וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוקר טוב וייאטנם: ביקור היסטורי לנשיא פרס

טל שלו, כתבתנו המדינית

22.11.2011 / 5:46

19 שנה לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים, יהיה נשיא המדינה, שמעון פרס, האישיות הישראלית הבכירה הראשונה לבקר בוויאטנם. מלווה באנשי עסקים בולטים יחל הנשיא את ביקורו במדינה

נשיא המדינה, שמעון פרס, יתחיל היום (שלישי) ביקור היסטורי ראשון של אישיות בכירה ישראלית בווייטנאם, לראשונה מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות בשנת 1993. לא רק פרס יהיה שם; אל הנשיא תתלווה משלחת עסקית רחבת היקף, בה ישתתפו בין היתר אנשי העסקים יצחק תשובה, מיקי שטראוס וחזי בצלאל, מנכ"ל אלביט יוסי אקרמן, וראשי חברות ישראליות נוספות.

למרות שיחסי ישראל עם וייטנאם כוננו כבר ב-1993, במהלך השנים שיתוף הפעולה בין המדינות התבטא בביקורים שוטפים של משלחות מקצועיות שונות בלבד בתחומים שונים, דוגמת כלכלה, מסחר, טכנולוגיה, חקלאות, תשתיות ומים. בשנים האחרונות היקף הסחר בין שתי המדינות התרחב במידה ניכרת, ובבית הנשיא מדגישים את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בווייטנאם, הנמנית על אחד מהשווקים המתפתחים בעולם. ביקור הנשיא בווייטנאם היה מתוכנן במקור להיערך ביוני בשנה שעברה, אך בעקבות אירועי המשט לעזה והביקורת הבינלאומית על ישראל, ביקשה ממשלת וייטנאם מהנשיא לדחות את ביקורו למועד אחר, וכעת, שנה וחצי אחרי, הביקור יוצא לפועל.

במהלך הביקור, צפוי הנשיא להיפגש עם נשיא ויטנאם, ראש ממשלתה, שר ההגנה ובכירים נוספים, ולדון עמם בהתפתחויות המדיניות במזרח התיכון וכן בחיזוק נוסף של היחסים הכלכליים וטכנולוגיים בין המדינות. "ביקורו של נשיא המדינה", נמסר מבית הנשיא "נועד לחזק ולהרחיב את הקשרים האסטרטגיים המדיניים והכללים של ישראל עם וייטנאם". במקביל, צפויים אנשי העסקים המצטרפים לביקור, יחד עם שרת החקלאות אורית נוקד, שר המדע דניאל הרשקוביץ ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, לעבור סדרת סיורי עבודה מקצועיים, פגישות עם אנשי ממשל בכירים, במטרה לחתום על הסכמים ועסקאות כלכליים רחבי היקף בין שתי המדינות. בסוף השבוע יבקר הנשיא פרס במפרץ הא לונג, אחד משבעת פלאי תבל, וישוב להאנוי לקראת השבת, שם יקיים קידוש וקבלת שבת עם ילדי הקהילה היהודית בהאנוי.

בשבוע שעבר דווח בערוץ 10 כי עלות ביקורו של פרס למשלם המסים היא כשלושה מיליון שקלים, אך מבית הנשיא דחו את הביקורת והדגישו את חשיבותו של הביקור ההיסטורי: "בית הנשיא פועל על מנת לצמצם עלויות ככל שניתן ובנסיעות הנשיא לחו"ל", נמסר אז.

סגן שר החוץ יבקר ביוון

בתוך כך, עוד היסטוריה דיפלומטית תירשם היום, כאשר סגן שר החוץ דני אילון יהיה אורחה הרשמי הראשון של ממשלת יוון החדשה, שהושבעה אך בשבוע שעבר. קיום הביקור תוכנן עוד לפני נפילת ממשלת פפנדראו, אך מקבילו של אילון, סגן שר החוץ היווני דימיטרי דוליס, נותר בתפקידו גם אחרי חילופי השלטון ויארח את אילון לסדרת פגישות מדיניות עם שר החוץ החדש וסגנו, וכן עם שר ההגנה החדש, ובכירים נוספים.

על רקע הידרדרות היחסים עם טורקיה, ניכר בחודשים
האחרונים מאמץ משותף של ישראל ויוון לחזק את היחסים ביניהן, בעיקר על בסיס אינטרסים כלכליים של ממשלת יוון הנתונה במשבר, וכן בעקבות שיתופי פעולה בתחום האנרגיה בעקבות קידוחי הגז הישראליים "תמר" ו"לוויתן" במזרח התיכון, המעוררים אף הם את חמתם של הטורקים. כמו כן, דנות שתי המדינות בשיתופי פעולה בתחום המדע, וכן החילוץ וההצלה. רק ביולי 2010 הגיע ראש הממשלה היווני הקודם, יורגו פפנדראו, לביקור רשמי ראשון של ראש ממשלה יווני בישראל, ובאוקטובר 2010 ביקר השר אילון ביוון והוחלט על חיזוק נוסף של היחסים בין המדינות.

כעת, בביקורו של אילון, מבקשת ממשלת יוון, הנמצאת במשבר כלכלי קשה, ללמוד מישראל את "המודל היהודי-ישראלי לגיוס תרומות וקיום קשר עם הקהילות היהודיות בתפוצות". יוון מבקשת להגביר את הקשר עם צאצאי הפזורה היוונית בחו"ל, ולחזק את ההשקעות הכלכליות של צאצאיה בתחומה, ועל כן ביקשה ללמוד מניסיונה של ישראל בנושא. בין היתר, מתוכננת להתקיים בחודשים הקרובים מפגש גדול של בכירי הפזורה היוונית וראשי קהילות יהודיות בעולם בסלוניקי, בו יחלקו בכירי שתי הקהילות את ידען וניסיונן.

ביקור מדיני נוסף המתקיים בימים אלה הוא של השר לנושאים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, שימריא היום לביקור בן שלושה ימים בצ'כיה, במהלכו צפוי השר יעלון לדון עם מארחיו במאמצי הקהיליה הבינלאומית לעצירת פרויקט הגרעין האירני, כמו גם בנושא הישראלי-פלסטיני והתפתחויות נוספות במזרח התיכון, וכן בחיזוק היחסים הבילטראליים עם צ'כיה. במהלך ביקורו ישתתף השר יעלון בטקס לציון 70 שנים לגטו טרזין, בבית הכנסת היהודי בפראג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully