וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: מה עומד מאחורי השביתה הכללית במשק?

7.11.2011 / 7:00

ההסתדרות והממשלה הם ההורים הביולוגיים של "עובד קבלן". לפיכך, יהודה גולן סבור שעיתוי השביתה של עופר עיני אינו מקרי, וקשור למחאה החברתית ולתחרות מצד הסתדרות הלאומית

שלא יספרו סיפורים לציבור בישראל, שהוא בניגוד למה שרבים חושבים, איננו טיפש כל כך ולא מתלהם. מי שמכיר קצת את תולדות הסכסוכים החברתיים במדינה עוד מתקופת יהושע פרץ, יו"ר ועד העובדים המיתולוגי בנמל אשדוד, יודע שההסתדרות והממשלה הם ההורים הביולוגיים המאושרים של היצור שנקרא "עובד קבלן".

במשך שנים דאגה ההסתדרות למקומות העבודה הגדולים שהיו מקור כוחה הפוליטי ולהנחלת המונח "קביעות" למקורבים, כשבמקביל היא שחררה את הידית ואישרה הסכמי עבודה נוחים כדי שהמעסיקים יוכלו להעסיק עובדים נחותים, "עבדים מודרניים", הלא אלה עובדי הקבלן. כך התאזנו ההוצאות של המעסיקים לממוצע סביר, עובדים קבועים זכו לתוספות שכר יקרות - אלה התקזזו בתשלום שכר זעום לעובדי קבלן, בלי צורך במתן קביעות או תוספות שכר וותק למיניהן.

גם ההתפכחות המאוחרת של מזכ"ל ההסתדרות לשעבר עמיר פרץ שלפני כחמש שנים יזם את חוק חברות כוח האדם והצליח להעביר אותו בכנסת, לא מצליחה לטייח את העובדות המרות – עובדי הקבלן בישראל התרבו "בזכות" ההסתדרות והממשלה. זה היה פשוט מקרה של WIN-WIN: המעסיקים שתקו, הממשלה שבעצמה מעסיקה עובדי קבלן החליקה עניין, וההסתדרות דאגה להסכמים קיבוציים משופרים לחברת החשמל, לנמלי הים, לשדות התעופה, הרכבות וכל שאר מוקדי הכוח הפוליטי ובא לציון גואל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

והנה פתאום קם לו אדם בבוקר אחד ומחליט לשנות סדרי עולם. זה בסדר, עופר עיני, שתשנה סדרי עולם. דווקא צריך לשנות כאן דבר או שניים במערכת הכלכלית והפוליטית, אבל צריך גם לשאול אותך כמה שאלות: ראשית, איך זה שדווקא עכשיו התעוררת? מה, עובדי הקבלן לא היו כאן לפני שנה או שנתיים? היכן הייתה ההסתדרות בכל אותם השנים? הרי היה מספיק זמן מאז נחקק חוק עובדי הקבלן כדי להגיע להסכמה עם המדינה בעניין הזה, למרות שאתה דווקא מאשים את פקידי האוצר שטרפדו את העניין.

שנית, מדוע לא מגזרים אחרים? היכן הייתה ההסתדרות כשהעובדים הסוציאליים ניהלו מלחמת חורמה. למה לא השבתת את המשק עבור עובדים סוציאליים שמשכרים 4,500 שקלים בחודש? מה עם אחיות בתי החולים? מה עם המתמחים שאמנם זוכים לתמיכת ההסתדרות, אבל לא עד כדי השבתה של המשק.

עופר עיני כלל לא טרח במסיבת העיתונאים שקיים בבית הסתדרות להסתיר את העובדה שהשביתה קשורה למחאה החברתית. "סוף סוף העם בישראל אמר 'אנחנו דורשים צדק חברתי', אבל אין צדק חברתי מבלי לצמצם את תופעת עובדי הקבלן ועובדי החוזים", הוא אמר. חד וחלק. כלומר, אם לא הייתה מחאה חברתית יתכן שעיני לא היה משבית מחר את המשק? זוהי נקודה למחשבה.

ההסתדרות חייבת לערוך חשבון נפש

אז מה קרה? יתכן שבהסתדרות "נרדמו בשמירה" כשדפני ליף וחבריה יצאו לרחובות והקימו מאהל? אולי חשבו בהסתדרות שהתופעה שולית ותדעך תוך שבוע שבועיים? אלא שהעסק תפס תאוצה והרחוב הרים ראש ושיגר מאות אלפים להפגנת הענק בתל-אביב - היה כבר מאוחר מדי כשבהסתדרות "נפל האסימון". אולי ניסו לתקן את הטעות? אולי יועצים אסטרטגיים לחוצים מיהרו להמליץ על פעולה? כל האופציות פתוחות.

גם ברור שיש כאן מאבק אינטרסים, ההסתדרות רוצה לצמצם את מספר עובדי הקבלן כי הם לא מאוגדים בוועדים ולכן אין לה שליטה עליהם. מדובר ביותר מרבע מיליון עובדים שחלקם פוזל גם לאחות הקטנה והמתעוררת, הלא היא הסתדרות העובדים הלאומית, שגמרה ללקק את פצעי אברהם הירשזון וצוברת כוח במהירות.

ולסיום עצה לעיני: מעבר למילים של עזרה לעובדים מנוצלים ואני לא מזלזל בזה, ההסתדרות חייבת לעשות חשבון נפש ואולי גם צעד קיצוני יותר, ובמקביל לסיוע לעובדי הקבלן, תאזן את השכר המופרז של עובדי ההסכמים הקיבוציים - כי השאלה מדוע עובד קבלן משתכר 4,000 שקלים לחודש שווה בערכה לשאלה מדוע נתב, החתום על הסכם קיבוצי כעובד בנמל חיפה, משתכר 70 אלף שקלים בחודש?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully