וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מלך ירדן יבוא היום לביקור נדיר בשטחים

ניר יהב

21.11.2011 / 0:07

סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית מדווחת כי המלך עבדאללה ייפגש היום עם אבו מאזן. ב-2007 המלך היה אמור לבוא לשטחים, אך ביטל ברגע האחרון את בואו מסיבה שלא נמסרה

עבדאללה מלך ירדן יבוא היום (שני) לביקור בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמהלכו ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. כך אישרה הערב סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "פטרה". ביקורו של עבדאללה ייערך "במסגרת ההתייעצות והתיאום המתמשכים בין פלסטין וירדן". עוד נמסר כי הביקור הוא חלק ממאמציה של ירדן "לתמוך ברשות הפלסטינית ובעם הפלסטיני". ביקורו באזור של עבדאללה מגיע ברקע מאמצי הפיוס בין הפלגים הפלסטינים. היום, נפגש אבו מאזן עם וויליאם ברנס, תת-מזכירת המדינה האמריקנית, וגם הוא דן עמו בשיחות שעושים נציגי חמאס ופתח. לא מן הנמנע כי עבדאללה יגיע כדי לתאם עם אבו מאזן עמדות לקראת פגישתו הצפויה של יו"ר הרשות עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל בקהיר בסוף השבוע. עבדאללה צפוי גם לדון עם אבו מאזן בעניין המאמצים לגיבוש ממשלת אחדות פלסטינית במסגרת הסכם הפיוס בין פתח לחמאס, ולנסות להעניק גיבוי לאבו מאזן במגעים עם חמאס.

אבו מאזן חזר לרמאללה אחרי נאומו באו"ם, ספטמבר 2011. רויטרס
עבדאללה יביע את תמיכתו באבו מאזן או יערוך לו שיחה מסוג שונה?/רויטרס

בשנת 2007 היה אמור עבדאללה להגיע לביקור ברמאללה, אולם בסופו של דבר החליט לבטל את הביקור, בשל סיבה שלא פורסמה באופן רשמי. על פי כמה מהדיווחים, הביקור בוטל בשל חילוקי דעות עם ישראל לגבי תוכן הביקור. טענה אחרת גרסה בזמנו כי המלך ביטל את הביקור, משום שישראל סירבה לאפשר לו לצרף אליו את ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה, למוקטאעה ברמאללה. עם זאת, גורמים בארמון המלך מסרו שהביקור לא בוטל אלא בשל תנאי מזג האוויר הגרועים.

עבדאללה בריאיונות: נדבוק בשלום עם ישראל

בתקופה האחרונה, מלך ירדן הסלים את התבטאויותיו כלפי ישראל במקביל להבעת תמיכה במאמצי הפלסטינים להתקבל לאו"ם, וניבא שחורות לגבי עתיד הסכסוך במזרח התיכון. אחרי סדרת התבטאויות קשה בחודשים האחרונים, בהן הביע חוסר שביעות רצון מהתנהלות ההנהגה בישראל, הוא העניק ראיונות לכמה כלי תקשורת אמריקניים בשולי כינוס פורום כלכלי בים המלח, וחזר ותקף את סרבנות השלום של ישראל, כלשונו.

בראיון ל-CNN אמר עבדאללה כי אף שהוא "אדם אופטימי ביותר מטבעו", כיום, לראשונה בחייו, הוא "פסימי לגבי האפשרות שייכון שלום בר-קיימא בין ישראל והפלסטינים". לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו "אומר את כל הדברים הנכונים" - אך יש ספק בכוונותיו: "לפי מה שאני רואה במערכת הפוליטית בישראל, ישראל לא באמת מעוניינת בפתרון של שתי מדינות לשני עמים". לדבריו, האפשרות השנייה העומדת על הפרק - מדינה אחת לשני העמים - אינה מתקבלת על הדעת: "אני חושב שיהיו לכך השלכות שליליות עצומות על כולנו, כולל על הישראלים".

בראיון לעיתונאית ללי וויימות' מה"וושינגטון פוסט", חזר עבדאללה על תמיכתו בתביעת הפלסטינים מהאו"ם להכיר במדינתם, שנובעת לדבריו מ"דיכאון ותסכול", והביע את אכזבתו מכך שהממשל האמריקאי התייצב נגדה. כשנשאל על השלכות "האביב הערבי" על מצבה של ישראל בזירה המזרח-תיכונית, השיב כי "ראיתם מה קרה עם טורקיה ומצרים. למעשה, כיום אנחנו היחידים באזור שעדיין שומרים על יחסים תקינים עם ישראל". לגבי האפשרות שמצרים תבטל כליל את השלום עם ישראל, ציין כי "זוהי אפשרות מאוד מאוד סבירה". עם זאת, הוא שלל מכל וכל אפשרות שמדינתו תנקוט בצעד דומה: "יש לנו הסכם שלום עם ישראל, ונמשיך לדבוק בו כי הוא טוב לשני הצדדים".

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

בהכנת הידיעה השתתפה כתבתנו המדינית, טל שלו.


עוד בנושא:
דיווח: "מלך ירדן עבדאללה סירב לפגוש את נתניהו"
עבדאללה פסימי: שנת 2001 - שנה רעה לשלום
חמאס ופתח סיכמו שהממשלה הבאה תשב בעזה

(עדכון ראשון: 22:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully