וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לנשיאות: כרגע הכל פתוח

זלמן שובל

14.11.2011 / 7:19

הכל מכירים את האמרה "עם ידידים כאלה לא צריך אויבים". אך לגבי אובמה וסיכוייו להיבחר מחדש ב-2012 ייתכן שצריך לומר: "עם אויבים כאלה לא צריך ידידים". לכאורה, הכל היה צריך לשחק נגד אובמה: המצב הכלכלי והאבטלה בשפל המדרגה; רק 45% מהאמריקאים מרוצים מתפקודו של הנשיא; וכאילו לא די בכך, הנשיא לשעבר קלינטון מפרסם ספר ותוקף את החלטותיו הכלכליות של אובמה, ובתקשורת נמתחת ביקורת על תפקודו הלקוי של הצוות הסובב אותו בבית הלבן.

אז סיכויי הרפובליקנים גוברים? לא בדיוק. ייתכן שתוצאות הבחירות יהיו רחוקות מאלה שהם ציפו להן, אלא אם כן יתעשתו במהרה. בינואר יחלו הפריימריז במפלגה הרפובליקנית, אך מיהן הדמויות שמתחרות כרגע על התפקיד הנכסף?

מועמד מוביל אחד, קיין, נאלץ להדוף נחשול של נשים שטוענות שהטרידן מינית. מועמד מוביל אחר, פרי, מתבלבל בעימותים המתוקשרים עם יריביו, מפגין חוסר בקיאות בחומר ומצטייר כבוק, וכשהוא מנסה לשפץ את תדמיתו כדי להיראות חופשי וטבעי יותר - הפרשנים תוהים אם היה שיכור או מסומם. למועמד מוביל נוסף, רומני, יש אמנם סיכויים טובים לנצח את אובאמה בבחירות הכלליות, אך השתייכותו לכת המורמונים היא לצנינים בעיני חלק מהנוצרים האדוקים במפלגתו.

מי שסיכוייו גוברים לאחרונה הוא דווקא ניוט גינגריץ', יו"ר בית הנבחרים לשעבר ואדם בעל אופקים פוליטיים ואינטלקטואליים מרשימים. אך כדי להגיע לפיסגה יהיה עליו לעבור עוד כברת דרך ארוכה למדי. יש, כמובן, גם מועמדים נוספים, אך בשלב זה הם כמעט לא במשחק. נוסף על האישיות הבעייתית של אחדים מהמועמדים, מזיק לרפובליקנים שבית הנבחרים שנמצא, כידוע, בשליטתם, משתקף בעיני רוב האמריקנים כאחראי העיקרי לשיתוק שתקף את מנגנוני השלטון (רק תשעה אחוזים מהציבור מרוצים מתפקודו של הקונגרס). גם בתחום מדיניות החוץ נראות עמדות הרפובליקנים מבולבלות: לגבי האביב הערבי, למשל, יש ביניהם מי שרואים בו הצדקה וניצחון בדיעבד למדיניות של הנשיא בוש, ואילו אחרים מתריעים על הסכנות שבו מבחינת האינטרסים האמריקניים.

גם בנושאים שקרובים לנו, ואף שכמעט כל המועמדים תומכים בהתלהבות בישראל, יש גם אחד, חבר בית הנבחרים פול, שקורא להפסקת הסיוע לישראל, כולל הסיוע הצבאי. לא בכדי מתחה בימים אלה קונדוליסה רייס, מזכירת המדינה בממשל בוש הבן, ביקורת על חוסר העקביות והיעדר התושייה של הרפובליקנים בתחום מדיניות החוץ.

וכאילו כדי לאותת לרפובליקנים שהם עלולים למצוא עצמם במדרון חלקלק, באו הבחירות המקומיות בשבוע שעבר בחלק ממדינות ארה"ב, וכמעט כולן הסבו תבוסה לרפובליקנים. הם לא השיגו את הרוב המיוחל בסנאט המקומי של מדינת וירג'יניה, הם הפסידו בבחירות לתפקיד המושל בקנטאקי וכשלו בגדול בהצבעה על חוק עבודה חשוב במדינת אוהיו, שהיא מאז ומתמיד מדינת מפתח בבחירות לנשיאות.

התוצאות האלה לבטח יעודדו את אובמה. אך ברור שהנושא המרכזי ב-2012 יהיה הכלכלה והאבטלה, וקשה להתנבא אם הבוחר יתעודד מהשיפורים הקלים שאולי יהיו עד אז, או שיביט על חצי הכוס הריקה ויאמר שהגיע הזמן להחליף את הסוסים. בינתיים הכל פתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully