וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון: מבוכת הנסיך האדום

יוסי ביילין

9.11.2011 / 7:12

הדבר האחרון שג'ורג' פפנדריאו העלה בדעתו היה הפיכת ארצו לאבן הבוחן של כלכלת העולם. הוא לא ידע עד כמה עמוק היה המשבר הכלכלי בעת שנבחר, ועד כמה חסרי אחריות היו חברי ממשלת הימין שקדמה לו. במפגש סגור שנערך בקיץ 2009 באחד מאיי יוון, שלושה חודשים לפני הבחירות שהוקדמו ואשר הביאוהו לשלטון, דנו הנוכחים בנחת בנושאים שעל סדר היום העולמי, מתוך כוונה לסייע לפפנדריאו להיערך לאפשרות של ניצחון קרוב.

כל אחד מאיתנו התייחס לנושא הקרוב לליבו. הכלכלן וחתן פרס נובל פרופ' ג'וזף שטיגליץ דיבר על המשבר הכלכלי העולמי, תוך הדגשת המצב בארה"ב; סגולן רויאל, שהתמודדה מול סרקוזי על נשיאות צרפת, עסקה באתגרים של האיחוד האירופי, וכותב שורות אלו דיבר על מה שאפשר לעשות כדי להימנע מהידרדרות מדינית במזרח התיכון. פפנדריאו ניהל את כל הפגישות והקליד במחשב הנייד שלו כל מה שנשמע חשוב באוזניו. מועד הבחירות טרם היה ידוע, אבל ניצחונו נראה מובטח, בעיקר בגלל כישלון ממשלת "הדמוקרטיה החדשה" בטיפול בשריפות הקשות שפקדו את יוון בקיץ.

פפנדריאו נראה לכולנו, ובעיקר לאלה המכירים אותו שנים, אידיאלי להנהגת יוון למודרניזציה ולהשתלבות באיחוד האירופי. סיפורו הנסיכותי נדיר. בן לאנדריאס, שהקים את מפלגת השמאל פאסו"ק ואשר כיהן כראש ממשלה; נכדו של ג'ורג', שהיה ראש ממשלה שלוש פעמים; יליד מינסוטה, שבה עסק אביו, פרופסור לכלכלה, בהוראה באוניברסיטה, ומי שלמד בארה"ב, בקנדה, בבריטניה ובשבדיה והגיע ליוון ב-1974 עם תום שלטון הקצינים, כמעט כ"עולה חדש". הוא התקדם עד לראשות מפלגת השמאל, הפך להיות נשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי, מילא תפקידים ממשלתיים ולא הפתיע איש כאשר מפלגתו בחרה בו כמועמדה לראשות הממשלה.

"בגורלו נפל להיות המנהיג הרע"

הצירוף של נסיך דור שלישי, פרופסור לכלכלה וסוציאל-דמוקרט מובהק היה אמור להופכו לסיפור הצלחה בתפקיד. אולם עד מהרה התברר לו כי תפקידו העיקרי יהיה לתחוב את אצבעו בסכר כדי למנוע מיוון פשיטת רגל, ובעקבותיה סחרחרת כלכלית כל-אירופית, אם לא יותר מכך. בתקופת כהונתו לא היתה לו ולא תהיה לו אפשרות לעסוק בנושאים שבהם קיווה לעסוק במפגש הרחוק ההוא מ-2009.

בגורלו נפל להיות המנהיג הרע, גוזר הגזירות, מי שצריך לעמוד מול בוחריו המובהקים, המשלמים את מחיר הפקרות הממשלות הקודמות, ולהסביר מדוע הצנע הכרחי. הוא מתבונן בראש האופוזיציה אנטוניס סמאראס, מי שהיה שותפו לחדר במעונות הסטודנטים במכללת אמהרסט שבמסצ'וסטס, הזוכה היום בתמיכה ציבורית ואשר עלול להפוך לרה"מ הבא בגלל הנזק שגרמה מפלגת הימין שלו לכלכלת יוון - ומתקשה להבין כיצד הבוחרים לא מבינים מה קרה.

הנסיך האדום, שהיוונית שבפיו אינה טבעית כפי שטוענים מבקריו ושלפי נתוניו והתנהלותו קשה לתאר טוב ממנו לנהל את הספינה הרעועה של ארצו, מי שבמבוכתו הציע משאל-עם ונאלץ לחזור בו, מי ששרד הצבעת אי-אמון ונאלץ להקדים את הבחירות ולקרוא לממשלת אחדות לאומית, עומד, כנראה, להעביר את שרביט השלטון למי שהטילו את יוון לתהום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully