וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת אלטרוקסין: תביעה ייצוגית גם נגד קופות החולים

אריאל נוי

2.11.2011 / 1:53

לאחר דיון סוער בוועדת הבריאות, הגישו חולים הנוטלים את התרופה תביעה בסך 370 מיליון שקלים נגד קופות החולים מכבי וכללית. לטענתם, הן לא הזהירו מראש על תופעות הלוואי האפשריות

פרשת האלטרוקסין שוב בדרך לבית המשפט, והפעם לא חברת התרופות היא שנתבעת. תביעה ייצוגית, בגובה 370 מיליון שקלים, הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נגד קופות החולים מכבי שירותי בריאות וקופת חולים כללית. התובעים טוענים כי שתי הקופות יודעו מראש על ידי המשווקת והיצרנית בדבר שינוי הרכב התרופה ועל הצורך במעקב וניטור החולים - אך לא עשו דבר בנדון. על פי הערכת התובעים, כ-350 אלף בני אדם בישראל נוטלים את התרופה.

לטענת התובעים, המיוצגים על ידי עורכי הדין ארנון גרפי ויצחק נטוביץ, במשך שנים רבות שווקה בישראל נוסחה מסוימת של התרופה, שהפכה לתרופה המובילה לטיפול בתפקוד לקוי של בלוטת התריס. "שינוי הפורמולה גרם אצל חלק מהמטופלים לתופעות לוואי שונות ומשונות, בהן עליה במשקל, כאבי מפרקים, תשישות ושלשולים", נטען בכתב התביעה. עוד נכתב כי "השינוי בפורמולציה לא הובא לידיעת המטופלים ועל כן הם לא קישרו - ואף לא יכלו לקשור - בין הסימפטומים לבין נטילת האלטרוקסין כימים ימימה, מבלי להעלות על הדעת שדבר השתנה. רק החל מתחילת חודש אוקטובר 2011, או בסמוך לזה, הודבקה על אריזת האלטרוקסין תווית עליה נרשם: 'פורמולציה חדשה משווקת מפברואר 2011 נדרש מעקב רפואי הדוק'".

עוד בנושא:
אלטרוקסין: מונתה ועדת בדיקה
מטופלי אלטרוקסין: גשו לרופא

קופות החולים, כך נטען, לא יידעו את המבוטחים בשינוי בנוסחת התרופה ולא זימנו אותם לבדיקות הנחוצות כדי לוודא שהתרופה אכן מתאימה למטופל גם לאחר השינוי. גם לאחר היוודע היקף הבעיה, רק שירותי בריאות כללית נקטה צעד מתחייב, ודאגה לייבא תרופה חלופית. "קופת חולים כללית ומכבי שרותי בריאות ידעו מבעוד מועד על השינוי בהרכב התרופה ועל הצורך במעקב אחר החולים, אולם הן ישבו בחיבוק ידיים ולא עשו דבר. קופת חולים כללית הביאה תרופה אלטרנטיבית", נכתב.

בדיון סוער שהתקיים שלשום (שני) בוועדת הבריאות אמרה ח"כ רחל אדטו (קדימה) כי היא "תוהה האם הופקו לקחים מפרשת רמדיה. מי כאן נוטל את האחריות על יידוע הרופאים והציבור? איפה חובת ההודעה? מדוע החברה המשווקת את התרופה היא זאת שהודיעה לרופאים על שינוי הרכב התרופה ולא משרד הבריאות?".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הורה להקים ועדה שתבדוק את הנושא. "אין שום קשר לפרשת רמדיה", אמר אתמול, וביקש "להפסיק את ההיסטריה ואת בלבול החולים". לדבריו, "גם לחץ נפשי עלול להוציא חולים מאיזון. יש לגשת לרופא מטפל והוא יחליט האם ואיך לפעול. הוועדה שהקמתי תדון האם יש לחדול משיווק התרופה או לספק תחליפים".

קופת חולים כללית מסרה בתגובה: "מדובר בנושא הנמצא בתחום אחריותו של משרד הבריאות. הפעולות מרחיקות הלכת שנקטה הכללית למען לקוחותיה מדברות בעד עצמן, ובראשן החלטה לייבא עצמאית תרופה חליפית. אשר לתביעה, תשובה מפורטת תימסר בבית המשפט".

מקופת חולים מכבי נמסר: "קיבלנו את כתב התביעה ואנו לומדים את פרטיו. מכבי לא יודעה בדבר בעיות אפשריות בהשפעות ההרכב החדש של התרופה, אלא חודשים לאחר שזו כבר הייתה על המדפים. מכבי פעלה ופועלת על מנת לסייע למבוטחיה אשר נתקלו בחוסר איזון או בתופעות לוואי כתוצאה משינוי זה."

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully