וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת יום סוער נוסף בכנסת: הפעם העליון על המוקד

פנחס וולף

14.11.2011 / 0:10

שתי הצעות חוק, שבעיקרן שינוי מבנה בית המשפט העליון, צפויות לעורר סערה במליאה - וגם בקואליציה. "עצמאות" מתנגדת לשינוי הוועדה למינוי שופטים, ח"כ אלקין מאיים בסנקציות נגדה

הסחף נמשך: לאחר אישור הצעת החוק להגבלת התרומות לעמותות על ידי ועדת השרים לחקיקה, צפויה הכנסת ליום סוער במיוחד, ולא רק בגלל מזג האוויר. בזו אחר זו יועלו היום (שני) להצבעה במליאה שתי הצעות חוק שנויות במחלוקת, האחת לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, והאחרת – "חוק גרוניס" – שתנסה לאפשר לשופט העליון אשר גרוניס להחליף את הנשיאה דורית ביניש עם פרישתה בפברואר הקרוב, למרות שנותרו לו פחות משלוש שנים לכהן בתפקיד.

עוד בנושא
מכה לשמאל: הממשלה תומכת בהגבלת תרומות
הממשלה תומכת: ישונה הרכב הוועדה למינוי שופטים
בשל הביקורת? נדחה הדיון על שימוע לשופטי העליון

דיון לגבי חוק טל, בית משפט העליון, ינואר 2011. עומר מירון
שתי הצעות שמאיימות על מבנהו. בית המשפט העליון/עומר מירון

המליאה תצביעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה, אותה הגישו יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), ויו"ר סיעת ישראת ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב. ההצעה מבקשת לשנות את הרכב הוועדה, כך ששני הנציגים של לשכת עורכי הדין החברים בה יהיו יו"ר הלשכה ונציג האופוזיציה שלו – בניגוד למצב הנהוג כיום, בו שני הנציגים נבחרים בבחירות בקרב החברים בלשכה.

גרוניס יוכל לכהן כנשיא?

הסיבה לשינוי המוצע היא טענתם של אלקין ואילטוב כי שני נציגי הלשכה ישמרו על נאמנות לנשיאת העליון ביניש, דבר שיאפשר לה להשיג רוב אוטומטי בוועדה בעת מינוי שופטים לבית המשפט המחוזי והשלום, לצד שני שופטי העליון האחרים החברים בוועדה – דהיינו חמישה מתוך תשעת החברים בסך הכל. ביום ראשון שעבר ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את ההצעה ברוב של תשעה מול שמונה, והיא היתה אמורה להגיע להצבעה כבר ביום רביעי שעבר, אלא שבשל חג הקורבן כל הצעות החוק השנויות במחלוקת נדחו.

הצעת החוק לשינוי הרכב הועדה מעוררת מתיחות בקואליציה. שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, שלום שמחון, הגיש שלשום למזכיר הממשלה, צבי האוזר, בקשה להגשת ערר על החלטת ועדת השרים לחקיקה, שתמכה בהצעה, בעניין הפורום שבו נדון הערר הקודם – ועדת השרים לחקיקה, ולא מליאת הממשלה. יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר בתגובה לוואלה! חדשות כי אין ביכולתו של שמחון להחליט על פורום הדיון בערר, וכי ח"כ סופה לנדבר, מגישת הערר הקודם – בחרה שהדבר יידון בוועדת השרים, ומשום כך ההליך תקין.

ח"כ אלקין איים כי חברי סיעת עצמאות יפרו את המשמעת הקואליציונית, ולא יתייצבו במליאת הכנסת להצביע בעד ההצעה, הם ייתקלו בתגובה חריפה מצד הקואליציה: "שר שיחליט שאין משמעת קואליציונית, יגלה שהוא יצטרך את עזרת האופוזיציה להעביר חוקים, כי הקואליציה תראה אותו כאילו הוא לא שייך אליה. אילו סיעת העצמאות תפר את המשמעת, היא תוכל לשכוח מסעיפי ההסכם הקואליציוני". בעבר כבר הוכיח ח"כ אלקין כי הוא עומד באיומיו – כששרי עצמאות הפרו את המשמעת הקואליציונית בהצבעה על חוק החרם שיזם, הוא מנע העברת תקציבים למשרדיהם. הפעם הוא מבטיח תגובה חריפה הרבה יותר.

השר שמחון אמר בתגובה: "הצעתי לאלקין בשיחה חברית להבין שאלו כללי המשחק ושהוא צריך לחדד אותם. מערכת אכיפת החוק והאג'נדה של מפלגת עצמאות היתה ידועה לכולם. פנינו לראש הממשלה לבקש חופש הצבעה, וטרם נענינו. משכך, לא נותר אלא לערער לממשלה, כדי שזו תשנה את עמדתה. שפת האיומים אינה דרכנו, שילמנו מחיר יקר כדי לאפשר לממשלה להתקיים, ואני מציע לקחת בחשבון שגם לנו יש אידיאולוגיה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

גרוניס יוכל לכהן כנשיא העליון?

יו"ר צוות התגובות של קדימה, ח"כ יואל חסון, זעם על האפשרות שניתנה לקואליציה להגשת הצעת החוק. "בהמולת החוקים החשוכים שתכליתם הגבלת הדמוקרטיה הישראלית, כדוגמת חוק השימוע למועמדים לשפיטה בעליון, שמסעיר את המדינה, מנסה הקואליציה לעשות מחטף ולהביא כבר מחר להצבעה במליאת הכנסת את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בהצעה יש משום פגיעה קשה במבנה הדמוקרטי ובעקרון הפרדת הרשויות". חסון התחייב כי קדימה תיאבק ב"רוחות האנטי דמוקרטיות שמנשבות במסדרונות הכנסת בחודשים האחרונים, נוכח שכרון הכוח שלקו בו הקואליציה".

הצעת חוק שנויה במחלוקת נוספת שתעלה להצבעה היום היא "חוק גרוניס" של יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ. ההצעה, שתעלה בקריאה ראשונה, מבקשת לבטל את הנוהג הקיים היום, לפיו מועמד לנשיא בית המשפט העליון שנותרו לו פחות משלוש שנים עד לפרישה מהתפקיד, לא יוכל לכהן בתפקיד. מטרת ההצעה לאפשר לשופט העליון אשר גרוניס, לו יוותרו פחות משלוש שנים עד לפרישה, עם פרישתה של הנשיאה הנוכחית, השופטת דורית ביניש, לכהן כנשיא – על חשבונה של השופטת מרים נאור.

לדברי כצל'ה, "חוק גרוניס הוא חוק שבא לעשות צדק עם המועמדים לנשיאות בית המשפט העליון, אנו מקווים שבהמשכו של חוק זה יבואו חוקים נוספים שיגרמו לבית המשפט להיות מאוזן מבחינה חברתית ולייצג אשכנזים וספרדים חילונים, דתיים וחרדים ומגזרים שאין להם ייצוג ראוי בבית המשפט העליון, המעורב רבות בחיי העם והמדינה".

(עדכון ראשון: 22:27, 13.11.11)

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully