וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינרוט: לחזק את הפרקליטות

חיים שיין

2.11.2011 / 7:36

בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה את עו"ד יעקב וינרוט מהאישומים החמורים שהוגשו נגדו בפרשות שוחד לכאורה. מתוך היכרותי עם השופט שנתן את פסק הדין, אני משוכנע שהוא ניתן ללא משוא פנים וללא מורא, אך ורק בהתאם לראיות שהובאו בפניו. כמי שמכיר ומוקיר את עו"ד וינרוט שנים רבות, כאחד מבכירי עורכי הדין בישראל, יש שמחה בליבי. בנוסף, בימים שבהם מקצוע עריכת הדין בישראל מצוי בשפל חסר תקדים, הזיכוי נותן תקווה לשיקום מעמדם הציבורי של עורכי הדין.

עם זאת, פסק הדין בעניינם של וינרוט ושוקי ויטה מעורר בי חשש ואימה. חשש למעמדה ולנחישותה של מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל ואימה מהמתרחש במערכת גביית המס. חוששני שהעיסוק בזיכוי יאפיל על הדיון האמיתי הנדרש בעקבות פסק הדין.

לאור פסק הדין, פרשנים ומומחים יבקרו קשות את שיקול דעתה של הפרקליטות שהחליטה על הגשת כתבי האישום, וטעות בידם. תפקידן של המשטרה והפרקליטות לאסוף את הראיות ולהגיש כתבי אישום בבתי המשפט. תפקידו של בית המשפט הוא להכריע במשמעותן המשפטית של הראיות. כמובן, מתוך הנחה כי אין בחקירות ובכתבי האישום רדיפה או נקמנות אישית. אם כתב האישום על פי החומר שבידי הפרקליטות סביר ומעוגן לכאורה בראיות, חובה להגישו להכרעת בתי המשפט. העובדה שרוב כתבי האישום המוגשים בישראל מסתיימים בהרשעות מוכיחה בבירור כי שיקול דעתה של הפרקליטות מקצועי ומדויק, גם אם במקרים מתוקשרים יש זיכוי.

המאבק בשחיתות במדינת ישראל הוא בנפשנו. את המאבק הזה אסור להפסיק, וצריך לחזק את ידי העושים במלאכה. אסור שהזיכוי של וינרוט ירפה אפילו לרגע את נחישותה של הפרקליטות להילחם בווירוס השחיתות הקטלני שתקף איברים חיוניים בחברה הישראלית.

מסקנה נוספת מפסק הדין היא שרשות המיסים מצויה במשבר עמוק ומתמשך. במקום שבו יש כסף גדול, הפיתוי להפר את החוק גדל בהתאמה. ההכרעה בענייניו של שוקי ויטה מצטרפת להרשעות קודמת של בכירים במערכת גביית המס. הרשעות שאמורות להדליק נורה אדומה ולהפעיל צופרי אזעקה רעשניים ביותר.

ההפקרות שהתגלתה לאחרונה ברשויות המס מטילה צל כבד על נכונותם של אזרחים הגונים לציית לחוק ולהימנע מהעלמת הכנסות. גם אזרחים שומרי חוק אינם מוכנים להיות "פראיירים", ואינם מוכנים למצב שבו בעלי הון גדול מצליחים להתחמק מתשלומי מס באמצעות מתן שוחד לאנשי מודיעין ולפקידי שומה. לצערי, בימים של דרישה לצדק חברתי רשויות המס במדינת ישראל הן ביטוי מובהק ליצירת אי-צדק חברתי.

ראש הממשלה ושר האוצר מחויבים לפעול למען תקינותה הערכית והחברתית של המדינה. יש בישראל מספיק אנשים מוכשרים והגונים שיכולים להחליף את הפירות הבאושים שהתגלו ברשויות המס. ביום שבו העלמות מס חמורות ייחשבו כבגידה במדינה, כמו בארה"ב, יהיה אפשר להילחם בהון השחור, שהוא גדול כמעט כמו ההון הלבן. בכך ייפתח גם השער לתיקון עוולות חברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully