וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: 60 יום להצגת מסקנות חקירת הרב אליהו

גלעד גרוסמן

23.11.2011 / 18:53

נשיאת בית המשפט העליון התייחסה להחלטתו של היועץ המשפחתי לממשלה כי תיפתח חקירה פלילית נגד הרב שמואל אליהו, בחדש לפרסום הסתה לגזענות כלפי יהודים

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, התייחסה היום (שלישי) להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית כנגד רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו. ביניש הורתה למדינה לעדכן את בית המשפט אודות התנהלות החקירה בתוך חודשיים - לאחריהם יוחלט על המשך הצעדים.

אתמול הורה היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית כנגד הרב אליהו, בחשד לפרסום הסתה לגזענות נגד המגזר הערבי במסגרת התבטאויות שונות שפורסמו בשמו בכלי התקשורת השונים. יחד עם זאת, החליט וינשטיין כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית בגין "מכתב הרבנים", פסק הלכה ביוזמת הרב אליהו האוסר על השכרת ומכירת דירות לערבים.

בשנת 2006 הועמד הרב אליהו לדין בגין עבירות של פרסום הסתה לגזענות, עליהן התנצל באופן רשמי ועל כן המדינה הסירה את האישומים נגדו, אך מאוחר יותר המשיך להתבטא, כך נטען, באופן שיש בו מן הגזענות. נשיאת בית המשפט העליון התייחסה גם לכך: "אין ספק כי את הבטחתו של הרב אליהו בשנת 2006, לפיה לא יחזור על דברי הסתה, יש לקיים. אין מדובר פה בביזיון בית המשפט במובנו הטהור, אולם בוודאי שהבטחות שניתנו – הן על ידי הרב והן על ידי המדינה – צריך לקיים". ראוי לציין כי לפני כשנה הגישה התנועה הרפורמית עתירה לבג"ץ בנושא זה, לפיה יש להפעיל נגד הרב אליהו צו בגין ביזיון בית המשפט.

"ראש וראשון לרבנים המסיתים"

הרב אליהו חתם יחד עם עוד כ-50 רבנים על פסק הלכה האוסר על מכירה או השכרה של דירות למי שאיננו יהודי. בעקבות זאת הוגשו לוינשטיין מספר תלונות נגד הרב. יחד עם זאת, היועץ קבע כי אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית בגין פסק ההלכה, מכיוון שהוא סבור שיהיה קשה להוכיח שפסק ההלכה פורסם מתוך "מטרה להסית לגזענות". בנוסף, עמדת היועץ היא שכאשר מדובר בפסק הלכה יש להימנע במידת האפשר מהליכים פליליים, אלא אם מדובר במקרים חמורים במיוחד - כגון פסקי הלכה המתירים פגיעה פיזית בציבור מסוים על רקע גזעני, או בהתקיים נסיבות מחמירות אחרות המצדיקות פתיחה בחקירה.

לאחר שהמדינה תעדכן את בית המשפט בהתנהלות החקירה, שכאמור תחומה ל-60 יום, יוכלו הצדדים להגיב לתשובת המדינה – ובית המשפט יחליט מה תהיה דרך הפעולה בהמשך. עו"ד עינת הורביץ מהמרכז לפלורליזם יהודי, אמרה כי היא שבעת רצון, שכן "בית המשפט אותת שעל המדינה לכבד את התחייבויותיה".

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, אמר אתמול כי "הרב אליהו הוא ראש וראשון לרבנים המסיתים ואחד הגורמים העיקריים להשתוללות הגזענית הנעשית בשמה של היהדות ובחסות הממסד הרבני". עוד אמר קריב כי "הפרקליטות טעתה טעות חמורה כאשר ויתרה על כתב האישום הקודם כנגד הרב אליהו, ובכך העניקה לו רוח גבית להתבטאויותיו ומעשיו המחפירים. יש לקוות כי בפעם הזו ימוצה הדין עם הרב אליהו ומדינת ישראל תאותת לרבניה שהסתה גזענית אינה עלה בקנה אחד עם עברו של העם היהודי ואופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל".

עוד באותו נושא
חקירה פלילית נגד הרב שמואל אליהו בחשד להסתה
רבנים בערים המעורבות: "הנוכרים - רק אורחים כאן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully