וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר החוב שוב הפיל את בורסות אירופה

נדן פלדמן

21.11.2011 / 21:29

על רקע הודעת מודי'ס כי העלייה בתשואות אג"ח ממשלת צרפת מסכנת את דירוג המושלם, התרסקות באירופה: לונדון ירדה ב-2.6%, פרנקפורט איבדה 3.5%, ופאריס נחלשה ב-3.6%

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית עם הירידות החדות ביותר מזה 6 שבועות, בעקבות הודעת מודי'ס כי העלייה בתשואות אג"ח ממשלת צרפת מסכנת את הדירוג המושלם (AAA) של הכלכלה השנייה בגודלה באירופה.

ניצחון השמרנים בבחירות בספרד לא מרשים את הבורסה במדריד, שנגררת לירידות בהתאם למגמה בשוקי היבשת, ותשואות אג"ח ספרד עלו ב-0.15% ל-6.453%. לונדון ירדה ב-2.6%, פרנקפורט איבדה 3.5%, ופאריס נחלשה ב-3.6%. מילאנו נפלה ב-4.7%, ומדריד ירדה ב-3.5%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי ירד ב-3.2%.

היורו המשיך להיחלש מול הדולר אך ננעל ללא שינוי ברמה של 1.353 דולר ליורו. את שבוע המסחר החולף סיים היורו ברמתו הנמוכה זה חמישה שבועות. החוזים על הנפט הגולמי לינואר מסוג טקסס מתוק למסירה בדצמבר נסחרים בירידה של 1.4% למחיר 96.34 דולר במסחר האלקטרוני בניו יורק, לאחר שחצו בסוף השבוע את ה-100 דולר לחבית. החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט נסחרים בירידה של 1.1% במחיר של 106.36 דולר לחבית בבורסת הסחורות של לונדון. החוזים על הזהב למסירה בדצמבר נסחרים בירידות קלות של 2.2% למחיר 1,686 דולר לאונקייה.

מודי'ס הזהירה מפני הורדת האשראי

חברת דירוג האשראי מודי'ס הזהירה הבוקר כי העלייה בתשואות על האג"ח הממשלתיות בצרפת, והורדת תחזית הצמיחה עבור המדינה, עשויות לפגוע בדירוג האשראי המושלם של צרפת. מודי'ס אמרה בדו"ח שהתפרסם היום כי ההתדרדרות בתנאים הכלכליים בשווקים מאיימת על דירוג האשראי של צרפת. תשואת אג"ח צרפת זינקה ב-1% תוך חודש ונסחרת כעת ברמות של 3.5%.

בספרד הביסה הלילה המפלגה העממית את הסוציאליסטים לאחר שכיהנו שתי קדנציות בשלטון. התוצאות הראשוניות העידו כי מפלגת המרכז-ימין PP, בהנהגתו של מריאנו ראחוי זכתה ב-43% מהקולות, בעוד שהמפלגה הסוציאליסטית זכתה ב-29% בלבד. לקראת סיום ספירת הקולות ההערכות הפכו למציאות וספרד הפכה למדינה החמישית בגוש היורו בה נופל השלטון בעקבות משבר החובות, והשלישית בתוך שבועיים. גם אם מדובר בפער קטן יותר מהצפוי, עדיין יש בו כדי להעניק לרחוי רוב מוחלט בפרלמנט. הניצחון יעניק לממשלה החדשה תמיכה רחבה ומרחב פעולה להתמודדות עם המשבר. "נפסיק להיות חלק מהבעיה, ונהפוך לחלק מהפתרון", אמר יו"ר המפלגה העממית, מריאנו רחוי.

בזמן שבכמה אזורים במדריד חגגו, שבו מאות מפעילי המחאה הספרדית לכיכר פוארטה דל סול וקראו קריאות נגד המפלגה העממית, נגד פאשיזם ונגד הקפיטליזם. הפעילים תלו בובות קשורות מהצוואר של רחוי ושל פוליטיקאים אחרים בכיכר, וצעקו: "הם לא מייצגים אותנו".

פפדמוס יתקשה להעביר את חקיקת הצנע

ביוון, בה החלה בשבוע שעבר לפעול ממשלת אחדות טכנוקרטית, מאבקים פוליטיים כבר הראו כי ראש הממשלה החדש, לוקאס פפדמוס, עשוי להתקשות להעביר את חקיקת הצנע הדרושה ליוון על מנת לזכות בסיוע אירופי. אנטוניס סמרס, שהיה יו"ר האופוזיציה וכעת יושב בממשלת האחדות כראש אחת מ-3 המפלגות החברות בה, אמר כי אינו מוכן לחתום על הצהרה לפיה יתמוך בכל צעדי הצנע. פפדמוס צפוי להיפגש היום עם נשיא הנציבות האירופית, ג'וזה מנואל בארוסו, ועם ראש קבוצת שרי האוצר של גוש היורו, ז'אן-קלוד יונקר.

באיטליה, בה נכנס לתפקיד ראש הממשלה בשבוע שעבר מריו מונטי, שני בתי הפרלמנט אישרו את מינויו, אך נראה כי הדרך לאישור חבילת צנע עשויה להיות ארוכה יותר, כאשר פוליטיקאים לא היו מעוניינים להיות חלק מהממשלה הטכנוקרטית של מונטי והסתייגו מאישור גורף לתוכניותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully