וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחו הצעות חוק חברתיות: "מס שפתיים למחאה"

פנחס וולף

2.11.2011 / 18:35

בעקבות גל המחאות החברתיות ששטף את המדינה בקיץ החולף, הגיעו לכנסת הצעות חוק בעלות גוון חברתי אשר נפלו בקריאה טרומית. מרצ: "הקואליציה מתנערת מאחריות"

למרות המחאה החברתית, דחתה היום (רביעי) מליאת הכנסת מספר הצעות חוק חברתיות, בעקבות התנגדות הקואליציה. הצעות החוק הראשונות שעלו הן "חוק יסוד: זכויות חברתיות" של חבר הכנסת עמיר פרץ (העבודה) וחברי הכנסת אילן גילאון וניצן הורוביץ (מרצ). יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, תמך בהצעת החוק, בניגוד לעמדת הקואליציה.

מטרת הצעות החוק היא הגנה על הזכויות החברתיות של האדם ועל רווחתו, "כדי לעגן את הערכים החברתיים של ישראל כמדינה דמוקרטית המושתתת על ערכי שוויון, צדק חברתי וערבות הדדית שבמורשת ישראל". לפני תחילת ההצבעה, קרא פרץ לראש הממשלה בנימין נתניהו "להוציא את חוק יסוד זכויות חברתיות מהשבי". לדבריו, "דווקא בתקופה זו ולאחר קיץ חברתי סוער ,יש להשלים את חקיקת חוקי היסוד שמעגנים את זכויות הפרט. הגיע הזמן שהחוקים וההגנות על האזרח הבודד, בכל מקום שהוא נמצא, יקבלו את התוקף החוקי כדי שיהיה איזון נכון".

ממרצ נמסר בתגובה לדחיית הצעות החוק כי "דחיית הצעת חוק הזכויות החברתיות מוכיחה שגם לאחר גל המחאה הציבורית פניה של הממשלה אינן לשינוי חברתי, אלא לשימור הסדר הישן. הקואליציה שהכשילה את אישורו של החוק הוכיחה פעם נוספת כי היא מתנערת מאחריותה כלפי אזרחי ישראל וכי אין בכוונתה להעניק לציבור את הזכות לחינוך, דיור, בריאות וקיום בכבוד. גם השרים המציגים עצמם כ'חברתיים', דוגמת השר משה כחלון, התגלו היום במערומיהם. אזרחי ישראל, שעיניהם צופות אל משכן הכנסת, יזכרו היום מי אכן פועל למען צדק חברתי ומי הם חברי הכנסת שעסוקים רק בדיבורים על כך".

חברי סיעת קדימה "מטהרים את האוויר המסריח" כלשונם שנוצר על ידי בנימין נתניהו וחברי ממשלתו, ינואר 2011. עומר מירון
"הגיע הזמן שההגנות על האזרח הבודד יקבלו תוקף חוקי". עמיר פרץ/עומר מירון

ח"כ חוטובלי: "הצעות חוק פופוליסטיות"

הקואליציה דחתה גם שש הצעות חוק בנושא הדיור שהגישו חברי כנסת מקדימה. הצעת החוק הראשונה שנדחתה היא הלוואה לצרכי דיור לחיילים משוחררים ולזכאים. על פי ההצעה, יוגדל היקף הסיוע הניתן לרכישת דירה, הגדלת המשכנתא פי שניים, מ-227,520 שקלים לחצי מיליון שקלים. הצעת חוק נוספת קובעת כי לפחות 20% מהדירות, בבניין בן לפחות 50 דירות, יהיו בגודל של עד 80 מ"ר עבור זוגות צעירים.

הצעות חוק נוספות שנדחו: פטור ממע"מ לזוגות צעירים זכאי משרד השיכון, לדירה ששווייה עד מיליון שקלים וחצי; הצעת חוק המבקשת לפקח על מחירי השכירות; הצעת חוק הנחה מארנונה לסטודנטים; והצעת חוק הקובעת את הסדרת נושא הבנייה לזוגות צעירים בכל הערים.

חברת הכנסת ציפי חוטובלי (ליכוד) אמרה בתגובה לכל הצעות החוק החברתיות כי "אלו ניסיונות עקרים שכל מטרתם היא תפיסת כותרות ותשלום מס שפתיים למחאה. רוב הציבור מבין מי דואג לצרכיו כשמעבירים את מסקנות ועדת טרכטנברג, ולא יצליחו להוליך את הציבור שולל באמצעות הצעות חוק פופוליסטיות לצרכי תעמולה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully