וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוגעים בעצמנו

מתי שמואלוף

9.11.2011 / 7:01

הצעת החוק, ולפיה עמותות פוליטיות בישראל לא יוכלו לקבל תרומות מממשלות זרות, תפגע בראש ובראשונה בחברה האזרחית בישראל. כיום ארגונים חברתיים רבים מקבלים מענקים ותרומות מממשלות זרות כדי להקים פרויקטים למען הציבור הישראלי. המדינה אפילו לומדת מפעילות הארגונים האלה, עושה שימוש בדו"חות המחקר שלהם ובידע שנצבר בפעילויות ובכנסים השונים.

בעשורים האחרונים קיצצו ממשלות ישראל את זרועות מדינת הרווחה, שנועדה להעניק לאזרחיה ביטחון סוציאלי בתחומים שונים. למקומות האלה נכנסו הארגונים האזרחיים. לא כדי להחליף את המדינה (משום ששום ארגון לא יוכל להחליפה), אלא כדי להראות לה מה ניתן, רצוי והכרחי לעשות. הארגונים האלה הצליחו להדליק את האור בנקודות שבהן המדינה נעדרה או ויתרה לגמרי.

החוק שיאסור לממן עמותות פוליטיות על ידי ממשלות זרות בעצם יפגע בעמותות שונות בלי לבדוק את טיבן, מטרותיהן והעזרה הרבה שהן מעניקות לציבור האזרחים. בין השאר, ייפגעו עמותות העוזרות בפרויקטים של רווחה, בריאות וחינוך. התוצאה תהיה שאלו שקיבלו עד היום סיוע חינוכי, חברתי, רפואי, קהילתי ואנושי - ייפגעו.

אין כאן שאלה של ימין או שמאל

אוכלוסיות רבות יישארו ללא עזרה, יידרדרו ולא יוכלו להשמיע את קולן ולתרום את תרומתן הייחודית. הפגיעה הגדולה מהחוק המוצע תתרחש דווקא במקומות החלשים, אלו שרחוקים מהעין התקשורתית. במקומות אלו חי כיום רוב רובה של ישראל. הפריפריה, עיירות הפיתוח והשכונות זקוקות לעזרה.

חלק ניכר מהארגונים מייצר דו"חות מחקר שחשובים מאוד לקידום מדיניות שמציבה את זכויות האזרח והאדם במרכזה. לכן אין כאן שאלה של שמאל או ימין. החוק שמוצע יפגע בארגונים עם האג'נדות השונות, משני צידי המתרס. אלו שרוצים חברה קפיטליסטית ואלו שרוצים חברה סוציאל-דמוקרטית, אלו שרוצים חברה קהילתית ואלו שרוצים חברה ליברלית.

המחשבה היהודית שרדה מאז חורבן בית שני ועד ימינו דווקא בשל היכולת שלה להחזיק את הקהילה בצורה מלוכדת, חלשים כחזקים. כרגע יש קולות בפוליטיקה שפוחדים מרוח של שינוי. במקום לתת לביקורת להישמע, הם רוצים להשתיקה. מדינות בכל רחבי העולם, לעיתים קרובות מדי, טועות. עלינו, כאזרחים, להחזיר את הרכבת למסילה, בייחוד בתחומים שבהם המדינה שוכחת את הבטחותיה. מגילת העצמאות מבטיחה לנו צדק חברתי, שוויון וערכים אחרים, אך כדי לממש אותם אנו צריכים נביאים שיעמדו בשער ויאמרו את דברי התוכחה הקשים ביותר. בואו נלמד להקשיב, גם אם המימון להקשבה יגיע מבחוץ וגם אם הדברים יהיו קשים להאזנה. ישראל פלורליסטית היא דבר חיובי.

ראוי למציעי החוק להקשיב לפיוט הנפלא של רבי שלום שבזי "אם ננעלו דלתי נדיבים דלתי מרום לא ננעלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully