וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון ערוכה ל"יום שאחרי" התקפה באירן

9.11.2011 / 14:27

גורמים במערכת הביטחון מחזקים את דבריו של שר הביטחון כי במסגרת התקפת טילים על ישראל צפויה פגיעה בנפש של כמה מאות הרוגים. צה"ל אמור להשמיד חלק ניכר ממערך הטילים בעודם על הקרקע

גורמים בכירים בצה"ל מחזקים היום (רביעי) את דבריו שר הביטחון אהוד ברק בראיון לרשת ב' לפיהם במקרה אפשרי של מתקפת טילים על ישראל מספר ההרוגים לא יעלה על מאות אזרחים, לאור חקר ביצועים נרחב שנעשה במערכת הביטחון. הגורמים מעריכים, כי התרחיש הקיצוני ביותר כולל מתקפה גרעינית על ישראל, שעלולה להביא למותם של מאות אלפי אזרחים.

במידה וישראל תתקוף את מתקני הגרעין האירני, צה"ל יהיה ערוך במספר רבדים להתקפה קונבנציונאלית רחבה בהובלתה של אירן. הרובד הראשון כולל מסוגלות גבוהה מצד הצבא להשמיד את מערך הטילים הסורים והאירנים במידה של איום מצידם עוד כשהם על הקרקע, הסביר אחד הגורמים המצוי בפרטים: "מדובר בתהליך שאורך מספר שעות מהרגע שמוציאים את הטיל, מתדלקים ומשגרים אותו מה שמאפשר לזהות את מוקדי השיגור". יכולות המודיעין של ישראל נחשפו כשהושמד מערך טילי הפאג'ר והזילזאל במלחמת לבנון השנייה. פער מודיעיני באיתור כלל המחסנים ומשגרי הטילים הוא מקור הדאגה העיקרי של קהילת המודיעין הישראלי. "למרות שמתקיימת עבודת נמלים בנושא, האויב יכול לשלוף מחסן שלא ידענו עליו - אבל גם לכך יש תשובה".

לישראל מערכת התראה מהמתקדמות בעולם

הרובד השני הוא יירוט הטילים בעודם באוויר. ברשות מדינת ישראל נמצאות מספר שכבות יירוט, ביניהן מערכת החץ, מערכת שרביט קסמים, שתוכרז בעוד כשנה כמבצעית, סוללות הפטריוט וכיפת ברזל. לאחר שחיל האוויר יצליח להשמיד באוויר את הטילים, הערכה היא שכחמישים אחוז מהטילים יגיעו אל הקרקע.

בשלב זה נכנסות לפעולה יכולות פיקוד העורף. לישראל כיום יש מערכת התראה מהמתקדמות בעולם שמסתייעת במערכת מכ"מים תוצרת כחול לבן וחיבור למכ"ם האיקס האמריקאי שהוצב בנגב. מערכת הצופרים על בסיס ההתראה השתפרה משמעותית והיא מאפשר לאזרח לרוץ למרחב מוגן בטווח זמנים של חצי דקה ועד שתי דקות, תלוי במקום השיגור שנע בין לבנון, סוריה ואירן. פגיעה ישירה של טיל בליסטי במרחב מוגן הופכת אותו לחסר הגנה, אך פגיעה במרחק של 20 עד 30 מטרים מהממ"ד תגן על חיי האזרחים. תשומת הלב מוסטת לשליש מאזרחי מדינת ישראל שאין ברשותם מרחב מוגן ולא מקלט בקרבת מקום. ההערכה היא שמרבית ההרוגים יהיו מקרב אותם אזרחים.

במערכת הביטחון ובצה"ל שבעי רצון מהתקדמות היכולות של פיקוד העורף בהסברה, התראה ויכולות התגוננות, אך טוענים כי בעת מתקפה לא ברור כיצד יתפקדו הרשויות המקומיות וחלק ממשרדי הממשלה. "אי אפשר לחכות לרגע האחרון כדי להיות מוכנים", הסביר גורם בכיר, "התהליך נמשך שנים וראינו מה קרה במלחמת לבנון השנייה, כשראשי רשויות ברחו ועזבו את הציבור לבד להתמודד עם הטילים. לא כל הרשויות ערוכות למתקפה כזו ובטח לא כל משרדי הממשלה. העניין הוא רצינות ואחריות. נוכל לעמוד בפני מתקפת של מאות טילים בליסטיים אבל יהיה לזה מחיר ומה שאמר שר הביטחון לא רחוק מהמציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully