וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת קצב: הזווית האמריקנית

יובל בנזימן

14.11.2011 / 9:34

ג'ו פטרנו הוא מאמן פוטבול ותיק בעולם המכללות האמריקני, מעין אגדה מהלכת בעולם. בן 85, בעל מספר הניצחונות הרב ביותר בענף, נחשב פטרנו בעיני רבים למאמן הגדול ביותר שהיה בספורט זה. ערב לפני הכרעת הדין בעניינו של הנשיא לשעבר משה קצב, הוא פוטר מתפקידו. הסיבה: עוזרו התעלל מינית בילדים. לפטרנו נודע על כך והוא דיווח לממונים עליו, אך לא למשטרה. לא רק הוא פוטר ביום חמישי - גם אנשים נוספים, כולל נשיא המכללה.

בעולם המכללות האמריקני מאמן הפוטבול חשוב הרבה יותר מנשיא המכללה, וארה"ב סוערת סביב הפרשה.

לכאורה היה אפשר ללמוד ממקרה זה על המדיניות האמריקנית: יד קשה כלפי מי שמטריד ומתעלל מינית. אלא שבימים אלה עסוקה ארה"ב גם בפרשה אחרת של הטרדות מיניות: אחד המועמדים הרפובליקנים לנשיאות, הרמן קיין, מואשם על ידי ארבע נשים שונות בהתנהגות לא נאותה ובהטרדה מינית. במקרה זה, בניגוד למה שהיה אפשר ללמוד מהתגובה החד-משמעית בכל הנוגע לפטרנו, מאז החלו ההאשמות נגד קיין - מצבו בסקרים אינו משתנה לרעה. הוא עדיין נושף בעורפו של המועמד המוביל, מיט רומני, ומצליח לאסוף תרומות למסע הבחירות שלו כבעבר. ההאשמות נגדו אינן משפיעות על מידת התמיכה של האמריקנים בו. כך, לפחות, על פי הסקרים.

שתי הפרשות האלו עומדות במרכז החדשות בימים האחרונים, ואחד הנושאים שהתקשורת האמריקנית עוסקת בהם הוא שאלת היום שאחרי: איזה מסר יועבר לציבור האמריקני אם אדם המואשם בהטרדה מינית ייבחר לנשיאות? מנגד עולה השאלה אם כל התהילה של מאמן הפוטבול תישכח בגלל מה שעשה (או, ליתר דיוק, לא עשה) כששמע על ההטרדות המיניות של עוזרו.

התשובה לכך יכולה להינתן אולי מאיך שייראה "היום שאחרי" של נשיא המדינה לשעבר משה קצב. מה שבטוח הוא שקצב ייזכר כמי שהטריד מינית, אנס, הורשע בכך ונאלץ להתפטר בטרם סיים את כהונתו. הוא אמנם מילא שורה של תפקידים ציבוריים בהצלחה, אבל הוא לא ייזכר בהיסטוריה בזכותם. מעשיו הנוראים, האופן שבו ניצל את מרותו, התנהגותו הבזויה - כל אלו יאפילו על כל דבר אחר שעשה.

אם לחזור לארה"ב, הנעה כעת בין פרשת הטרדה מינית אחת לשנייה, כבר עתה ברור כי שמו של ג'ו פטרנו יהיה מקושר לעד עם השתקת מקרה נורא של התעללות מינית בילדים, גם אם הוא ייזכר כאחד המאמנים הגדולים של פוטבול המכללות. סביר שגם ההאשמות נגד הרמן קיין - גם אם עד כה לא פגעו בו בסקרים - עוד יתפסו מקום מרכזי במירוץ הבחירות לנשיאות. אפשר לשער שבסופו של דבר הוא לא ייבחר לנשיאות, לא רק בגלל ההאשמות נגדו, אבל בהחלט גם בגללן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully