וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי שופט ראוי לא נמדד במוצאו העדתי

עו"ד אבי חימי

23.11.2011 / 5:37

מינוי שופט מזרחי לבית המשפט העליון עומד בלב השיח הציבורי, אך עו"ד אבי חימי סבור כי על אף שישמח לראות שופט מזרחי בעליון, אין בכך דבר אם לעד יידבק בו "החשד" כי מונה בשל מוצאו

המאבק על מינוי שופטי בית המשפט העליון בעיצומו ופרשת השבוע היא איוש "הכיסא המזרחי", אשר נשאר מיותם עם פרישתו של השופט אדמונד לוי שתפס משבצת כפולה כמזרחי ודתי.

במבט ראשון נראה שמדובר ביוזמה מבורכת, שהרי אין מחלוקת שבית המשפט העליון לדורותיו אויש ברוב מוחלט של יוצאי עדות אשכנז, למרות קיומם של לא מעט משפטנים ראויים מיוצאי עדות המזרח. במבט מעמיק יותר, נראה שהרצון לייחד כיסא לשופט מזרחי, עטוף בלא מעט התנשאות, מחטיא את המטרה ומחזיר אותנו שנים רבות אחורה לימים ורגשות של קיפוח.

בבית המשפט העליון ישנו מקום ל-15 שופטים (למרות שבפועל יושבים רק 13), אז מדוע לייחד רק כיסא אחד לשופט מזרחי? אם המטרה האמיתית היא מיגור הקיפוח, ולא התעטפות בעלה תאנה מזרחי, שידאגו למינוי של שמונה שופטים מזרחים, שהרי אנחנו יותר ממחצית האוכלוסייה.

רגע, ואיזה מזרחי ימונה לתפקיד - מרוקאי? עירקי? תימני? או שאולי זה לא משנה, כי כולנו אותו הדבר. ואם גיוון וייצוג של כל שכבות האוכלוסייה אכן עומד על הפרק - אז מה לגבי כיסא לשופט רוסי? גם הם חלק נכבד מהאוכלוסייה. ומה עם כיסא לשופט אתיופי? להם לא מגיע? ומה עם כיסא לשופט "מעורב" (אשכנזי-ספרדי)?

ומה על העוול שייגרם לאותו שופט מוכשר שימונה לעליון? הרי לעד ידבק בו "החשד" שהוא לא נבחר כי הוא היה המועמד הטוב ביותר, אלא כדי להשקיט את מצפונם של האשכנזים ולסתום את פיותיהם של המזרחים – באתם לברך ויצאתם מקללים.

אני באמת מאמין שצריך שינוי בבית המשפט העליון והייתי רוצה לראות שיושבים בו שופטים מכל העדות, אבל חייבים להודות שאין שום קשר בין מוצאו של אדם ובין יכולתו לשפוט. ביותר מעשרים שנות עיסוק במשפטים, ביליתי לא מעט בבתי משפט והופעתי בפני מאות שופטים ומעולם לא עניין אותי אם הם אוכלים גפילטע פיש או מופלטה. אל תשאל את עצמך האם השופט הוא מזרחי או אשכנזי, אלא שאל האם הוא מקצועי, האם הוא הגון, האם הוא בעל מצפון וחמלה.

אז באמת, תודה רבה לך ממשלת ישראל שאת דואגת לנו המזרחים, אבל כמזרחי גאה אני אומר - לא תודה. ועשו לנו טובה אחת, מנו את האנשים הראויים ביותר לתפקיד, ללא הבדלי דת, מין או עדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully