וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נפילת אסד - מה יעלה בגורל חיזבאללה?

ד"ר ח'אלד סנדאוי

16.11.2011 / 6:00

נפילת משטרו של בשאר אסד עלולה להוביל לזעזוע ביחסי הכוחות במזרח התיכון. ד"ר ח'לאד סנדאוי מעריך מה יהיה מקומה של טורקיה ביחסי חיזבאללה-אירן במצב החדש

נפילת משטר העלווי בסוריה תביא לזעזוע בשורות חיזבאללה, אך לא בהכרח להיעלמותו של הארגון השיעי מהזירה הלבנונית. כדי לאמוד את ההשפעות האפשרויות של הדחת אסד בסוריה על פעילותם של אנשי חיזבאללה, צריך לאו דווקא למקד את הזרקור בביירות, בדמשק או בדרום לבנון. כדאי דווקא להתחקות בשבע עיניים אחרי הציר אנקרה-טהרן.

חיזבאללה הוא זרועה החזקה של אירן בלבנון ובאזור הערבי בכללו, ומהווה בסיס חשוב למשטר אסד. כמו כן, כוחו הצבאי נשען במידה רבה על הסיוע האירני והסורי. סוריה חשובה לארגון בכמה היבטים בולטים. בין השאר, התמיכה המדינית הסורית בארגון השיעי מבטיחה שהכוחות הלבנוניים, הנאמנים לסוריה, מצויים בברית עם חיזבאללה, וגם התמיכה המדינית הסורית בעולם הערבי מחזקת את חיזבאללה בצורות שונות.

אך התרומה של משטר אסד לחיי חיזבאללה שעלולה, בהיעדרותה העתידית, לזעזע היערכויות אזוריות, היא בתחום אספקת אמצעי לחימה, והאישור הסורי שניתן, עד כה, להגעה נוחה של הנשק האירני. במקרה זה, כמו (לצערנו) במקרים אחרים רבים במזרח התיכון, המפתח לפענוח נסיבות פוליטיות חדשות ובלתי ידועות נעוץ לאו דווקא ב"מסלול הכסף", אלא במעקב אחרי מסלול כלי הנשק.

חיזבאללה תחפש דרכים להברחת נשק

ברור כי חיזבאללה יינזק מהיעלמות המשטר העלווי בסוריה, כפי שתינזק אירן, שכן תיפסק העברת הנשק אליו מסוריה ודרכה. יהיה על טהרן לחפש דרכים חלופיות, כשאחת המועמדות לכך היא טורקיה. האם לטורקיה אינטרס בכריתת ברית צבאית מסוג זה, שתדרדר את בדידותה של מדינת ישראל במתן מכה אסטרטגית קטלנית? שאלה זו מטרידה, אך לעת עתה ניתוח פני היחסים ומאזן הכוחות בין אנקרה וטהרן לא בהכרח עורר סיבות לבהלה. מבחינה ישראלית – דאגה, כן, בהלה, לא.

יתכן שלא יהיה בכוחה של אירן להשתמש בטורקיה, שלה יש אינטרסים שונים ולעיתים אף מנוגדים לאלו של אירן, כדי לפצות על אובדנה של סוריה. במתכונת הפוליטית הנוכחית שלה, טורקיה אינה חותרת להיכנס לעימות מול ארצות הברית והמערב כדי לשרת את חיזבאללה ואירן. אמנם לטורקיה ולאירן אינטרסים כלכליים ומסחריים הדדיים בלתי מבוטלים ששתיהן מעוניינות כי יימשכו; אך אין לצפות שיחסים אלו יושפעו מסירוב טורקי לבוא במקומה של סוריה ולשמש ארץ מעבר לנשק האירני, וכן לאפשר העברת נשק דרך הים ללבנון, אם אכן ייפול משטר אסד. היחסים הכלכליים הם בעלי תועלת לשני הצדדים ואינם תלויים ביסודם בשיתוף פעולה טורקי מסוג זה.
ניתן לשאול מה חשיבות הנשק האירני עבור חיזבאללה, ומה היקף השפעתו על מעמד הארגון. ברור כי לנשק זה יש משקל רב, שהרי חיזבאללה הוא בראש ובראשונה ארגון צבאי.

הנזק שייספגו אירן וחיזבאללה

המעמד שהשיג הארגון השיעי בלבנון ובעולם הערבי הוא ברובו תוצאה של הישגיו הצבאיים בעימות נגד ישראל. ללא הנשק והאימונים שסיפקה אירן וללא ההקלות והתמיכה של משטר אסד (בעיקר לאחר שתנועת "אמל" עברה למישור המדיני ו"ההתנגדות" נותרה רק בידי חיזבאללה) שלהן נלווה סיוע מצד המדינה הלבנונית הנתונה אף היא לפיקוח סורי, לא היה הארגון צובר כוח כזה, עד שהפך ל"מדינה בתוך מדינה", ולבעל יכולת צבאית העולה על זו של הצבא הלבנוני.

ברור שאם יחלוף משטר אסד מן העולם ויקום בדמשק משטר שאינו בעל ברית אסטרטגי עם טהרן, תספוג אירן נזק חמור, יישלל ממנה השער הסורי לעולם הערבי והדבר יגביר את בידודה. אך גם הנזק שיספוג חיזבאללה לא יהיה קל יותר מזה של אירן.

האם פירוש הדבר קיצו של חיזבאללה? דבר זה אינו צפוי, ודאי לא בפשטות ובמהירות. הסיוע הכספי מאירן לא ייעצר, וזהו מרכיב בעל חשיבות רבה לאפשרות הפעולה של הארגון בזירה הלבנונית; כמו כן, יוותרו ברשותו יכולות לפתח עצמאית את נשקו ואת מסגרותיו הצבאיות, או להסתייע ככל שיתאפשר בעזרה חיצונית. אין להתעלם מכוחו העצמאי של הארגון, משום שהרוב המכריע של השיעים בלבנון דוגלים בנאמנות עמוקה לחיזבאללה, ומוכנים להקריב למענו, גם משום שהכוח והאינטרסים של השיעים במדינה תלויים בהישרדות חיזבאללה.

ד"ר סנדאוי הוא ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully