וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחזק את המאבק בריכוזיות

חזי שטרנליכט

23.11.2011 / 9:44

נכון שהייתם ממש מתעצבנים, אבל ממש, אם היו באים ואומרים לכם לפתע שפרת המזומנים שלכם תהפוך לרזה ותעניק פחות חלב? תארו לכם שהפרה שלכם לא תוכל לתת לכם את הצ'ק (בסך מאות מיליוני שקלים) ברבעון הקרוב. מה הייתם עושים? ובכן, אם הפרה שלכם רועה באחו וצריכה לאכול מכסת עשב, הייתם דואגים לכך שלא יהיו עוד פרות שיתחרו בה. הגיוני, ורע למתחרים.

זו, בקצרה, בעיית הריכוזיות במשק הישראלי. הטייקונים פועלים ללא הרף לצמצום התחרות, היכן שהם יכולים ובדרכים חוקיות. אבל התוצאה לטווח הארוך היא שהציבור משלם ביוקר על היעדר תחרות ועל מבנה צפוף מאוד במשק, הכולל מעט אפשרויות בחירה. זו הסיבה שהישראלי מוצא בכל מדף ממדפי הסופרמרקט מוצרים יקרים, יקרים מאוד, ביחס למדינות המערב המתקדמות ביותר. ההפרש בין המחירים אצלנו למדינות בעולם מתקבל בכיסיהם של בעלי השליטה בחברות הגדולות.

וההפסדים? הרי לפעמים הטייקונים מפסידים, כפי שאנו קוראים בעיתונות. אה, בשביל ההפסדים יש תספורות. אחרי שלקחו הלוואות של מיליארדים הם מחזירים כמה שמתחשק. איך? נלחמים קצת במוסדיים, נציגי הכסף הציבורי, שממילא שותקים כמו דגים - ומנצחים. כי הרי בעלי הבית של אותם מוסדיים הם... הטייקונים - ועם מספריים מקצצים את כספי הפנסיה ללא בושה.

למעשה, זה שנים שחלק מהחברות הרווחיות ביותר, שחברות במה שמכונה בעגה הכלכלית "פירמידות", מושכות בכל רבעון כמעט את כל הרווח כדי לשרת את מסע הרכישות הארוך והממונף שביצעו בעלי השליטה בחברות האלה. בכל רבעון כמעט כל הרווח הנקי מועבר לחשבון הבנק של בעלי המניות, ובעברית פשוטה: הטייקון מקבל צ'ק וגם בעלי מניות המיעוט נהנים. משום כך, החברה לא תשקיע בטווח הארוך בהתקדמות טכנולוגית, ותמיד יהיה פיתוי לצמצם את שירות הלקוחות ולפטר אלפי עובדים. הכל למען הרווחים, שבכלל היו אמורים לשמש להחזר ההלוואות שלקחו הטייקונים לרכישת החברות.

תאמרו שזה חוקי וזו זכותם, ובצדק. אך מה הפתרון למצב הזה? תיקון החקיקה. הוועדה להגברת התחרות, המכונה לרוב "ועדת הריכוזיות", הגישה את המלצותיה לפני חודשים. אלה הן המלצות פורצות דרך, הבאות לשבש את המבנה הזה של הפירמידות, מבנה שיוצר עם הזמן את מחלת הדיבידנדים האינסופית.

הטייקונים נעזרים כעת בעורכי הדין, אותם עורכי דין שסגרו להם אתמול את העסקאות לרכישת אותן פרות מזומנים, כדי להסביר שמדובר בדבר נורא ואיום. ההמלצות של הוועדה דרשו, בין היתר, הפרדה בין שלושה-ארבעה מגה-גופים פיננסיים במשק, אולם בעיקר נועדו לשבש את היכולת העקומה לשליטה גם בחברות בתחתית הפירמידה. במצב הנוכחי יכול הטייקון להחזיק ב-15 אחוזים מהון המניות של החברה בתחתית הפירמידה, אבל בעצם הוא שולט בה משום שיש לו כ-50 אחוזים מזכויות ההצבעה בה.

הוועדה הציעה פתרונות חדשניים, שמטרתם לטפל במחלה שאם לא נקדים לטפל בה, נקבל משק לא מתפקד עם מספר מצומצם של קבוצות החולשות על כל תחום ותחום, ומעלות בו את המחירים כראות עיניהן. הציבור לא צריך לשלם מס על תאוות הטייקונים, די לו שהוא משלם מיסים רגילים. גם כאלה לא חסרים. חשוב לתמוך במסקנות הוועדה החשובה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully