וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בכנסת: "אל תכניסו את השופט גרוניס לבוץ"

פנחס וולף

23.11.2011 / 10:24

חברי כנסת מהאופוזיציה ניצלו את הדיון בהעלאת "חוק גרוניס" לקריאה שנייה ושלישית, על מנת לתקוף את נתניהו. "נשאר רק להציע שתובא כיתת יורים לכל מי שלא מסכים עם הממשלה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בהעלאתו של "חוק גרוניס", להכנה לקריאה שנייה ושלישית. לפי הצעת החוק, יבוטל הסעיף בחוק הקובע כי מועמד לנשיא בית המשפט העליון, שנותרו לו פחות משלוש שנים עד הגיעו לגיל 70, לא יוכל לכהן בתפקיד.

ביום שני שעבר אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את החוק שיאפשר לשופט אשר גרוניס, לשמש כנשיא בית המשפט העליון, עם פרישתה של הנשיאה דורית ביניש בפברואר הקרוב. בהצעת החוק תמכו 52 חברי כנסת והתנגדו לה 35 חברי כנסת.

כדי להפריך את טענת השמאל, על כך שמדובר בחוק פרסונאלי, הודיע יוזם ההצעה ח"כ יעקב כץ (כצל'ה), כי יגיש הסתייגות להחיל את ביטול הסעיף גם על נשיאי בית המשפט המחוזי ובית משפט השלום. ח"כ כץ זכה לתמיכה ממקור בלתי צפוי, לאחר שח"כ טאלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) הביע תמיכה בהסתייגות.

ח"כ א-סנע אמר בדיון כי "שר המשפטים מגלה חוסר נאמנות למערכת המשפט, מאפשר ומגבה המשך המתקפה על בית המשפט העליון". ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר כי "אתם משתינים מהמקפצה ואתם עושים זאת באופן בוטה וברוטאלי". לאחר מכן אמר ח"כ טיבי כי הוא גם מתנגד לחוק הנוסף שנועד לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שאמורה להכשיר את מינוי השופט נועם סולברג לבית המשפט העליון. "אני מתנגד גם לשופט מתנחל", אמר ח"כ טיבי.

בעקבות הסתייגות זו דרשו חברי הכנסת של קדימה דרשו להכריז על כך כ"נושא חדש", דבר שלא יאפשר את המשך הדיון בנושא. עקב כך, הנושא הועבר לוועדת הכנסת, כדי שתחליט האם מדובר בנושא חדש או לא. ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) זעם על כך שהוועדה כונסה בהתראה של עשר דקות, משום שטען שבתקנון כתוב כי נושא חדש צריך לעלות בדיון רגיל של ועדה. היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסתרחן, קבעה כי הישיבה שכונסה מוגדרת כרגילה, וניתן לקיים את הדיון, ופלסנר קרא לעברה: "את לא תבגדי באחריות שלך".

גם כשהתכנסה מליאת הוועדה תבע ח"כ יואל חסון תבע להפסיק את הישיבה, במטרה לדחות את הדיון ליום שני. "זאת ישיבה לא חוקית", אמר. הישיבה הופסקה עד שיו"ר הכנסת ראובן ריבלין נתן היתר להמשיך בקיומה. לאחר תום הדיון בוועדת הכנסת, הנושא יועבר לסיום הצבעה בהכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדת החוקה.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר בדיון כי "שיכרון הכוח שלכם בלתי נסבל. אתם לא עוצרים באדום ועברתם את כל הקווים האדומים. ראש הממשלה כאילו מהאו"ם. הוא שולח את לוין, דנון וחוטובלי להגיש את הצעת החוק. נשאר רק להגיש הצעת חוק, להביא כיתת יורים לכל מי שלא מסכים עם הממשלה. אז מה ראש הממשלה עושה בישיבת סיעה? אמר: 'אנחנו מגנים על הדמוקרטיה', ואחרי כמה ימים הוא אומר לדנון: 'אתה יכול לקדם את החוק'. ראש הממשלה לא באמת מהאו"ם. הוא המניע, המוביל, העושה והקורץ".

"חקיקה פרסונאלית - דבר לא ראוי"

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר בדיון כי "אתם מרשים לעצמכם לבצע מהלכים דורסניים והרסניים נגד בית המשפט העליון. מה שאתם עושים בטווחים ארוכים זו תמונה מדאיגה. תראו כמה אנרגיות הכנסת משקיעה בזמן האחרון בבית משפט העליון". ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר כי "אין כאן דיון אמיתי וממצה בחוק, בהשלכות ובהשפעות. יש כאן דיון שבסופו יגויסו להצביע אנשים שלא קשורים לוועדה והם לא חלק ממנה".

ח"כ חסון הוסיף כי "זה מוצג ומצולם כדיון חפוז, לא רציני וככזה שלא מבקש לתקן ולייעל דברים שאני לא יודע מאיזה שנים. נהייתם מתקנים גדולים פתאום. עושים צחוק מהבית הזה ומעבירים תוכנית חד-פעמית. זאת בעיניי הטרגדיה הקשה ביותר. הציבור הישראלי עוד לא מבין לאיזה מערבולת השלטון הנוכחי מכניס אותו. מזל שלכם שהוא אינו חש עדיין ולא מבין איך אתם משנים את חיי הציבור מחדש".

גם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הצטרף לביקורת. לדבריו, "זה חוק מסוכן שנכנס בתוך רצף חוקים שמטרתם להכניס פוליטיזציה לבית המשפט העליון ולפגוע במערכת המשפט. חקיקה פרסונאלית היא דבר לא ראוי. לא ראוי שהכנסת מתייחסת בצורה הזו לבית המשפט העליון. אם חושבים שננגח את העליון ונרוויח מכך, זו טעות. לא צריך לגרור את בית המשפט ואת השופט גרוניס לתוך הבוץ".

מהצד השני אמר ח"כ דני דנון (ליכוד) כי "נוצר מצב חדש: טיבי ולבני שאומרים לנו: 'אתם ח"כים סוג ב'. יש נושאים שאסור לכם לגעת בהם'. אומר טיבי: 'אסור לכם לגעת בבית המשפט העליון'. נבחרנו כדי לקבל החלטות".

עוד בנושא:

הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
ביניש: "שבירת שיטת הוותק תביא לפוליטיזציה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully