וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני צה"ל: כ-30 אלף חיילים נזקקים לסיוע כלכלי

16.11.2011 / 3:20

מהנתונים נשקפת עליה משמעותית במספר החיילים הנזקקים בארבע השנים האחרונות, בין היתר כתוצאה מעליית שיעור החרדים בצבא. גורם בכיר: "אין חייל שצריך סיוע כלכלי ולא מקבל אותו"

בארבע השנים האחרונות עלה משמעותית מספר החיילים בצה"ל הזקוקים לסיוע כלכלי. השנה האחרונה אף הוגדרה במחלקת הפרט בצבא של אגף כוח אדם (אכ"א), בפיקודו של אלוף-משנה צחי עין גל, כשנה עמוסה במיוחד בתחום תנאי השירות והסיוע לחיילים נזקקים. בשל הנתונים העגומים, הוחלט בצה"ל לערוך שינויים על מנת לסייע באופן מיטבי לחיילים הזקוקים לכך.

המספרים ממחישים את השינוי שחל לאורך השנים: מנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות, עולה כי אם בשנת 2007 טופלו 24 אלף חיילים נזקקים לסיוע כלכלי, בשנת 2011 עלה מספרם ל-31 אלף. סך כל התקציב לחיילים נזקקים עומד על 280 מיליון שקל, ובשנת 2010 גדל בשני מיליון שקלים בלבד. גורם בכיר בצה"ל הסביר כי בשל כך חייל שנזקק לסיוע בשנת 2011 קיבל פחות כסף מאשר בשנים עברו, בשל העלייה במספר החיילים הנזקקים.

כמו כן, נרשמו נתונים חריגים בקרב חיילים חרדים אשר נזקקו לסיוע ברכישת עגלות לתינוקות ומזון, תוך ניצול מקסימלי של הזכויות שמגיעות להם בהשוואה לשאר החיילים הנזקקים. מסך זכאים לסיוע מסוג זה, 80% הם חיילים נשואים, ו-20% הם חיילים להורים מעוטי יכולת. מהנתונים עולה כי 20% מהחיילים הנשואים שנזקקים לסיוע כלכלי הם חרדים, זאת חרף העובדה שהם מהווים בסך הכל 12% מכלל החיילים בצה"ל.

נהלים חדשים עבור חיילים בודדים

באכ"א הגיבו לעובדה כי נוכחות החרדים בצבא השפיעה באופן משמעותי על הנתונים, ותיארו את מפעל גיוס החרדים כ"חיובי מאוד". עוד נמסר מאכ"א כי "חוות הדעת עליהם מהמפקדים מצוינות. אנחנו מחזירים אותם למעגל העבודה וגורמים להם להיות אזרחים טובים יותר שלוקחים חלק בנטל גם אחרי השירות".

גורם באכ"א ביקש להדגיש כי "אין חייל שצריך סיוע כלכלי ולא מקבל אותו". בנוסף לכך ציינו כי השנה נפתח מוקד הפתוח 24 שעות עבור חיילים בודדים, שתפקידו לטפל בבעיות במהירות, ולמנוע עיכובים ביורוקרטים. כמו כן, על פי פקודת ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, כל מפקד מחויב לבקר חייל בודד או חייל הזכאי לסיוע בביתו אחת לשלושה חודשים. זאת בעקבות ממצאים שהתגלו על תנאי מגורים מחפירים של החיילים הבודדים, אשר הראו, בין השאר, כי חיילים התגוררו בדירות ללא דלתות, עם קירות מחוררים ותחת תנאים סניטרים קשים. עוד החליטה האלופה ברביבאי כי צה"ל יממן שלוש ארוחות לחיילים במהלך כל השבוע בבתי האגודה למען החייל.

אך בכך לא מסתיימות הדאגות של מחלקת פרט של אכ"א בקשר למצבם הכלכלי של חייליו. גם חובות של החיילים לחברות הסלולר השונות, הנאמדים במיליוני שקלים, מעסיקים את המחלקה. למרות פרויקט שנועד לתת לחיילים חינוך כלכלי, נראה כי הבעיה עודנה עומדת בעינה. על כך אמר קצין בכיר באכ"א כי "כל טירון בצה"ל עובר שיעור המסביר לו כיצד להסתדר עם המשכורת הצבאית, איך לא לקחת התחייבויות אם הוא לא יכול לעמוד בהן וכיצד לנהוג בהוצאות השוטפות". הוא הוסיף כי "הצבא מוגבל ביכולת לטפל בחיילים שנקלעו לצרה כזו, וזו תופעה שהולכת ומתעצמת".

לקריאה נוספת:
היכן נמצא בזבוז בכוח אדם בצה"ל? באגף כוח האדם
יורים ובוכים: התכנון הלקוי גרם לבזבוז כסף בצה"ל
גיוס חרדים לצה"ל: אלף חרדים יגויסו לאמ"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully