לכבד כל עמדה ודעתה. אך התגלית הארכיאולוגית היא שמחזירה את הוויכוח מהזירה האידיאולוגית אל מקומה הראוי בזירה ההיסטורית.

הכותל המערבי נבנה לפני כאלפיים שנים במסגרת פרויקט בניין המקדש השני והרחבת מתחם הר הבית. הורדוס, מתברר, אמנם לא חתום על השלמתו, אבל אין שום ספק כי הוא היה גולת הכותרת של כל מפעלי ההנדסה של ממלכת יהודה באותם הימים, ומכך חשיבותו גם ליהודים בני זמננו, שזכו להתפלל אליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully